پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي: انديشه ها به معرفي يكي از فعالان و تلاشگراني مي پردازد كه در مسير حل مشكلات اقتصادي مي كوشند
چهارشنبه، 30 بهمن 1398 - 11:32     کد خبر: 45378

الياس نادران سابقه اي طولاني در برخورد با فساد مالي دارد و همواره خواستار شفاف سازي امور در پيشگاه اذهان عمومي بوده است. او آمادگي دارد تا حتي مناظره اي عمومي با وزير اقتصاد، آقاي شمس الدين حسيني داشته باشد و چنين اقداماتي او را در صف تلاشگراني قرار مي دهد كه در مسير بسط گفتمان اقتصادي مي كوشند.
پيام نفت:
 
 
آقاي دكتر الياس نادران
  
سايت خبري تحليلي انديشه ها:

الياس نادران سابقه اي طولاني در برخورد با فساد مالي دارد و همواره خواستار شفاف سازي امور در پيشگاه اذهان عمومي بوده است.  او آمادگي دارد تا حتي مناظره اي عمومي با وزير اقتصاد، آقاي شمس الدين حسيني داشته باشد و چنين اقداماتي او را در صف تلاشگراني قرار مي دهد كه در مسير بسط گفتمان اقتصادي مي كوشند.

آقاي نادران از آغاز كار به عنوان نماينده مجلس خواستار سياست هايي بود كه باعث استحكام و تقويت اقتصاد كشور باشند.  براي نمونه در سال 1385 خواستار نظارت بيشتر مجلس بر شركت ملي نفت ايران شد و در سال 1386 به عنوان رييس كميسيون ويژه اصل 44 لايحه خصوصي سازي را به مجلس ارائه كرد و در اين مسير شفافيت و ضرورت پاسخگويي مسئولان چه وزير، چه معاون وزير، چه كارشناس، يا تمامي كساني كه ذينفع بودند را در لايحه گنجاند تا اين افراد در صورت تخطي از حدود خود محكوم شوند به مجازات‌هاي مندرج در آن لايحه كه از انفصال موقت است تا انفصال دائم و اخراج.

در ماه هاي اخير، الياس نادران رياست جمهوري، آقاي محمود احمدي نژاد، را در ارتباط با نقدينگي به باد انتقاد گرفت و توزيع يارانه ارزي و افزايش حجم نقدينگي را يك خيانت به اقتصاد ملي ناميد.  وي همچنين اعلام كرد كه وضعيت نابسامان بازار ارز را ناشي از ناتواني نمي داند بلكه بازار مديريت نمي شود و رئيس جمهور تعمدا بازار را آشفته نگه داشته است.

اين نخستين باري نيست كه الياس نادران از محمود احمدي نژاد و نحوه مديريت بازار ارز توسط وي انتقاد مي كند.  اوايل امسال، او و دو چهره اقتصادي ديگر در مجلس در نامه اي به رياست جمهور با انتقاد از برداشت غيرقانوني بانك مركزي از ديگر بانك‌هاي دولتي خواستار اصلاح اين اقدام شدند. در اين نامه آمده است رييس كل بانك مركزي در دفاع از خويش مسووليت را بر گردن دولت مي‌اندازد. گر چه اين سخن از مسووليت وي چيزي كم نمي‌كند همچنين نصب رييس كل بانك مركزي بر اساس قانون به حكم شما انجام مي‌شود. بر اين اساس مسووليت اين گونه اقدامات بر عهده كيست؟

الياس نادران اخيرا از وزير اقتصاد، شمس الدين حسيني، در ارتباط با مديريت بازار ارز انتقاد كرد. حسيني از پاسخگويي به نادران امتناع كرد و از مجلس خواست تا با آقاي محمود بهمني، رييس كل بانك مركزي، صحبت كند.  الياس نادران در پاسخ به اين واكنش گفت اگر بازار ارز مديريت مي شد اين مشكلات رخ نمي داد اگر آقاي حسيني پاسخگو نيست پس رئيس جمهور بايد پاسخگو باشد؟ آيا به مصلحت كشور است كه در شرايط كنوني مسئوليت را از خود سلب كنيم؟

آقاي نادران علاوه بر انتقاد از سياست مديريت ارزي رياست جمهور، پيگير بسياري از پرونده هاي اختلاس و فساد مالي و اجرايي بوده است تا مسئولان دولت پاسخگوي اقدامات خود باشند.  برخي از تلاش هاي او در اين زمينه عبارتند از:

- اتهامات فساد مالي محمدرضا رحيمي، معاون اول رييس جمهور، كه در اين مورد الياس نادران گفت آقاي رحيمي رئيس حلقه فساد در خيابان فاطمي است كه نسبت به جمع آوري منابع از محل منابع فاسد و توزيع آن تصميمگيري ميكرده است و اكنون تقريبا همه اعضاي اين شبكه فاسد اقتصادي در خيابان فاطمي دستگير شدهاند الا معاون اول فعلي رئيس جمهور

- طراحي اصلي سئوالي از وزير راه كه الياس نادران به همراه 16 نماينده ديگر مجلس خواستار پاسخگويي علي نيكزاد در خصوص علت و نحوه برگزاري مناقصه اپراتور دوم بندر شهيد رجايي شدند.

- امضاي نامه سرگشاده جمعي از نمايندگان مجلس به آقاي علي لاريجاني، رئيس مجلس، كه در آن ضمن اعتراض به اقدام دولت در اصلاح اساسنامه صندوق تامين اجتماعي و تغيير نام آن خواستار عزل آقاي سعيد مرتضوي از سمت مديرعاملي صندوق تامين اجتماعي شدند.

- اعتراض به اعتبارنامه علي ايرانپور، نماينده اصفهان در مجلس، به خاطر سابقه محكوميت كيفري به جرم سرقت چك و سوءاستفاده اين نماينده از مدارك علمي جعلي.

- مشاركت در فراخواندن 10 وزير توسط 110 نماينده مجلس براي پاسخگويي به هفت كميسيون تخصصي مجلس

ما به اقدامات مستمر و پيگير آقاي الياس نادران براي ريشه كني فساد مالي در دولت و تذكر مستمر به دولت در خصوص لزوم شفاف سازي در سياست ها احترام مي گذاريم.  اميد چنان است كه شجاعت او باعث تشويق سايرين در اين مسير شود تا در نتيجه اينگونه تلاش ها مردم نسبت به مسئولاني كه امور اقتصادي را در دست دارند اعتماد و اطمينان  پيدا كنند و همه از مواهب و ثروت طبيعي ميهن عزيزمان بهره مند شويم.  

 


پیامک - فیس بوک - تویتر
نسخه اصلی - برگشت به خبرها