پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي: يارانه پنهان گاز حدود دو برابر منابع عمومي كشور در سال ۹۹
شنبه، 24 مهر 1400 - 07:19     کد خبر: 47719

پيام نفت:
بذرپاش: يارانه پنهان گاز  حدود دو برابر منابع عمومي كشور در سال 99

رئيس ديوان محاسبات گفت:يارانه پنهان گاز  حدود دو برابر منابع عمومي كشور در سال ۹۹ و ۴۵ درصد نقدينگي در اين سال بود.

به گزارش گروه پارلماني خبرگزاري تسنيم،  مهرداد بذرپاش رئيس كل ديوان محاسبات كشور در حاشيه جلسه علني امروز در جمع خبرنگران، گفت:با توفيق خداوند توانستيم گزارش تفريغ بودجه سال 1399 كل كشور كه در تاريخ 31 شهريور ماه تقديم مجلس شده بود را در نشست غيرعلني و علني امروز مجلس قرائت كنيم.

رسيدگي به حساب ها حدود سه هزار و 600 دستگاه در تفريغ بودجه

رئيس كل ديوان محاسبات كشور با بيان اينكه بخشي از گزارش تفريغ بودجه 99 كل كشور به دليل وجود ارقام خاص و محرمانه در جلسه غيرعلني ارائه شد، كاهش زمان ارائه گزارش تفريغ بودجه سال 99 به مدت 4 ماه  اتفاقي مبارك توصيف كرد و افزود: در تفريغ بودجه بايد حساب‌هاي حدود سه هزار و 600 دستگاه رسيدگي شود بنابراين تقويم زماني محاسباتي بايد 4 ماه زودتر ارائه شود و با توجه به اينكه توانستيم اين مهم را محقق كنيم از خزانه‌داري كل كشور و وزارت امور اقتصاد و دارايي و همكاران خود در ديوان محاسبات تشكر مي‌كنم.

وي اضافه كرد: ارائه گزارش تفريغ بودجه سال 99، 4 ماه زودتر از موعد مقرر ماحصل صدها هزار ساعت كار كارشناسي و بررسي 272 تبصره بودجه 99 است.

بذرپاش ادامه داد: در تفريغ بودجه منابع و مصارف لايحه مصوب بودجه بررسي مي‌شود، منابع در حوزه درآمدها، واگذاري دارايي‌هاي سرمايه‌اي يا دارايي مالي و مصارف در حوزه مصارف جاري، تملك دارايي سرمايه‌اي و مالي.

رئيس كل ديوان محاسبات كشور افزود: در گزارش تفريغ بودجه بايد ميزان اجراي بيش از 270 تبصره كه احكام بودجه بوده و يك سال اعتبار دارد، مشخص شود، همچنين بايد دلايل اجرايي نشدن اين احكام بررسي و تعيين شود.

وي با اشاره به ابلاغ بخشنامه بودجه 1401 از سوي رئيس جمهور در روز گذشته ادامه داد: در حال حاضر تفريغ بودجه سال 99 در اختيار دولت كه در حال تدوين بودجه 1401 است، قرار دارد. از سوي ديگر مجلس نيز مي‌تواند از اين گزارش استفاده كند تا با تحقق اين دو مهم لايحه بودجه با چشماني باز و نگاه واقع‌بينانه تدوين و تنظيم شود و در صورت نياز احكام مجدد تمديد، تغيير يا لغو شود.
بذرپاش تقديم گزارش تفريغ بودجه زودتر از موعد  مقرر را بهترين امكان براي اصلاح ساختار بودجه در مجلس و دولت دانست و افزود: يكي از اقداماتي كه مي‌تواند به تحقق اصلاح ساختار بودجه كمك كند بررسي نحوه اجراي بودجه در سال‌هاي گذشته است.

در حال تدوين گزارش تفريغ 6 ماهه بودجه 1400 هستيم

رئيس كل ديوان محاسبات كشور از رسيدگي به بودجه 1400 در ديوان محاسبات در سال جاري خبر داد و گفت: تاكنون دو گزارش دو ماهه درباره رسيدگي به بودجه 1400 تقديم مجلس شده، در واقع در حال تدوين گزارش تفريغ 6 ماهه بودجه 1400 هستيم كه تا پيش از تقديم لايحه گزارش احكام بودجه 1400 را تقديم مجلس كنيم.

وي با بيان اينكه در حال حاضر گزارش تفريغ بودجه 99 در اختيار مجلس بوده و در حال رسيدگي به عملكرد 6 ماهه بودجه 1400 هستيم، تصريح كرد: اميدواريم با اين اقدامات بودجه 1401 بودجه‌اي اثربخش و كارآمد و براي رفاه مردم باشد.

بذرپاش با اشاره به يارانه پنهان در گزارش تفريغ بودجه سال 99 گفت: هر چند از يارانه پنهان صحبت مي‌شود اما به آن توجهي نمي‌شود كه توجه و برنامه‌ريزي با توجه به اين موضوع از اهميت بسياري برخوردار است.

