پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي: گزارشگر ويژه سازمان ملل: دادگاه قتل خاشقچي در عربستان با استاندارد‌هاي بين المللي مطابقت ندارد / دادگاه، بايد علني باشد / نام متهمان بايد اعلام شود
شنبه، 10 فروردین 1398 - 09:59     کد خبر: 44645

پيام نفت:

 

«اگنس كالامارد» گزارشگر ويژه سازمان ملل در امور مربوط به اعدام‌هاي فراقضايي گفت: محاكمه غيرعلني افراد متهم به قتل جمال خاشقچي در عربستان با استاندارد‌هاي بين المللي مطابقت ندارد و بايد علني برگزار شود. كالامارد از عربستان خواست تا نام متهمان را اعلام كرده و اطلاعاتي در خصوص سرنوشت ۱۰ متهم ديگر در اين پرونده منتشر كند.

پايگاه خبري تحليلي انتخاب (Entekhab.ir) :

«اگنس كالامارد» گزارشگر ويژه سازمان ملل در امور مربوط به اعدام‌هاي فراقضايي گفت: محاكمه غيرعلني افراد متهم به قتل جمال خاشقچي در عربستان با استاندارد‌هاي بين المللي مطابقت ندارد و بايد علني برگزار شود.

به گزارش ايرنا به نقل از رويترز، كالامارد كه رياست تحقيقات بين المللي در مورد قتل خاشقچي روزنامه نگار منتقد آل سعود را برعهده دارد، از عربستان خواست تا نام متهمان را اعلام كرده و اطلاعاتي در خصوص سرنوشت ۱۰ متهم ديگر در اين پرونده منتشر كند.

كالامارد در بيانيه‌اي گفت: دولت عربستان اگر فكر مي‌كند كه روند قضايي فعلي از نظر منصفانه بودن و تطابق با استاندارد‌هاي بين المللي و اعتبار احكام آن جامعه جهاني را راضي مي‌كند، سخت در اشتباه است.

خاشقچي روز دوم اكتبر سال گذشته (دهم مهرماه) در حالي كه براي انجام امور اداري مربوط به ازدواجش به كنسولگري عربستان در استانبول تركيه رفته بود، توسط عوامل سعودي به قتل رسيد.

عربستان ابتدا قتل وي را انكار كرد، اما در نهايت به آن اعتراف كرد. دادستان عمومي عربستان ۱۱ مظنون را در اين پرونده تحت پيگرد قرار داده، اما نام آن‌ها را منتشر نكرده است. پنج نفر از اين مظنونان به اتهام صدور فرمان قتل و ارتكاب آن با اعدام مواجه هستند.

آژانس اطلاعات مركزي آمريكا (سيا) و كشور‌هاي غربي معتقد هستند كه محمد بن سلمان وليعهد سعودي دستور قتل خاشقچي را داده است. سعود القحطاني مشاور دربار سعودي مهره‌اي كليدي در قتل اين روزنامه نگار است، اما او جزو ۱۱ نفري نيست كه محاكمه غيرعلني آن‌ها در حال برگزاري است.


پیامک - فیس بوک - تویتر
نسخه اصلی - برگشت به خبرها