پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي: بررسي وضعيت اكتان افزاها در سبد سوخت دنيا
شنبه، 26 آبان 1397 - 08:17     کد خبر: 44462

پيام نفت:

ظرفيت بالقوه پالايش نفت كشور حدود ۱.۸ ميليون بشكه در روز است كه از هر دو حيث كمي و كيفي از وضع مطلوب فاصله زيادي دارد؛ كه در اين يادداشت قصد بررسي وضعيت اكتان افزاها (اتانول) براي بهبود كيفيت بنزين كشور را داريم. بهبود دهنده هاي اكتان بنزين به ۳ دسته كلي: اتانول، MTBE و ETBE تقسيم مي گردد. البته مواد ديگري نظير متانول و TAME نيز مصرف مي گردند كه سهم و محدوده جغرافيايي مصرف كمتري را به خود اختصاص داده اند. سهم مصرف TAME حدود ۱ درصد از مصرف جهاني است و مصرف متانول به همراه بنزين نيز عمدتا به چين اختصاص دارد كه آن هم به دليل منابع فراوان ذغال سنگ و سياست اين كشور براي بهره برداري حداكثري از آن ها مي باشد.

در سال ۲۰۱۶ حدود ۱۱۲ ميليون تن اكتان افزا مصرف شده است كه سهم اتانول حدود ۷۱ درصد بوده است. دو سوخت اتانول و متانول از عدد اكتان بيشتري برخوردار مي باشند ولي به دليل برخي مشكلات زيست محيطي در سوخت  متانول، استفاده از اتانول بيشتر مورد توجه مي باشد. از سوخت اتانول به عنوان يك سوخت اصلي و در بسياري از مناطق به عنوان امتزاج پذيري مناسب با بنزين استفاده مي گردد. اين سوخت در مناطق ايالات متحده و برزيل بيش از ساير مناطق مصرف مي گردد.

براي اين سوخت استانداردهاي مختلفي در نظر گرفته مي شود كه عمده ترين آن ها شامل E۵، E۱۰  و E۱۵ مي باشند. به عنوان مثال در ايالات متحده از سال ۲۰۰۱ به بعد حدود ۹۰ درصد از خودروهاي توليدي براي استفاده از استاندارد E۱۵ طراحي شده اند. نكته جالب ديگر اين است كه در اين كشور تقريبا ۱۰۰ درصد از MTBE توليدي صادر مي گردد و اتانول سهم غالب را ميان اكتان افزاها به خود اختصاص داده است. در واقع كشور هاي مختلف براي كاهش آلاينده هاي حاصل از بنزين با به كارگيري قوانين رگولاتوري مختلف، به دنبال استفاده از اكتان افزاها (به خصوص اتانول) مي باشند. در تصوير زير، نشان داده شده است كه تا سال ۲۰۳۰ از هر ۱۰۰ ليتر بنزين مصرفي، ۷ ليتر آن شامل اتانول مي باشد.

بنابراين برنامه ريزي جهاني به نحوي است كه افزايش مصرف اتانول امتزاجي با بنزين طي سال هاي آتي، بخشي لاينفكي از سبد انرژي جهاني خواهد بود و مسلما ما نيز مي بايست خواه يا ناخواه در اين مسير قرار بگيريم.

وب سايت مركز مطالعات زنجيره ارزش معتقد است استفاده از سوخت هاي جايگزين و اكتان افزا نظير اتانول مي بايست در سبد تامين انرژي كشور طي سال هاي آتي قرار گيرد. استفاده از اين سوخت مي تواند در حوزه هاي مختلف امنيت انرژي در جهت كاهش واردات بنزين و MTBE، بهداشت عمومي در جهت كاهش آلاينده هاي هوا، زيست محيطي در جهت كاهش مصرف سوخت هاي فسيلي و به موجب آن كاهش آلاينده هاي هوا و در نهايت ايجاد فرصت هاي شغلي جديد مورد استفاده قرار بگيرد. مركز مطالعات زنجيره ارزش در يادداشت هاي آتي بيشتر به اين موضوعات خواهد پرداخت.


پیامک - فیس بوک - تویتر
نسخه اصلی - برگشت به خبرها