پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي: انتقاد شرق الاوسط از پومپئو: از يك سو مي گوييد بايد ايران محاصره شود، از سوي ديگر اهميتي براي اختلاف اعراب با قطر قائل نيستيد / بدون مهار دوحه كه سياست ايران را شرافتمندانه مي داند، چطور مي خواهيد تهران را كنترل كنيد؟
پنجشنبه، 27 دی 1397 - 09:48     کد خبر: 44522

پيام نفت:

 

در دوحه، وزير خارجه آمريكا در مورد دو مساله صحبت كرد كه هيچ انسجامي با يكديگر نداشتند، از يك سو بر محاصره و جلوگيري از فعاليت هاي ايران تاكيد نمود و از سوي ديگر، صحبتهايي كرد كه مي تواند بيانگر بي اهميت بودن اختلاف دولتهاي عربستان، امارات، بحرين و مصر با سياستهاي قطر باشد.

پايگاه خبري تحليلي انتخاب (Entekhab.ir) :

انتقاد شرق الاوسط از پومپئو: بدون مهار قطر كه سياست ايران را شرافتمندانه مي داند، چطور مي خواهيد تهران را كنترل كنيد؟ / چرا متوجه نقش سياست هاي دوحه در ادامه رفتارهاي ايران نيستيد؟

مشاري الذايدي در الشرق الاوسط نوشت: پيامهاي مهمي در سفر وزير خارجه آمريكا به دولتهاي خليج فارس وجود دارد. عنوان اصلي صحبتهاي وزير نزديك به ترامپ، محاصره ايران و ايجاد يك ائتلاف بين المللي و منطقه اي بزرگ براي محدود كردن فعاليتهاي منطقه اي اين كشور است.

به گزارش سرويس بين الملل «انتخاب»؛ در ادامه اين مطلب آمده است: پومپئو در پايتختهاي خليج فارس از جمله پادشاهي عمان و دولت قطر چرخيد، اما طبعا واضح ترين صحبتهايش در رياض و در ديدار با ملك سلمان و ولي عهد سعودي، بن سلمان مطرح شد.

در دوحه، وزير خارجه آمريكا در مورد دو مساله صحبت كرد كه هيچ انسجامي با يكديگر نداشتند، از يك سو بر محاصره و جلوگيري از فعاليت هاي ايران تاكيد نمود و از سوي ديگر، صحبتهايي كرد كه مي تواند بيانگر بي اهميت بودن اختلاف دولتهاي عربستان، امارات، بحرين و مصر با سياستهاي قطر باشد.

چطور مي توان صحبتهاي پومپئو را درك كرد؟ قطر به صراحت اعلام مي كند كه در جبهه ايران حضور دارد، تحريمهاي آمريكا عليه آن را نمي پذيرد و مواضع سياسي ايران را شرافتمندانه مي داند. علاوه بر اينكه به حماس و حزب الله كه از سوي ايران تغذيه مي شوند، كمك مي كند.

شايد بتوانيم موضع پادشاهي عمان در مورد ايران را درك كنيم، اين كشور وارد درگيريهاي ايران با منطقه عربي نمي شود و بنابر اعتبارهاي خاصي، به حكم همسايگي جغرافيايي با ايران، رابطه خود با آن را حفظ كرده است و دول خليج فارس و غربيها نيز نقش ميانجي عمان را پذيرفته اند و آن را كانال ارتباطي خود با ايران مي دانند.

اما قطر هيچ توجيهي براي ارتباط نزديك خود با ايران ندارد، همانطور كه از مجوز جغرافيايي، فرهنگي، اجتماعي و سياسي در اين باره محروم است.

وزير خارجه ايالات متحده در پايتخت قطر در مورد نقشه خود براي تشكيل ائتلاف استراتژيك در خاورميانه براي مقابله با ايران و حل بحران قطر صحبت مي كند، بي آنكه به اين مساله توجه داشته باشد كه علت اصلي محاصره قطر توسط هم پيمانان عربش، ارتباط آن با ايران است.

در اين ميان، سوال مهمي كه متوجه دولت آمريكا مي شود، آن است كه بدون مهار هم پيمانان ايران، چطور مي خواهد خود ايران را كنترل كند؟ چرا ايالات متحده متوجه نقش سياستهاي قطر در ادامه رفتارهاي منطقه اي ايران نيست؟!


پیامک - فیس بوک - تویتر
نسخه اصلی - برگشت به خبرها