پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي: تاثير عجيب ويروس كرونا بر بازار مسكن/ قيمت‌ها افزايش مي‌يابد
شنبه، 2 فروردین 1399 - 20:36     کد خبر: 45472

پيام نفت:


تاثير ويروس كرونا بر بازار مسكن به گونه‌اي بوده كه طرفين معامله سعي مي‌كنند از مواجهه با يكديگر خودداري كنند و حتي بعضي مشتريان و فروشندگان كه تصميم قطعي خود را براي معامله يك واحد مشخص در هفته گذشته گرفته‌اند از امضا امتناع مي‌كنند.

قيمت مسكن

رويداد۲۴ در شرايط كنوني فعاليت بسياري از بازار‌هاي اقتصادي از جمله بازار مسكن به دليل شيوع ويروس كرونا عملا متوقف شده و اين مسئله آثار گسترده‌اي را به دنبال داشته است.

كاهش فشار بر بازار مسكن متاثر از شيوع ويروس كرونا در شرايطي رخ داده كه آذر ماه روند معاملات مسكن افزايشي بود و پيش‌بيني‌ها از افزايش معاملات در اسفند ماه خبر مي‌داد و تجربه اسفند ۹۷ نيز اين بود كه معاملات ملك نسبت به بهمن ماه همان سال ۴۰ درصد رشد داشت، اما ويروس كرونا همه پيش‌بيني‌هاي اقتصادي را بر هم زد.

اين روند افزايشي در تهران در دو بخش اجاره و فروش در هفته دوم اسفند مجددا ادامه يافت و حتي سطح قيمت‌ها به بيش از هفته آخر بهمن رسيد و روند افزايشي قيمت‌ها در آگهي‌هاي ثبت‌شده از سوي مالكان و مشاوران املاك به‌صورت يكسان ديده مي‌شد.

در استان البرز نيز آگهي‌هاي فروش ملك افزايش قيمت داشتند؛ اما در هفته آخر بهمن شاهد كاهش قيمت در آگهي‌هاي اجاره منتشر شده از سوي مالكان بوديم كه اين روند با شيبي ملايم در دو هفته ابتدايي اسفندماه در آگهي‌هاي مشاوران املاك نيز ديده شد.

بيشتر بخوانيد: پيش‌بيني قيمت مسكن در سال ۹۹

در شرايطي كه بازار در بخش خريد و فروش دچار كاهش تعداد معاملات شده، افت بازار اجاره شديدتر بوده است. در شهر تهران طي ۲۶ روز ابتداي اسفند ۷۳۳۷ نامه به امضا رسيده كه نسبت به بهمن سال نود و هشت ۳۷ درصد و نسبت به اسفند پارسال ۳۲ درصد كاهش نشان ميدهد.

در كل كشور نيز از يكم تا بيست و ششم اسفند ماه ۱۳۹۸ بالغ بر ۲۵ هزار و ۳ قرارداد اجاره منعقد شده كه از كاهش ۴۱ درصد و ۳۰ درصد به ترتيب نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل حكايت دارد.

ايسنا در گزارشي نوشته در حال حاضر تاثير ويروس كرونا بر بازار مسكن به گونه‌اي بوده كه طرفين معامله سعي مي‌كنند حتي المقدور از مواجهه با يكديگر خودداري كنند و حتي بعضي مشتريان و فروشندگان كه تصميم قطعي خود را براي معامله يك واحد مشخص در هفته گذشته گرفته‌اند از امضا امتناع مي‌كنند.

در گزارش ديگر آمده است كه هرچند در بازه زماني شب عيد، جنب‌وجوش در بازار مسكن افزايش مي‌يابد اما با شيوع ويروس كرونا به يكباره تعداد بازديدها در هفته اول اسفندماه كاهش يافت و به شكل عجيبي تعداد قراردادهاي بازار مسكن تحت تاثير قرار گرفت.

مهدي سلطان محمدي كارشناس مسكن در گفتگو با خبرنگار اقتصادي رويداد۲۴ در مورد تاثير ويروس كرونا بر بازار مسكن مي‌گويد: مدتي است كه بازار مسكن راكد شده و اين روز‌ها تعداد مراجعات براي بازديد مسكن براي خريد بسيار محدود شده و حجم معاملات نيز كم شده است، وقتي مراجعه و تقاضا براي خريد مسكن كاهش يابد، بازار در يك وضعيت ركودي قرار مي‌گيرد، در اين شرايط به صورت طبيعي بايد قيمت مسكن كاهش پيدا كند.

او ادامه مي‌دهد: با توجه به مشكلات اقتصادي كه پس از شيوع ويروس كرونا بوجود آمد، بعيد است قيمت‌ها كاهش يابد و تنها در صورتي كه آثار تورمي را مد نظر قرار ندهيم قيمت مسكن سير نزولي به خود خواهد گرفت.

سلطان محمدي مي‌گويد: با توجه به كسري شديد بودجه دولت در سال ۹۹ و احتمال استقراض دولت از بانك مركزي و احتمال چاپ پول قيمت مسكن نيز رو به بالا خواهد بود.

او مي‌گويد: البته دولت اعلام كرده كه براي كسري بودجه اوراق مالي چاپ خواهد كرد كه در صورتي كه مردم آن را بخرند اثري بر افزايش نقدينگي نخواهد داشت، اما در صورتي كه بانك‌ها خريدار اين اوراق باشند اين موضوع تورم زا خواهد بود.

او با بيان اينكه با افزايش نرخ تورم توان و قدرت خريد خانواده‌ها كم خواهد شد، مي‌گويد: ويروس كرونا باعث كاهش توليد ناخالص داخلي مي‌شود و درآمد‌ها خانوار‌ها را نيز تحت تاثير آن قرار مي‌دهد و اجاره و خريد مسكن نيز با افزايش قيمت روبرو خواهد شد، اما اينكه دولت براي اقشار متوسط و كم درآمد چه برنامه‌اي داشته باشد هنوز مشخص نيست.
 


پیامک - فیس بوک - تویتر
نسخه اصلی - برگشت به خبرها