پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي: چين هم اكنون بزرگ ترين توليد كننده انرژي خورشيدي در جهان است
چهارشنبه، 27 شهریور 1398 - 09:13     کد خبر: 44902

پيام نفت:
نوشته حميد مقدسي
با مشاهده تصاوير شهرهاي بزرگ و صنعتي چين، به خصوص پكن و مه-دود غليظي كه بر فراز آنها گسترده شده، تنها چيزي كه به ذهن نمي آيد ارتباط اين كشور و منابع انرژي پاك است، اما ظاهراً بايد اين تصور را كنار بگذاريم.

به گزارش سازمان انرژي ملي چين (NEA) در سال 2016 توليد انرژي خورشيدي در اين كشور بيش از دو برابر افزايش يافته و در پايان سال به رقم خيره كننده 77.42 گيگاوات رسيده. با اين حساب، چين در حال حاضر مقام نخست را در بين تمام كشورهاي جهان از نظر ظرفيت توليد انرژي خورشيدي در اختيار دارد.

البته مسئله مهم در سرزمين اژدهاي سرخ، جمعيت بالاي آن است و اگر توليد سرانه انرژي خورشيدي را معيار اصلي رده بندي قرار دهيم، كشورهايي همچون آلمان، ژاپن و ايالات متحده در جايگاه بالاتري قرار مي گيرند. با اين حال نمي توان از تلاش گسترده چيني ها براي توسعه انرژي پاك چشم پوشيد.

در حال حاضر تنها يك درصد انرژي مصرفي چين از خورشيد تأمين مي شود كه از وابستگي گسترده آنها به سوخت هاي فسيلي حكايت دارد، اما NEA قول داده تا سال 2020 بيش از 110 گيگاوات ديگر نيز به ظرفيت توليد انرژي خورشيدي خود اضافه نمايد.

با توجه به پيشرفت فناوري هاي زيرساختي، برنامه فوق به كشور چين در روند كاهش وابستگي به سوخت هاي فسيلي كمك شاياني خواهد كرد و توليد انرژي پاك را در اين كشور از 11 درصد كنوني، تا سال 2030 به 20 درصد خواهد رساند.

با اين حساب، حتي اگر جمعيت بالاي چين را نيز در نظر بگيريم، باز هم كمتر كشوري پيدا مي شود كه اين نرخ رشد را در دستور كار داشته باشد و رقابت با چيني ها زماني سخت تر مي شود كه بدانيم بخش هاي فوق العاده وسيعي از اين سرزمين پهناور كاملاً مستعد بهره گيري از انرژي خورشيدي هستند.

منبع:
engadget

 


پیامک - فیس بوک - تویتر
نسخه اصلی - برگشت به خبرها