پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي: كاهش قابل ملاحظه مصرف بخاطر سهميه‌بندي مجدد بنزين/ ۷۰ هزار خودرو دوگانه‌سوز شدند
دوشنبه، 6 بهمن 1399 - 18:46     کد خبر: 47013

مديرعامل شركت ملي پخش گفت: با آغاز به ‌كار سامانه هوشمند سوخت در سال ۸۶ و نگهداشت آن در سال ۹۲ و پس از آن سال ۹۸ با اجرايي شدن دوباره طرح سهميه‌بندي بنزين، مصرف فرآورده بنزين در كشور به نحو قابل ملاحظه‌اي كاهش يافت.
پيام نفت:

به گزارش خبرگزاري فارس و به نقل از روابط عمومي وزارت نفت، كرامت ويس‌كرمي مديرعامل شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي  در حاشيه بيست‌وپنجمين نمايشگاه نفت، گاز، پالايش و پتروشيمي گفت: هم‌اكنون به‌طور ميانگين روزانه ۵۰ ميليون ليتر نفت‌گاز در كشور مصرف مي‌شود و اگر طرح پيمايش در كشور اجرايي نشده بود، امروز اين رقم به روزانه حداقل ۷۰ ميليون ليتر مي‌رسيد. طرح پيمايش به‌منظور تعيين سهميه موردنياز ناوگان حمل‌ونقل سنگين كشور از مهرماه ۹۴ اجرايي شد كه نقش بسيار مؤثري در زمينه مهار افزايش مصرف نفت‌گاز در كشور داشت.

ويس‌كرمي تأكيد كرد: همراه با ارتقاي كيفيت فرآورده‌هاي نفتي و الزامات توزيع سوخت پاك در حوزه صنايع پالايشي در سال‌هاي اخير دستاوردهاي خوبي در زمينه افزايش كيفيت و كميت فرآورده‌هاي نفتي در كشور رقم خود و مجموعه شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي نيز بر مبناي الزام‌هاي قانوني و مصوبه‌هاي بالادستي هيئت وزيران، براساس اولويت‌بندي‌ها سوخت پاك و باكيفيت را در كشور توزيع مي‌كند.

*جزئياتي از روند اجراي طرح سي.ان.جي سوز كردن خودروها

مديرعامل شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي تأكيد كرد: در حوزه سي‌.ان‌.جي (گاز طبيعي فشرده) در كشور نيز سياست ما افزايش سهم آن در سبد سوخت خودروهاست كه به اين منظور طرح‌هاي تشويقي در كشور اجرايي مي‌شود.

وي با اشاره به فعاليت نزديك به ۲ هزار و ۵۰۰ تجهيز سي‌.ان‌.جي در كشور گفت: هم‌اكنون ظرفيت حداقل روزانه ۳۵ ميليون مترمكعب سي‌.ان‌.جي در كشور وجود دارد كه اين رقم هم‌اكنون حدود ۲۳ ميليون مترمكعب است و اميدواريم در آينده بتوانيم اين رقم را افزايش دهيم و به سمت استفاده هرچه بيشتر اين سوخت پاك به جاي بنزين حركت كنيم.

ويس‌كرمي طرح تبديل خودروهاي عمومي تك‌سوز به دوگانه‌سوز را از مهم‌ترين پروژه‌ها براي افزايش سهم سي‌.ان‌.جي در سبد سوخت خودروها عنوان كرد و گفت: اميدواريم با اجراي كامل اين طرح در بازه زماني يك تا حداكثر دو سال آينده، شاهد كاهش بيش از پيش مصرف بنزين در كشور و بهره‌مندي از مزاياي زيست‌محيطي استفاده از سوخت پاك سي‌ان‌جي باشيم.

مديرعامل شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي گفت: تاكنون در قالب اين مصوبه ۷۰ هزار خودرو به دوگانه‌سوز تبديل شده‌اند و حدود ۳۰ هزار خودرو نيز در نوبت تبديل هستند. در قالب اين مصوبه ۲۰۰ هزار خودرو مسافربر شخصي از جمله آژانس‌ها و تاكسي‌هاي اينترنتي نيز به گازسوز تبديل مي‌شوند.

*اجراي مجدد سهميه‌بندي بنزين، مصرف را به نحو قابل ملاحظه‌اي كاهش داد

وي با اشاره به لزوم اجرايي شدن بحث بهينه‌سازي مصرف سوخت و مهار مصرف فرآورده‌هاي نفتي در كشور گفت: با دستاوردهاي مثبتي كه در حوزه توليد گاز و گازرساني در كشور و نيز الكترونيكي شدن توزيع انواع سوخت در چند سال گذشته رقم خورد، خوشبختانه مصرف انواع فرآورده در كشور به طرز خيره‌كننده‌اي مهار شد.

ويس‌كرمي سامانه هوشمند سوخت كشور را از ديگر پروژه‌هاي تأثيرگذار در حوزه مهار مصرف بنزين در كشور عنوان كرد و گفت: با آغاز به‌كار اين سامانه در سال ۸۶ و روزآمد كردن و نگهداشت آن در سال ۹۲ و پس از آن در سال ۹۸ با اجرايي شدن دوباره طرح سهميه‌بندي بنزين، مصرف فرآورده بنزين در كشور به نحو قابل ملاحظه‌اي كاهش يافت.

انتهاي پيام/


پیامک - فیس بوک - تویتر
نسخه اصلی - برگشت به خبرها