پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي: سهم شستا در پتروشيمي؛فولاد، دارو، سيمان و حمل ونقل دريايي چقدر است
یکشنبه، 15 اردیبهشت 1398 - 09:04     کد خبر: 44669

پيام نفت:

مديرعامل شستا با رد برخي اظهارات در باره سهم ۳۰ درصدي شستا از اقتصاد كشور تصريح كرد: براساس عملكرد واقعي شستا در قالب گزارشات مالي تلفيقي حسابرسي شده، جمع كل ارزش كالا وخدمات فروخته شده در گروه شستا در سال منتهي به ۳۱ خرداد ۹۶ مبلغ 27 هزار و 900 ميليارد تومان محقق شده است. از مقايسه اين مبلغ با ارزش كل توليد ناخالص داخلي كشور به قيمت جاري در سال ۱۳۹۵ (به مبلغ ۲،۳۱۳،۸۷۶ ميليارد تومان (منبع امار بانك مركزي))، سهم شستا از اقتصاد ملي حدود ۲/۱ درصد است.

 به گزارش ايسنا، مرتضي لطفي در نشست هم انديشي با محسني بندپي سرپرست  وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي با مديران عالي اين شركت كه در محل ساختمان مركزي شستا برگزار شد با اشاره به چگونگي شكل گيري شستا گفت: اين مجموعه با هدف حفظ و ارتقاي ارزش ذخاير و سرمايه‌هاي بيمه شدگان تأمين اجتماعي و استفاده بهينه از قابليتهاي بالقوه خود به دنبال توسعه پايدار و فعاليت اقتصادي شفاف، قانونمند، پاسخگو، مطمئن در چارچوب نظام حاكميت شركتي است.

وي با اشاره به فعاليت ۲۷۴ شركت در قالب ٩هلدينگ افزود: ۹۵ شركت از طريق رد ديون دولت، ۱۱۶ شركت بصورت احداثي و ۵۴ شركت نيز رأساً خريداري شده است كه بيش از ۸۰ درصد سودآوري شستا از طريق شركتهاي احداثي و خريداري شده صورت مي‌گيرد.

 لطفي با تبيين راهبردهاي شستا تصريح كرد: اصلاح نظام بنگاهداري، كاهش سطح مالكيت پرتفوي تا ۴۰ درصد سهم بازار كالا و خدمات و خروج از شركتهاي زيانده، كم بازده و خارج از استراتژي، گسترش فعاليتهاي بين‌المللي، تكميل زنجيره ارزش، توسعه حضور در بازار سرمايه و افزايش بهره وري و تقويت نظام راهبري شركتي با هدف ارتقاء پاسخگويي و شفافيت و رشد سطح نظارت و كنترل شركت‌هاي تابعه از جمله مهمترين اين راهبردها است.

مديرعامل شركت سرمايه گذاري تأمين اجتماعي با اشاره به برنامه پنج ساله شستا در افق ۱۴۰۱ گفت : اجراي سياستهاي اقتصاد مقاومتي، بهينه سازي پرتفوي موجود شستا، خروج از بنگاهداري با هدف تأمين مالي پروژه‌هاي در دست اجرا به ميزان ۱۰ هزار ميليارد تومان در افق ۵ ساله، تكميل و بهره برداري پروژه هاي سرمايه گذاري نيمه تمام به مبلغ ۵۳ هزار ميليارد تومان، استفاده از منابع مالي خارجي، افزايش سرمايه شستا در دو مرحله از ۳۹۰۰ ميليارد تومان به ۸۰۰۰ ميليارد تومان مطابق مصوبه مجمع و در مرحله دوم از ۸۰۰۰ به ۱۵۰۰۰ ميليارد تومان تا پايان سال ۱۴۰۰، ورود به بورس شركتهاي تابعه از جمله هلدينگ صدر تأمين، پتروشيمي غدير، پرسي ايران گاز، ايرانسازه، ملي نفت كش و ...، بهبود ساختار منابع انساني و كاهش هزينه‌هاي مالي تا ۵۰ درصد از مهمترين محورهاي اين برنامه ۵ ساله است.

وي با اشاره به جايگاه مهم شستا در صنعت و توليد افزود : سهم شستا از ظرفيت توليد پتروشيمي ۲۳ درصد، فولاد ۱۸ درصد، دارو ۲۲ درصد، سيمان ۳۰ درصد، حمل ونقل دريايي نفت ۳۳ درصد و حمل ونقل دريايي بار ۱۸ درصد و...  است.

 

مديرعامل شستا خاطر نشان كرد: ارزش كل داراييهاي شستا (خالص ارزش پرتفوي سرمايه گذاري ها) حدودا مبلغ ۳۶۵۰۰ ميليارد تومان است كه در مقايسه با ارزش كل بازار بورس(ارزش كل بازار بورس و فرابورس ۵۱۰ هزار ميليارد تومان) سهم شستا حدود ۷ تا ۱۰ درصد در طي ۳ سال گذشته در نوسان بوده است.


وي گفت : سهم صادرات محصولات توليدي گروه شستا شامل فراورده هاي پتروشيمي، فولاد، سيمان و دارو به ميزان ۲/۱ ميليارد دلار در سال ۹۶ است كه بطور متوسط حدود ۴ تا ۵ درصد از كل صادرات غيرنفتي كشور (ارزش صادرات غيرنفتي كل كشور در سال گذشته ۴۰ ميليارد دلار بوده است) را شامل مي‌شود.

