پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي: كميته ويژه بررسي مشكلات زيست‌محيطي عسلويه تشكيل مي‌شود؟
سه شنبه، 28 اسفند 1397 - 07:30     کد خبر: 44629

پيام نفت:

رئيس جمهوري با تاكيد بر اينكه مردم استان بوشهر از لحاظ زيست محيطي با مشكلاتي روبه‌رو هستند كه بايد برطرف شود، گفت: به وزيران نفت، كشور، بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، رئيس سازمان حفاظت محيط زيست و رئيس سازمان برنامه و بودجه دستور مي‌دهم پس از تعطيلات نوروز كميته‌اي را تشكيل دهند و طرح خود را براي برطرف كردن مشكلات زيست محيطي منطقه به دولت ارائه كنند. مسئله سلامت براي ما بسيار مهم است، مردم استان بوشهر بايد مثل مردم ديگر شهرها از محيط زيست سالم بهره‌مند باشند.

به گزارش ايران پترونت، حسن روحاني امروز (يكشنبه،۲۶ اسفند ۹۷) در آيين بهره‌برداري رسمي از فازهاي ۱۳ و ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبي گفت: امروز براي ملت بزرگ ايران، روزي خوشحال‌كننده و مبارك است و ضربه بسيار محكمي به دشمنان اين مرز و بوم بويژه آمريكا بود كه با تحريم ايران دست به يك عمل غيرانساني و غيرقانوني زدند و فكر مي‌كردند با اين تحريم‌ها، همه طرح‌ها و پيشرفت‌هاي ما متوقف خواهد شد.

رئيس‌جمهور با بيان اينكه هدف از اعمال تحريم‌ها اين است كه مردم ما را آنچنان در فشار اقتصادي قرار دهند كه عجز خودشان را در برابر ابرقدرت‌ها نشان بدهند، افزود: اما اين ملت بزرگ، اين ملت تاريخ‌ساز و اين ملت فداكار و ايثارگر در همه مقاطع تاريخي و به ويژه در اين سالي كه روزهاي پاياني آن را مي‌گذرانيم، ايستادگي و مقاومت خود را به خوبي نشان مي‌دهد.
روحاني خاطرنشان كرد: اينكه من در طول دولت يازدهم و دوازدهم ۵ نوبت به منطقه پارس جنوبي سفر كردم و هر بار افتتاح‌هاي بزرگي را داشتيم كه مورد افتخار همه ما بوده، نشان‌دهنده اين است كه ما مسير پيشرفت و تعالي خود را به حول و قوه الهي طي كرده و ادامه خواهيم داد.

رئيس جمهوري با بيان اينكه افتتاح پالايشگاه ميعانات گازي ستاره خليج‌فارس و پالايشگاه بندرعباس مايه افتخار ما بود، تصريح كرد: از ابتداي دولت تا امروز توليد بنزين ما ۲ برابر شده كه اين مهم نشان‌دهنده ايثار همه ملت ايران به‌ويژه فعالان صنعت نفت است. توليد بنزين كشور از ۵۲ ميليون ليتر در روز به ۱۰۱ ميليون ليتر رسيده كه به گفته وزير نفت به ۱۰۵ ميليون ليتر در روز رسيده است و اين افتخاري براي صنعت نفت ايران به شمار مي‌آيد.

قدرت ملي، عامل توسعه فازهاي پارس جنوبي

وي با بيان اينكه در پارس جنوبي از ده فاز، امروز به ۲۵ فاز پالايشگاهي و دريايي رسيده‌ايم، توضيح داد: در ابتداي دولت تدبير و اميد ده فاز داشتيم و در اين مدت ۱۵ فاز را افتتاح كرديم. اين كارعظيم و بزرگي است. در همين فازهايي كه امروز به بهره‌برداري رسمي رسيد، به جز ميعانات گازي و محصولاتي كه از اين پالايشگاه‌ها به دست مي‌آيد، روزانه ۱۰۰ ميليون مترمكعب گاز ظرفيت توليد گاز افزايش پيدا كرده است. اين قدرت ملي ما است كه ابرقدرت فرهنگي، تاريخي، جغرافيايي، اقتصادي، فني و انرژي اين ملت را شامل مي‌شود.

وي درباره اهميت و نقش تاثيرگذار توليد منابع انرژي در عرصه بين‌المللي گفت: ايران در زمينه منابع گازي در سطح جهاني، اول است و از لحاظ توليد نيز نقشي مهم در دنيا ايفا مي‌كند كه اين نشان از قدرت ماست. ما داراي قدرت نظامي در كنار قدرت اقتصادي، فرهنگي، اجتماعي، فني در منطقه و جهان هستيم.

روحاني به اهميت اين موضوع در قطع وابستگي كشور به تامين انرژي اشاره كرد و افزود: وقتي نفت و گاز بيشتري در كشور توليد مي‌شود، به اين مفهوم است كه قدرت كشور بالا رفته است. علاوه بر اينكه در همه اين موضوع‌ها، مسأله خوداتكايي و خودكفايي ما هم مطرح است، چرا كه قبلا، در زمينه تامين نفت‌گاز، بنزين و گاز نيازمند واردات بوديم.

