پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي: نرخ بالاي سود بانكي يك سياست ضد توليد است
یکشنبه، 29 دی 1398 - 12:20     کد خبر: 45227

آقا بزرگي نرخ بالاي سود بانكي را يك سياست ضدانگيزشي براي توليد دانست و اظهار كرد: در حال حاضر برخي بنگاه هاي توليدي و صاحبان سهام گرفتار همين تسهيلات بانكي با نرخ سود بالا شده اند.
پيام نفت:

برنامه "گفت و گوي اقتصادي" با موضوع چالش بانكها براي رونق توليد و با حضور دكتر فردين آقا بزرگي كارشناس سرمايه و بانكي و مدير كارگزاري يكي از بانكهاي كشور از شبكه راديويي گفت و گو پخش شد.

آقا بزرگي ضمن انتقاد از بانك محوري اقتصاد ايران، به وظايف بازار پول و سرمايه نيز اشاره و بيان كرد: نظام بازار پول موظف به تامين مالي بنگاه ها در بازه زماني كوتاه مدت و بازار سرمايه نيز موظف به تأمين مالي بنگاه ها در بازه زماني بيش از يك سال است.

وي افزود: اينكه بانكها سياست خود را مبتني بر كسب سود تجارت مي گذارند به ساختار تورمي و عدم نظارت بانك مركزي و عدم پايش عملكرد بانكها برمي گردد.

كارشناس سرمايه و بانكي ادامه داد: بانكها در چنين شرايطي از وظيفه ساختاري خود فاصله گرفته و بعضاً به شكل انفرادي و دور از نظارت بانك مركزي تجارت مي كنند و در اين ميان، با ارزيابي هاي ناقص مجبور به تمليك برخي دارايي ها و املاك مي شوند و نهايتاً بانك مركزي هم به جاي صيانت از ارزش پول ملي و كنترل نقدينگي، بيشتر انرژي خود را صرف اضافه برداشت يا تخطي برخي بانكها از اصول اوليه و انتخاب مديران مي كند.

آقا بزرگي در ادامه اظهارات خود از دخالت مستقيم دولت در امورات اقتصادي اعم از صادرات، واردات، بانكداري و تعيين سياست هاي پولي و مالي با محوريت برنامه هاي كوتاه مدت انتقاد كرد.

وي نرخ بالاي سود بانكي را يك سياست ضدانگيزشي براي توليد دانست و اظهار كرد: در حال حاضر برخي بنگاه هاي توليدي و صاحبان سهام گرفتار همين تسهيلات بانكي با نرخ سود بالا شده اند.

اين كارشناس سرمايه بر لزوم يكپارچگي اصلاحات اقتصادي تأكيد كرد و گفت: در حال حاضر بيش از 50 درصد بانكهاي كشور زيان ده اند لذا مادامي كه سياست پولي و مالي با ثباتي نداريم نبايد انتظار داشت كه بانكها موجب انتفاع بنگاه هاي اقتصادي شوند.

آقا بزرگي تصريح كرد: دولت با اتخاذ سياست هاي كوتاه مدت مي تواند كل اقتصاد را به هم بريزد، به عنوان مثال بانك مركزي طوري نرخ ارز را سركوب مي كند كه مستقيماً توليدكننده و وارد كننده سركوب مي شوند درصورتيكه اين سياستها ضد توليد و ضد اقتصادي است.

وي در رابطه با نقش شركت هاي دانش بنيان در رونق توليد يادآور شد: تا زماني كه تأمين مالي نرخ تسهيلات براي محصولات دانش بنيان به صورت دستوري و كليشه اي تعيين شود توليدكنندگان اين حوزه موفق نخواهند شد.

آقا بزرگي در پايان اين مصاحبه راديويي بر لزوم اجراي اصل 44 قانون اساسي در سطح بانكي، اعمال مديريت حرفه اي در بانكها، اعمال سياست هاي پولي و مالي باثبات، پرهيز از دخالت و مشاركت بانكها در تأمين مالي بلند مدت، عدم ابلاغ نرخ دستوري تسهيلات، نظارت بر عملكرد بانكها، اعمال سياست هاي ارزي در راستاي حمايت از توليد و صادرات و همچنين استفاده از ظرفيت هاي بازار سرمايه تأكيد كرد.

 


پیامک - فیس بوک - تویتر
نسخه اصلی - برگشت به خبرها