پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي: بازار سرمايه بستر تزريق پول ارزان به توليد است
سه شنبه، 17 اردیبهشت 1398 - 19:42     کد خبر: 44666

پيام نفت:

مديرعامل ليزينگ گسترش سرمايه گذاري ملي در گفتگو با سنا:

 

تالار

مديرعامل شركت ليزينگ گسترش سرمايه گذاري ملي معتقد است نامگذاري امسال به نام "رونق توليد" همزمان با فشارهاي خارجي براي ضربه به اقتصاد، فرصتي ايجاد كرده است كه اقتصاد كشور به سوي خود اتكائي، اقتصاد مقاومتي، پرهيز از خام فروشي و فرآوري محصولات در حوزه نفت و صنايع معدني حركت كند.

حامد ساماني در گفتگو با پايگاه خبري بازار سرمايه (سنا)، بازار سرمايه را يكي از مولفه هاي مهم رونق توليد دانست و اظهار كرد: مي توان از طريق بازار سرمايه پول ارزان تري در اختيار توليد كننده قرار داد.

وي با تاكيد بر اينكه موضوع به صفر رساندن صادرات نفتي كشور، به نظر مي‌رسد نمايشي تبليغاتي باشد، گفت: بعضي كشورهاي نفتي شرايط را به گونه اي پيش مي برند كه شرايط خريد نفت را براي خودشان آسان تر و براي ما سختتر كنند و ممكن است در مسير معاملات و مبادلات ما اختلالاتي به وجود بيايد؛ ولي ما پتانسيلهاي زيادي براي جايگزيني نفت داريم و توانايي داريم درآمدهاي زيادي را در حوزه‌هاي معدني و اكوتوريسم به دست آوريم.

رونق توليد و بازار سرمايه

مديرعامل شركت ليزينگ گسترش سرمايه گذاري ملي افزود: به طور خاص، موضوع مشتقات نفتي بايد بيشتر مورد توجه قرار بگيرد، چرا كه ما زيرساخت توسعه صنايع پتروشيمي را داريم.

ساماني گفت: فراوري برخي از محصولات پتروشيمي كشور به صورت انحصاري در اختيار ما است و امكان توليد و توزيع در منطقه با توجه به توان لجستيك ما وجود ندارد؛منظور اينكه زنجيره فراوري محصولات پتروشيمي در كشور ما به تكامل نزديك مي شود و اين فرصت خوبي است كه به سمت صادرات بيشتر محصولات فرآوري شده حركت كنيم. به نظر مي‌رسد بيماري اصلي اقتصاد ما در سالهاي گذشته كه خيلي هم به آن پرداخته شده است، موضوع خام فروشي باشد.

وي با اشاره به نامگذاري امسال به نام رونق توليد از سوي مقام معظم رهبري، عنوان كرد: با توجه به فشاري كه دشمنان وارد مي‌كنند، فرصتي ايجاد شده كه به سمت فرآوري محصولات در حوزه نفت، صنايع پتروشيمي و صنايع معدني حركت كنيم و در اين مسير بازار سرمايه پتانسيل بالائي براي تامين منابع مالي واحدهاي توليدي دارد.

ساماني با اشاره به اينكه براي تحقق اين موضوع نياز به مولفه اي مختلفي است، اظهار كرد: بخشي از اين مولفه‌هاي رشد صادراتي در اختيار تصميمات حاكميت است، مجموعه حاكميت بايد در حوزه قوانين و مقررات تسهيلگر به توليدكنندگان داخلي كمك كند، اما برخي از مولفه‌ها نيز در اختيار بازار سرمايه وجود دارد.

وي افزود : با توجه به افزايش هزينه قاچاق به كشور اكنون فرصت جدي براي حمايت از محصولات داخلي فراهم شده و توليد كنندگان داخلي بايد از اين فرصت تاريخي براي افزايش سهم شان در بازار استفاده حداكثري كنند كه صد البته زمان و سرعت عمل توليدكنندگان داخلي براي خروج رقبا در بازار داخلي و همچنين بازارهاي صادراتي بسيار موثر است.

رونق توليد در گرو پول ارزان

مديرعامل شركت ليزينگ گسترش سرمايه گذاري ملي تشريح كرد: ما در كشوري زندگي مي‌كنيم كه انرژي ارزان در اختيار توليد كننده قرار مي‌دهيم. انرژي يكي از مهم‌ترين مولفه‌ها در توليد است.اما چرا قيمت تمام شده محصولات داخلي بالا است؟يكي از دلايل آن، پايين بودن راندمان و بهره وري توليد است و علت مهم ديگر، هزينه تجهيز پول از نظام بانكي است.

ساماني گفت:  متاسفانه مكانيزم‌هاي عمليات نظام بانكي به گونه‌اي است كه پول گرانقيمت در اختيار توليد كننده قرار مي‌دهد؛ راه برون رفت از اين موضوع، تامين مالي ارزانقيمت يا صفر درصد براي بنگاه‌هاي توليدي است؛ لذا بازار سرمايه، هم مي‌تواند در توزيع ثروت و ايجاد اشتغال در كشور و هم در تامين مالي بنگاه‌ها موثر باشد تا هدف رونق توليد در سال جاري را محقق كند.

افزايش گرايش به تامين مالي بازار سرمايه

ساماني با اشاره به اينكه نشانه‌هايي از افزايش گرايش مردم به بازارسرمايه ديده مي‌شود، بيان كرد: شاخص كل بازار سرمايه به مرز ۲۲۰ هزار نزديك شده است و تحليلگران اين بازار معتقدند، شاخص تا مرز ۲۴۰ هزار واحد در مرحله اول صعود خواهد بود.

وي گفت: مولفه‌هاي ديگري نيز وجود دارد كه اميدبخش بوده و نشان دهنده اين است كه گرايش به تامين مالي بنگاهها از طريق بازار سرمايه در حال تحقق است. توليدكنندگان داخلي مي‌توانند با مراجعه به شركت‌هاي تامين سرمايه و مشاور سرمايه‌گذاري و استفاده از راهكارهاي اين شركت‌ها از ابزارهايي مثل انتشار اوراق يا بازارگرداني استفاده كنند. به نظر مي‌رسد آسانترين راه براي تامين مالي با نرخ ارزان قيمت همين باشد.

مديرعامل شركت ليزينگ گسترش سرمايه گذاري ملي در پايان تاكيد كرد: به نظر مي‌رسد تنها راه برون رفت از مشكلات و مسايل كنوني و خروج از سفته بازي در بازار ارز و طلا، تقويت بازارسرمايه است.

ساماني با بيان اينكه بازار سرمايه شاخص اصلي و نشان دهنده اقتصاد كلان كشور است، افزود:  بازارسرمايه مسيري است كه ميتوانيم در آن توزيع متناسبي از ثروت داشته باشيم.  اين بازار پيش از اينكه استارت‌آپ‌ها در كشور ايجاد شده و درآمدهاي خرد را در جامعه توزيع كند، سال‌ها بود كه درآمدهاي خرد را در بين اقشار مختلف تقسيم مي‌كرد. بنابراين توصيه ما به عنوان فعال بازارسرمايه ، توسعه و ترويج فرهنگ در اين بازار است.

 


پیامک - فیس بوک - تویتر
نسخه اصلی - برگشت به خبرها