پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي: ارتباط مرموز بين ماجراي به رسميت شناختن جولان از سوي ترامپ با گزارش بازرس مولر
جمعه، 9 فروردین 1398 - 09:58     کد خبر: 44644

پيام نفت:
حتي بچه هاي كوچك هم مي توانند درك كنند كه به رسميت شناختن حاكميت اسرائيل بر جولان اشغالي، با منافع دولت آمريكا نه تنها در منطقه، بلكه در سطح جهاني نيز تعارض دارد. آنچه رئيس جمهور ايالات متحده را به سمت اتخاذ اين تصميم سوق داد، منافع شخصي او و در رأس آنها، تامين حمايت راست گرايان افراطي اسرائيل در جريان انتخابات رياست جمهوري در سال اينده است.

پايگاه خبري تحليلي انتخاب (Entekhab.ir) :

ارتباط مرموز بين ماجراي به رسميت شناختن جولان از سوي ترامپ با گزارش بازرس مولرد. محمد العمر در الجزيره نوشت: حتي بچه هاي كوچك هم مي توانند درك كنند كه به رسميت شناختن حاكميت اسرائيل بر جولان اشغالي، با منافع دولت آمريكا نه تنها در منطقه، بلكه در سطح جهاني نيز تعارض دارد. آنچه رئيس جمهور ايالات متحده را به سمت اتخاذ اين تصميم سوق داد، منافع شخصي او و در رأس آنها، تامين حمايت راست گرايان افراطي اسرائيل در جريان انتخابات رياست جمهوري در سال اينده است. افزون بر اينكه بعيد نمي دانيم كه در جريان معافيت از تبعات تحقيقات مولر كه نتيجه آن چند روز پيش منتشر شد، ترامپ مديون لابي يهودي در واشنگتن بوده باشد.

به گزارش سرويس بين الملل «انتخاب»؛ در ادامه اين مطلب آمده است: اين گزارش به نوعي حاكي از ابهام بود، به نحوي كه ضرري براي رئيس جمهور آمريكا از يك سو، و مولر و تيم تحقيقاتي اش از سوي ديگر نداشته باشد. شايد بتوان گفت گزارش منتشر شده در مورد تحقيقات مولر، نتيجه فشارهاي لابي يهودي است؛ مساله اي كه ترامپ را مديون انها كرده و وادار به جبران مي كند. در صورتي كه نظر ما در اين باره درست باشد، به رسميت شناختن حاكميت اسرائيل بر جولان، تنها در چارچوب سياست خدمت متبادل بين رئيس جمهور آمريكا و دولت نتانياهو بوده است.

تبعات اين تصميم غير مسئولانه كه بوضوح با قوانين بين المللي در تعارض است، در واقع هيچ تاثير قانوني ندارد، با اين حال، پيامدهاي خطرناكي در سطوح متعدد دارد:

-با توجه به اينكه تصميم مذكور بدون هماهنگي با موسسات و مراكز مربوط به دولت آمريكا و هم پيمانان ايالات متحده در جهان اتخاذ شده، باعث عزلت بين المللي اين كشور مي شود. اغلب دولتهاي جهان، از جمله نزديكترين هم پيمانان آمريكا، مانند انگليس و فرانسه، برائت خود از موضع آمريكا و حمايت آن از مصوبه هاي قانوني بين المللي مربوط به اين تصميم را اعلام كرده اند، كه براساس آنها، جولان بخشي از خاك سوريه است.

اين عزلت، وزير خارجه آمريكا را بر آن داشت تا عدم فهم موضع آمريكا توسط ديگر دولتها ابراز ناراحتي كند. علاوه بر اينكه اينگونه تصميمات باعث بي اعتمادي جهاني نسبت به ايالات متحده بعنوان دولت موسسات مي شود. اين خاصيت مهم كه دولت آمريكا همواره براي تعميق آن در طول تاريخش تلاش كرده، اكنون، با روي كار آمدن ترامپ در طول يك روز از بين رفته است.

به رسميت شناختن حق حاكميت اسرائيل بر قدس و جولان، كه به نظر مي رسد در اينده منحصر به همين دو منطقه نشود، مشروعيت آمريكا بعنوان واسطه عمليات صلح در خاورميانه را از آن گرفت.

بر اين اساس و با توجه به نبود جايگزين واقعي كه بتواند اين نقش را ايفا كند، مي توان گفت ترامپ با اين تصميم عملا به عمليات صلح پايان داده و پايه هاي ثبات در منطقه را به كلي ويران كرد. در پايان بايد گفت اينگونه تصميمات آمريكا باقي مانده هيبت مشروعيت بين المللي و قطعنامه هاي شوراي امنيت را نيز از بين مي برد.


پیامک - فیس بوک - تویتر
نسخه اصلی - برگشت به خبرها