پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي: اجراي مگاپروژه‌هاي پالايشي ديگر نيازي به پيمانكاران خارجي ندارد
دوشنبه، 6 بهمن 1399 - 18:50     کد خبر: 47016

مديرعامل شركت ملي مهندسي و ساختمان نفت ايران گفت: با اعتماد به توان متخصصان داخلي در سال‌هاي اخير، صنعت نفت كشور ديگر براي اجراي مگاپروژه‌هاي پالايشگاهي نيازي به پيمانكاران خارجي ندارد.
پيام نفت:

سعيد ستاري نائيني در گفت‌وگو با خبرنگار شانا در حاشيه بيست‌وپنجمين نمايشگاه بين‌المللي نفت، گاز، پالايش و پتروشيمي گفت: نهادينه شدن ساخت داخل در صنعت نفت تنها يك شعار نيست، بلكه امروز به‌طور كامل به‌صورت عملي ما از حضور پيمانكاران خارجي حتي در پروژه‌هاي بزرگ پالايشگاهي كه بيش از ميلياردها دلار هزينه سرمايه‌گذاري آن است، از حضور پيمانكاران خارجي بي‌نياز شده‌ايم.

وي افزود: امروز نه در ئي‌پي‌سي و نه در  پيمانكاران اجرايي ما به حضور شركت‌هاي پيمانكاري بزرگ خارجي نياز نداريم و اين موضوع نقش شركت‌هاي پروژه‌محور از جمله ملي - مهندسي و ساختمان نفت بوده است كه با به‌كارگيري متخصصان ايراني در كنار خارجي‌ها و كسب تجربه در پروژه‌هاي بزرگ، امروز شركت‌هاي پيمانكار ما صددرصد ايراني شده‌اند.

مديرعامل شركت ملي مهندسي و ساختمان نفت گفت: در گذشته وقتي بحث طراحي مطرح مي‌شد، فقط توان بعضي از شركت‌هاي مشاور بين‌المللي قبول مي‌شد، اما امروز همه پروژه‌هاي پالايشي در حوزه خطوط لوله، تلمبه‌خانه و همه مشاوره‌ها و مهندسي توسط تيم مشاور و مهندسان ايراني انجام مي‌شود و ما نبايد اينها را فراموش كنيم كه كجا بوديم و به كجا رسيديم.

ستاري تأكيد كرد: امروز ما در بخش پيمانكاري، مشاوره و اجرا صددصد خودكفا شده‌ايم. در بخش كالا نيز زماني كمتر از ۲۰ تا ۳۰ درصد كالاهاي صنعت نفت داخلي بودند، اما اكنون بيش از ۹۰ درصد كالاهاي موردنياز صنعت توليد داخل است و توليد ۱۰ درصد باقيمانده هم در موارد زيادي صرفه اقتصادي ندارد كه خوشبختانه شركت‌هاي داخلي در اين بخش‌ها نيز در حال فعال شدن هستند.

وي از جمله نيازهاي صنعت پالايش در بخش كالا را در زمينه تجهيزاتي نظير بخشي از كمپرسورها، توربين‌ها، موتورهاي الكتريكي، لوله‌هاي آلياژي خاص مانند سي‌آراي و برخي شيرآلات ويژه اعلام كرد و گفت: اميدواريم شركت‌هاي داخلي با فعاليت در اين بخش‌ها صنعت نفت را به‌طور كامل از تجهيزات خارجي بي‌نياز كنند و ما به خودكفايي صددرصدي در بخش كالا نيز دست يابيم.

به گزارش شانا، شركت ملي مهندسي و ساختمان نفت يك شركت پروژه‌محور است كه در صنايع پايين‌دستي اعم از پالايشگاه‌ها، خطوط لوله، تلمبه‌خانه‌ها و اسكله‌ها، در بخش طراحي، خريد و اجرا ازسوي پيمانكاران فعاليت دارد.


پیامک - فیس بوک - تویتر
نسخه اصلی - برگشت به خبرها