لطفي طرحهاي مهم در دست اجرا در گروه شستا را، پالايشگاه ميعانات گازي بندر عباس، اوره دوم خراسان شمالي، طرح متانول هفتم، متانول دوم فناوران، طرح منو اتيلن گلايكول، پالايشگاه ميعانات گازي سيراف، پالايش نفت اناهيتا، اسياب سيمان در العماره عراق و انتقال سيمان فارس به منطقه خرامه و...  عنوان كرد.

وي با اشاره به برنامه هاي گسترده شستا در بخش ايجاد شفافيت و پاسخگويي افزود : استقرار سيستم هوش تجاري ( BI) براي دسترسي به هنگام به اطلاعات مالي و عملكردي، استقرار كميته حسابرسي در تمام شركتها، تعيين كميته انتصابات يراي انتخاب هيات مديره شركتها، برگزاري كانون ارزيابي مديران شايسته براي ۱۱۰ مدير با هدف توسعه شايستگي ها و جانشين پروري از جمله اين تدابير است.

مديرعامل شستا با تاكيد بر تسريع در روند واگذاريها و خروج از بنگاهداري گفت : در فاز نخست واگذاري  ۱۰۶ شركت با مساعدت همه دستگاهها، استانداران، اتاقهاي بازرگاني و... و.   آغاز و با سرعت بيش از گذشته و تلاش در رفع مشكلات فرا روي واگذاريها، اقدامات  وسيع و عملياتي در حوزه بورس، سفر به استانها، برپايي نشستهاي معرفي وعرضه سهام  در اقصي نقاط كشور  و... انجام شده است و  اين پروسه  قطعا محقق خواهد شد.

وي در پايان بااشاره به رشد ۱۶ درصدي فروش تجميعي گروه شستا در سال ۹۶ در قياس با سال ۹۵ افزود: ميزان صادرات ارزي گروه شستا با ۲۶ درصد رشد از مبلغ ۹۵۰ ميليون دلار در سال ۹۵ به ۱۲۰۰ ميليون دلار در سال ۹۶ افزايش و سود خالص تجميعي با ۶۰ درصد رشد از مبلغ ۲۸۰۰ ميليارد تومان در سال ۹۵ به مبلغ حدود ۴۵۰۰ ميليارد تومان افزايش يافته است.

به گزارش روابط عمومي و امور بين الملل شركت سرمايه گذاري تأمين اجتماعي (شستا)، تركان، مشاور رئيس جمهورو رئيس هيئت مديره شستا نيز گفت: با وجود محدوديت منابع و عدم دريافت حق بيمه سهم كارفرمايي دولت، سازمان تامين اجتماعي پرداخت حقوق بازنشستگان را به موقع انجام داده است.

وي  انتصاب مديران شركت ها از درون اين مجموعه ها را اولويت مهم شركت سرمايه گذاري تامين اجتماعي (شستا) عنوان كرد و گفت: از ٣٧٠ انتصاب صورت گرفته، ٩٠ درصد مديران از بدنه خود شركت ها هستند.


رئيس هيئت مديره شركت سرمايه گذاري سازمان تامين اجتماعي گفت: نظام تامين اجتماعي در كشور ما از وضعيت صندوق بيمه اي خارج شده و در حال اتكاي بيشتر به بودجه دولت است كه اين شرايط محصول تصميم هاي نادرستي است كه در دولت هاي قبل اتخاذ شده است.

وي با بيان اينكه بسياري از تصميم ها در ادوار گذشته با نيت درست اما با سواد اندك نسبت به صندوق هاي بازنشستگي اتخاذ شده است، ادامه داد: در سازمان تامين اجتماعي افرادي تحت پوشش قرار گرفته‌اند كه دولت بايد براي هميشه سهم كارفرمايي آنها را پرداخت كند و مكانيزم معيوبي در اين حوزه ايجاد شده است.


مشاور رئيس جمهور گفت: در شرايط فعلي اصلاح مكانيزم فعاليت صندوقهاي بيمهگر و رفع مشكلات با دشواريهاي زيادي مواجه است و كسي جرات ورود به اين مسائل را ندارد.
رئيس هيئت مديره شستا بر اجراي كامل استراتژي خروج از بنگاه داري تاكيد كرد و افزود: در حال حاضر در ٢٨۵ شركت سهام دار هستيم كه پس از تكميل برنامه خروج از بنگاه داري در ١۵ شركت اول بورس ۵ تا ١۵ درصد سهام خواهيم داشت.


 تركان ادامه داد: اجراي برنامه خروج شستا از بنگاه داري موجب مي شود كه به جاي تصدي گري و مالكيت بر چندين شركت كوچك بخش اندكي از سهام بزرگترين و موفق ترين شركتهاي كشور را در اختيار بگيريم.


وي گفت: ما از مديران سياسي كه در ادوار گذشته در شستا زحمت كشيدند تشكر ميكنيم اما در حال حاضر در اين مجموعه به مديران حرفهاي و از بدنه شركتها نياز داريم.


پیامک - فیس بوک - تویتر
نسخه اصلی - برگشت به خبرها