روحاني با بيان اينكه وقتي روي پاي خودمان ايستاديم، جايگاه و قدرت و تأثيرگذاري‌مان بالا مي‌رود، گفت: در شرايطي بوديم كه از كشوري گاز وارد مي‌كرديم، به دليل اينكه نيازمند بوديم در مقطي قيمت گاز را به ۹ برابر افزايش داد و دولت هم ناچار بود اين شرايط را در سرماي زمستان و گرفتاري مردم بپذيرد، اما امروز ديگر اين خبرها نيست. در اين چند سال در توليد بنزين، گازوئيل و گاز روي پاي خود ايستاده‌ايم. اين امر علاوه بر خودكفايي، استقلال بالاتر اقتصادي را به دنبال داشته است و كسي نمي تواند به ما زور بگويد.

رئيس‌جمهوري با اشاره به اينكه سال ۹۷ سال سختي براي ملت ما بود، اظهار كرد: فشارهاي تحريم و فشارهاي اقتصادي، ناجوانمردانه بر ملت ما تحميل مي‌شوند. به اين نكته توجه كنيد كه به گفته وزير نفت به دليل اعمال تحريم‌ها، مسيرمان در حل مشكلات زيست‌محيطي كند شده است.

وي تحريم آمريكا عليه ايران را جنايتي عليه بشريت دانست و گفت: وقتي مي‌خواهيم كالايي را از خارج وارد كنيم، آنها به تمام سيستم بانكي دنيا فشار مي‌آورند كه نگذارند كالايي وارد شود، اين در شرايطي است كه ذخاير بسيار خوبي براي تأمين كالاهاي اساسي داريم و اگر اين ذخاير پيش‌بيني نشده بود، ادعاي آمريكايي‌ها براي فشار وارد كردن به مردم ايران محقق مي‌شد.

رئيس كابينه دوازدهم با طرح اين پرسش كه اگر مديريت دولت تدبير و اميد ضعيف بود، چگونه توانست ۱۵ فاز پارس جنوبي را افتتاح كند؟ افزود: با بهره‌برداري از اين فازها اتكاي نيروگاه‌هاي كشور به سوخت مايع از ۴۳ درصد به ۱۰ درصد كاهش يافت و با تبديل سوخت مايع به گاز محيط زيست احيا شد.

وي به ضرورت تشكيل كميته‌اي براي سامان دادن به شرايط محيط زيست منطقه عسلويه، كنگان و نخل تقي با حضور وزراي نفت، كشور، مسكن، بهداشت و سازمان‌هاي محيط زيست و برنامه و بودجه تأكيد كرد و گفت: كارهاي بزرگي از نظر اقتصادي در اين مناطق انجام گرفته، اما از نظر زيست‌محيطي مردم در فشار قرار گرفته‌اند.

رئيس جمهوري به موضوع انضباط و دلسوزي در كار اشاره و عنوان كرد: از نظر ما كارگر ايراني بايد برتر از كارگران ديگر كشورها باشد، ما بايد از آنها در ساعت كار، كيفيت كار و نحوه كار بهتر از آنها باشيم. اگر اين موارد را به هم پيوند دهيم با تلاش و ابتكار مي‌توانيم سال آينده سه فاز دريايي را به اين مجموعه اضافه كنيم و اين منطقه با ۲۷ فاز به فعاليت خود ادامه دهد.

وي در پايان از شركت ملي گاز ايران به دليل گازرساني عظيم روستايي تشكر و قدرداني كرد و گفت: مردم قدر صنعتگران نفت و گاز خود را مي‌دانند. اگر دولت و مردم در كنار هم باشند پيروزي‌ها زودتر در دسترس خواهد بود.

روحاني با تاكيد بر اينكه هر چقدر سطح فناوري را در توسعه فازهاي پارس جنوبي بالا ببريم، آلودگي‌هاي محيط زيست پايين مي‌آيد، گفت: مسأله محيط زيست از موضوعات مهم دولت به شمار مي‌آيد. همه اين مناطق مسكوني كه اطراف اين پالايشگاه‌هاي عظيم قرار گرفته‌اند، مثل شهرهاي ديگر هستند و نبايد بگذاريم كه مردم اين مناطق در رنج و مشقت باشند و سلامتشان دچار مشكل شود.

وي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به اينكه موفقيت علاوه بر سرمايه، تكنولوژي و فناوري به ابزار ديگري نيازمند است كه يكي از آنها اعتماد است، افزود: اينكه در دولت يازدهم ۱۵ فاز افتتاح شده و امروز ۴ فاز ديگر به بهره‌برداري مي‌رسد، به معناي اعتماد به مهندسان، كارگران و مديران اجرايي است، اينكه قادر هستيم در طراحي، اجرا، دريا، خشكي، حفاري چاههاي عميق، لوله‌گذاري، ساخت سكوهاي نفت و گاز، احداث پالايشگاه و بهره‌برداري روي پاي خود بايستيم اعتمادي ايجاد مي‌كند كه سرمايه بسيار بزرگي براي پيشرفت ماست.

روحاني در پايان با بيان اينكه اميدواريم در سال آينده سه فاز دريايي هم به اين مجموعه افزوده شود و منطقه پارس جنوبي با ۲۷ فاز به تلاش خود ادامه دهد، گفت: اين تلاش هماهنگ نشان مي‌دهد كه دولت، سپاه پاسداران، بخش خصوصي و همه مردم وقتي با تشكيل صفي واحد در كنار هم قرار مي‌گيرند، پيروزي‌ها زودتر در دسترس كشور قرار مي‌گيرد.

 


پیامک - فیس بوک - تویتر
نسخه اصلی - برگشت به خبرها