پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي: نماينده دادستان: پرويز كاظمي در ازاي پرداخت تسهيلات ۶۰۰ ميلياردي به حسين هدايتي، عضو هيئت مديره استيل آذين شده / رشوه‌ ۲.۵ ميلياردي حسين هدايتي به عضو هيئت‌مديره بانك سرمايه
سه شنبه، 25 دی 1397 - 18:34     کد خبر: 44517

پيام نفت:
اولين جلسه رسيدگي به اتهامات علي بخشايش مديرعامل سابق بانك سرمايه، پرويز كاظمي رئيس سابق هيات مديره اين بانك و وزير رفاه دولت نهم و محمدرضا توسلي عضو سابق هيات مديره بانك سرمايه برگزار شد. در اين جلسه رئيس دادگاه از تخلف ۲۹ هزار ميليارد ريالي اين بانك خبر داد.

پايگاه خبري تحليلي انتخاب (Entekhab.ir) :

نماينده دادستان: پرويز كاظمي در ازاي پرداخت تسهيلات ۶۰۰ ميلياردي به حسين هدايتي، عضو هيئت مديره استيل آذين شده / رشوه‌ ۲.۵ ميلياردي حسين هدايتي به عضو هيئت‌مديره بانك سرمايه

اولين جلسه رسيدگي به اتهامات علي بخشايش مديرعامل سابق بانك سرمايه، پرويز كاظمي رئيس سابق هيات مديره اين بانك و وزير رفاه دولت نهم و محمدرضا توسلي عضو سابق هيات مديره بانك سرمايه برگزار شد. در اين جلسه رئيس دادگاه از تخلف ۲۹ هزار ميليارد ريالي اين بانك خبر داد.

به گزارش «انتخاب»، رسيدگي به پرونده اين متهمان در شعبه سوم دادگاه ويژه جرايم اقتصادي و به رياست قاضي مسعودي مقام امروز سه شنبه در حال برگزاري است. هر يك از اين افراد متهم به مشاركت در اخلال عمده در نظام اقتصادي كشور از طريق اخلال در نظام پولي و بانكي هستند. بخشايش در ۴۶ فقره خيانت در امانت مشاركت داشته و كاظمي و توسلي به مشاركت در ۴۱ فقره و ۴۰ فقره خيانت در امانت متهم هستند.
متهمان اين پرونده در مرحله دادسرا با قرار وثيقه آزاد شدند و در جلسه امروز با لباس شخصي حضور پيدا كرده اند.
قاضي مسعودي در اين جلسه اظهار داشت: اخلال در نظام اقتصادي توسط اين متهمان با خيانت در امانت در ۲۹ هزار ميليارد ريال از سهام بانك سرمايه صورت گرفته است.
مهدي صفريان نماينده دادستان تهران با بيان مقدمه‌اي با اشاره به جايگاه بانك‌ها و موسسات اعتباري در تسهيلات پرداختي گفت: بانك‌ها و موسسات اعتباري در صورت عدم نظارت و انحراف از مسير صحيح، زمينه‌ساز اضمحلال نظام اقتصادي خواهد بود.
وي افزود: يكي از بانك‌هايي كه اين زمينه مشكل ايجاد كرده، بانك سرمايه است كه ۱۴ هزار ميليارد تومان از اموال و وجوه سپرده گذاران را در اختيار داشته است.
صفريان از بانك سرمايه به عنوان ششمين بانك خصوصي نام برد و گفت: ۴۷ درصد از سهام اين بانك متعلق به صندوق ذخيره فرهنگيان است و ۳۸ درصد متعلق به گروه صنعتي ريخته گران است و اين دو نهاد ۸۶ درصد از سهام اين بانك را در اختيار داشتند.
نماينده دادستان تهران از عدم ثبات مديريتي و اعمال نفوذ براي پرداخت امتيازات به اشخاص خاص به عنوان يكي از ضعف‌هاي اين بانك ياد كرد و گفت: مديراني در اين بانك انتخاب شدند كه بانك مركزي صلاحيتشان را رد كرد و خسارت‌هاي جبران‌ناپذيري به ويژه به سپرده‌گذاران تحميل كرده است.
وي افزود: گزارش‌هاي سازمان بازرسي كل كشور، گزارش‌هاي معاونت نظارت بانك مركزي و اظهارات مطلعان و اقرار‌هاي متهمان نشانگر آن است كه تخلفات سي و دو نفر از مديران بانك سرمايه در اعطاي تسهيلات مشهود است.
صفريان دلايلي را بر سوءنيت اين افراد بيان كرد و گفت: اكثر اين متهمان از نيرو‌هاي در شرف بازنشستگي بودند كه ۲۰ سال سابقه در حوزه بانكداري دارند و از مسائل مربوط به اعطاي تسهيلات رفاهي آگاهي داشتند.
وي افزود: تعدادي از مديران در ازاي خوش خدمتي براي تسهيلات واگذار شده و افراد مبالغي را در قالب رشوه دريافت مي‌كردند.
صفريان گفت: ياسر ضيايي قائم‌مقام وقت بانك سرمايه مبلغ ۱۳۰ ميليارد تومان به حسين هدايتي براي شركت جاويد گشت هيرمند داده است كه هيچ وثيقه‌اي هم دريافت نكرده و در ازاي آن ۲۵ ميليارد ريال دريافت كرده و اكنون در نياوران سكونت دارد.
نماينده دادستان گفت: پرويز كاظمي متهم رديف دوم در ازاي خدماتي كه در راستاي پرداخت تسهيلات ۶۰۰ ميليارد توماني داشته به سمت عضويت در هيات مديره استيل آذين ايرانيان منصوب شده است.
وي افزود: نقض ضوابط به صورت مكرر از سوي متهمان در حجم كلان نشان از سوءنيت و خيانت آنان است و اظهارات برخي متهمان حكايت از نقض عالمانه و عامدانه ناظر بر تسهيلات اعطايي دارد، ولي مستمسك متهمان دستور شفاهي و مكتوب مسئولان است.


پیامک - فیس بوک - تویتر
نسخه اصلی - برگشت به خبرها