پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي: شانس زنده ماندن توافق هسته‌اي چقدر است؟ / آنچه روحاني مي‌خواهد يك تفاهم «واضح و شفاف» با اروپاست / چراغ سبز انگليس و فرانسه به ادامه برجام و يك سوال؛ آيا مكرون مترجم فشارهاي آمريكا شده؟
دوشنبه، 24 اردیبهشت 1397 - 14:41     کد خبر: 44224

پيام نفت:
تحليل «الاخبار» از واكنش‌ها به خروج آمريكا از برجام در تهران؛
روحاني در تماسي تلفني با همتاي فرانسوي خود شرط انجام مذاكره را رسيدن به نتيجه در زماني كوتاه و حفظ منافع ايران دانسته و بر اين مساله تاكيد كرد كه بايد توافق واضح و شفافي صورت گيرد.

شانس زنده ماندن توافق هسته‌اي چقدر است؟ / آنچه روحاني مي‌خواهد يك تفاهم «واضح و شفاف» با اروپاست / چراغ سبز انگليس و فرانسه به ادامه برجام و يك سوال؛ آيا مكرون مترجم فشارهاي آمريكا شده؟

الاخبار چاپ لبنان نوشت: پس از خروج آمريكا از برجام، تهران مسير خود را مشخص كرده و دولت ايران براي ادامه هماهنگي ها با دولتهاي اروپايي، چراغ سبز مشروط رهبر نظام را به دست آورده است. و با اينكه اروپايي ها همواره بر پايبندي به توافق هسته و تجارت با ايران تاكيد مي كنند، فشارهاي آمريكا به حدي است كه بعيد به نظر مي رسد اروپا توان مقابله با آن را داشته باشد.

به گزارش «انتخاب»، مواضع ايراني در مورد تصميم ترامپ متفاوت بوده است؛ اما در بين همه اين تفاوتها، پيوندهاي مشتركي حكايت از آن دارد كه پاسخ واحد و حساب شده اي در راه است. همه در تهران در برابر واقعيتي هستند مبني بر اينكه رسيدن به توافقي با ايالات متحده امري دور از دسترس است؛ واقعيتي كه از روز اول شروع تهديدهاي آمريكا در مورد خروج از برجام، ديدگاه رهبر ايران مبتني بر آن بود؛ از اين رو تصميم ترامپ را غافلگير كننده نمي داند. رهبر ايران كه در زمان انجام مذاكرات طرح دولت روحاني براي دست يابي به توافق را رد نكرد، امروز هم به روحاني و ظريف اجازه انجام مذاكرات را داده است.

در اين ميان، آيت الله خامنه اي در اولين عكس العمل خود در مورد خروج ترامپ از برجام، در صداقت فرانسه، انگليس و آلمان و تمايز آنها از واشنگتن نيز ترديد كرد.

گذشته از اين، روحاني در تماسي تلفني با همتاي فرانسوي خود شرط انجام مذاكره را رسيدن به نتيجه در زماني كوتاه و حفظ منافع ايران دانسته و بر اين مساله تاكيد كرد كه بايد توافق واضح و شفافي صورت گيرد.

موضع فرانسه متمايل به سمت فشارهاي آمريكا، بدبيني نسبت به امكان دست يابي به توافقي با ايران را افزايش مي دهد؛ بويزه با تمركز مكرون بر انجام مذاكرات در مورد دو پرونده موشكها و نقش منطقه اي ايران. اين در حالي است كه تلاشهاي ايران براي حفظ منافع خود در توافق قبلي است. به اين ترتيب، مكرون به نحوي مترجم فشارهاي واشنگتن و متكي بر اين عقيده است كه موضع ايران ضعيف شده و در حال حاضر امكان باجگيري از آن وجود دارد.

در سطح مردمي، ملت ايران پس از اعلام خروج ترامپ از برجام، احساس خشم و نگراني دارند و همه توجه آنها به تاثيرات تصميم آمريكا بر شرايط اقتصادي است. در اين ميان، وزارت خزانه داري انگليس بر ادامه حمايت خود از روابط تجاري با جمهوري اسلامي خبر داده و پاريس اعلام كرده است كه عليه هر گونه اقدامي كه به منافع شركتهاي اروپايي آسيب بزند، به سازمان تجارت جهاني شكايت مي كند.


پیامک - فیس بوک - تویتر
نسخه اصلی - برگشت به خبرها