يارانه پنهان گاز  حدود دو برابر منابع عمومي كشور در سال 99 و 45 درصد نقدينگي در اين سال بود

رئيس كل ديوان محاسبات كشور ادامه داد: يارانه پنهان در سال 99 حدود يك ميليون و 603 هزار ميليارد تومان در حوزه گاز، كالاهاي اساسي و ... است كه بخش اعظم آن يعني حدود 900 هزار ميليارد تومان به حوزه گاز در مصرف، هدررفت در شبكه و سوخت گاز سرچاهي مربوط است؛ يارانه پنهان دو برابر منابع عمومي كشور در سال 99 و 45 درصد نقدينگي در اين سال بود.

وي افزود: ما وقتي مي‌گوييم كمبود منابع داريم بدين معناست كه در برخي جاها هدر رفت منابع هم داريم. دستگاه‌هاي مجري بايد به موارد هدر رفت منابع توجه جدي داشته باشند تا اصلاح ساختار بودجه انجام شود.

رئيس ديوان محاسبات ادامه داد: هدر رفت در بخش آب در چهار سال قانون برنامه يعني در سال‌هاي 96، 97، 98 و 99 هفت هزار 502 ميليارد تومان بوده است. همچنين در بخش برق طي چهارسال قانون برنامه 9 هزار 604 ميليارد تومان هدر رفت داشتيم و در بخش گاز شبكه نيز فقط در سال 99، 68 هزارو 897 ميليارد تومان هدر رفت را شاهد بوديم و رقم كل گاز شبكه نيز 124 هزار و 905 ميليارد تومان بوده است.

بذرپاش با اشاره به اينكه ناترازي هاي بودجه زياد است، گفت: با توجه به اينكه در سال‌هاي گذشته ميزان فروش نفت كاهش يافته، ما براي كسب درآمد به سمت فروش اوراق رفتيم كه قطعاً نمي‌توانيم با اين مسير يعني با فروش اوراق كشور را اداره كنيم و بايد راهكارهاي ديگري براي تأمين درآمد كشور در نظر گرفته شود.يكي از پيشنهاداتي كه ما در گزارش تفريغ بودجه 99 آورديم اين است كه از ذخاير معدني كشور بيشتر استفاده شود چرا كه ميزان ذخاير معدني شناسايي شده كشور بالغ بر 52.5 ميليارد تن است اما اكتشاف ذخاير معدني ما حدود 511 ميليون تن بوده كه نشان مي‌دهد ما كمتر از يك درصد از ذخاير معدني خود را اكتشاف كرده‌ايم و اگر به اين ذخاير توجه شود، قطعاً منابع بودجه از اين طريق به دست مي‌آيد.

رئيس ديوان محاسبات كشور بيان كرد: مجلس شوراي اسلامي پايه‌هاي مالياتي زيادي را تاكنون به تصويب رسانده است كه بعضاً اجرا نمي‌شود. به عنوان مثال آئين نامه اجراي ماليات بر خانه‌هاي خالي و خودروهاي لوكس حتي ابلاغ هم نشده در حالي كه بايد قوانين مجلس به ويژه در زمينه پايه‌هاي مالياتي به درستي اجرا شود چرا كه در بودجه روي اين بخش‌ها حساب شده است.از 45 سال قبل تاكنون به طور متوسط سالانه 25 درصد رشد نقدينگي داشته‌ايم كه اين نشان مي‌دهد نوع مديريت اقتصادي ما غلط است و در اين شرايط تورم و رشد نقدينگي اجتناب ناپذير است و ما بايد به سمت اصلاح اين وضع برويم.

وي با تأكيد بر اينكه ما بايد در بودجه شركت‌هاي دولتي، اصلاح ساختار را اعمال كنيم، تصريح كرد: در حال حاضر 300 شركت دولتي در پيوست بودجه مي‌آيد كه مي‌توان اين شركت‌ها را واگذار و حتي به نصف تقليل داد كه راهكار مهمي در زمينه اصلاح ساختار بودجه و رفع مشكلات اقتصادي كشور است.

رئيس ديوان محاسبات كشور افزود: علاوه بر اين بودجه شهرداري‌ها و شركت‌هاي نيمه دولتي بسيار زياد است اما معمولاً در لايحه بودجه به مجلس ارائه نمي‌شود در حالي كه توصيه ما اين است كه بودجه اين بخش‌ها در قالب پيوست به مجلس شوراي اسلامي ارائه شود و باعث مي‌شود نظارت‌ها افزايش پيدا كند.

بذرپاش بيان كرد: بودجه‌اي كه مجلس در حال حاضر رسيدگي مي‌كند تمام بودجه كشور نيست و بايد گفت بودجه برخي از بخش‌ها اصلاً به مجلس ارائه نمي‌شود و اين رويه بايد اصلاح شود.

وي با اشاره به اينكه ما از ابتداي كار خود در ديوان محاسبات تحقيق و تفحص از بخش‌هايي چون كشت و صنعت مغان، هفت تپه و آب و فاضلاب خوزستان را انجام داديم، گفت: براي مثال در اين سال‌ها هم از صندوق توسعه ملي و هم از بودجه عمومي كشور براي آب و فاضلاب استان خوزستان اعتباراتي تخصيص داده شده است و ما تاكنون بالغ بر40 تخلف در اين زمينه احصا كرديم و تا پايان سال گزارش آن را نهايي و به مردم ارائه مي‌دهيم.

 


پیامک - فیس بوک - تویتر
نسخه اصلی - برگشت به خبرها