پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي: ساخت بزرگترين پايانه نفتي در درياي عمان
شنبه، 16 اسفند 1399 - 20:26     کد خبر: 47067

وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه ساخت بندر جديد اقيانوسي در منطقه كوه مبارك با الگوي مشاركتي در دستور كار قرار گرفت، گفت: از گذشته به دنبال آن بوديم كه صادرات نفت را به خارج از تنگه هرمز و خليج فارس ببريم كه با ساخت اين بندر اين هدف محقق مي‌شود.
پيام نفت:

به گزارش آژانس رويدادهاي مهم نفت و انرژي"نفت ما "،   محمد اسلامي  با اشاره به برنامه ريزي براي ساخت بندر جاسك (به عنوان دومين بندر اقيانوسي كشور)، بيان كرد: ما ابتدا بندر اقيانوسي چابهار را داريم كه فاز اول آن تكميل شد، برخي تجهيزات هم آمد و فاز دوم بندر چابهار هم به زودي آغاز مي شود، اين بندر بايد به يك الگوي بزرگ و موفق صنعتي - تجاري كشور تبديل شود، چون فعلاً تنها بندر اقيانوسي ما است.
وزير راه و شهرسازي ادامه داد: در گام بعد هم بندر جديد اقيانوسي جاسك هم در منطقه كوه مبارك با الگوهاي مشاركتي در دستور كار قرار گرفته است و عمليات احداث آن به زودي آغاز خواهد شد.

* ساخت بزرگترين پايانه نفتي كشور در بندر جاسك
وي با بيان اينكه در بندر جاسك شهرك صنعتي بزرگ و صنايع انرژي مستقر خواهد شد، اضافه كرد: بندر جاسك هم بندري مشابه با بندر چابهار است و بزرگترين پايانه نفتي ما در آن ساخته مي‌شود؛ ما از سال هاي خيلي دور به دنبال آن بوديم كه صادرات نفت را به خارج از تنگه هرمز و خليج فارس ببريم كه با ساخت اين بندر اين هدف محقق مي‌شود، بدين ترتيب در جاسك و منطقه كوه مبارك، پايانه صادراتي نفت و بزرگ‌ترين بندر اقيانوسي كشور ايجاد خواهد شد كه خارج از تنگه هرمز قرار دارد.

* ظرفيت بيش از 100 ميليون تني بندر جديد جاسك در منطقه كوه مبارك
اسلامي با اشاره به همكاري وزارت نفت در اين حوزه، درباره بندر جاسك گفت: اين بندر با ظرفيت بيش از 100 ميليون تن در مرحله مطالعه و فراخوان قرار دارد كه اميدواريم بتوانيم فراخوان و سرمايه‌گذاري آن را دنبال كنيم و مصمم هستيم، عمليات اجرايي آن را در همين دولت آغاز كنيم.
وزير راه و شهرسازي تأكيد كرد: بندر چابهار و اين بندر جديدي كه احداث مي‌كنيم (جاسك) فوق العاده مي‌تواند در شكوفايي اقتصاد كشور سهم و نقش به سزايي داشته باشد. 
وي افزود: اميدواريم بندر جاسك، در كنار بندر چابهار و گوادر تعاملي گسترده تر با بنادر هندوستان داشته باشند و در اين حوزه زنجيره تعاملي استراتژيكي به وجود آيد. 
اسلامي تأكيد كرد: آينده‌اي بسيار روشن و درخشان براي سواحل مكران مي‌بينم كه با اشراف و تسلطي كه اين منطقه از دنيا بر اقيانوس و آبهاي آزاد و قطب جنوب دارد، فرصت اقتصادي آن بسيار زيادتر از ناحيه جنوبي خليج‌فارس است.
  مقام معظم رهبري بر توسعه سواحل مكران و استفاده از اين ظرفيت بزرگ خدادادي تأكيدات ويژه اي دارند.
كشور ايران با 5400  كيلومتر ساحل، كشوري دريايي محسوب مي‌شود، ايران‌ظرفيت‌هاي بزرگي در حوزه دريايي و بندري دارد، خليج فارس منطقه استراتژيك حمل بار دنيا است، از سوي ديگر ما از طريق سواحل مكران به اقيانوس متصل هستيم و بندر اقيانوسي چابهار ظرفيت بزرگي براي كشور ما و حتي دنيا محسوب مي‌شود.
در كنار بندر اقيانوسي چابهار، بندر جديد جاسك مطرح شده است و اين بندر خصوصياتي كه دارد اين است كه به مسيرهاي اصلي تجارت جهاني نزديك‌تر است، اين بندر خارج از خليج فارس و در سواحل مكران قرار دارد و از نظر موقعيت‌ طبيعتاً پيش از تنگه هرمز است.
با احداث اين بندر ما به اعماق بيشترِ آب دسترسي بهتري داريم و بنابراين با حداقل هزينه مي‌توانيم پذيرش بالاترين سايز كشتي‌ها را داشته باشيم و اين موجب مي‌شود، بندر ما در سواحل مكران مزيت‌هاي مناسبي از نظر پذيرش كشتي‌هاي سايز بزرگ داشته باشد.
پيش از اين اعلام شده بود برنامه ريزي شده است بندر جاسك دسترسي مناسبي به انواع مدل‌هاي حمل‌ونقل وجود داشته باشد، يعني به شريان‌هاي اصلي جاده و راه‌آهن با حداقل مسافت متصل شويم و از اين طريق بندري بزرگ و اقيانوسي داشته باشيم.

منبع: فارس 


پیامک - فیس بوک - تویتر
نسخه اصلی - برگشت به خبرها