تبديل گاز به سوخت مايع يا Gas To Liquids، در واقع يك فرايند سه مرحله­اي است كه مرحلة نخست آن، تبديل گاز طبيعي متان به “گاز سنتز”، بوسيلة افزودن مقدار معتنابهي اكسيژن است. در مرحلة دوم، گاز سنتز به درون يك راكتور فيشر-تروپس، تزريق مي­شود و در مجاورت كاتاليست مناسبي كه نوع آن بستگي به تكنولوژي مورد استفاده دارد، به هيدروكربن‌هاي مايع تبديل مي­شود. در مرحلة سوم هيدروكربن‌هاي حاصله از طريق هيدروكراكينگ و هيدروايزومرينگ به سوخت مايع تبديل مي‌شوند. در راكتورFT، كاتاليستي به مصرف مي­رسد كه تركيبي از كبالت، آلومينيوم، سيليس، منيزيم، زيركونيم يا تيتانيوم و اندكي نيكل است. تركيب دقيق اين عناصر در همه فرايندها يكسان نبوده و هر شركتي از تركيب خاص خود استفاده مي­كند كه اين تركيبات محرمانه هستند.

هزينة سرمايه­گذاري لازم براي يك كارخانةGTL عبارت‌ است از فرايند تبديل گاز طبيعي به گاز سنتز كه 60% هزينه صرف آن مي‌شود، مرحلة تبديل گاز سنتز به هيدروكربن‌هاي مايع در راكتور ، 30% هزينه و مرحلة سوم هيدروكراگينگ و تبديل محصول به سوخت مايع10% هزينه را شامل مي‌شود.

كارخانةSMDS شركت شل در كشور مالزي يك مرحلة ديگر نيز به اين مراحل اضافه كرده است كه به ادعاي شركت شل با احتساب هزينة آن، هزينة سرمايه­گذاري براي ايجاد ظرفيت معادل هر بشكه در روز، 25 الي30 هزار دلار افزايش مي‌يابد. اين مرحله شامل توليد برخي محصولات ويژه نظير پارافين با غلظت بالا است كه به قيمتي بالا در بازارهاي محدود به فروش مي‌رسد. سابقاً ميزان توليد اين گونه محصولات ويژه در كارخانه­هاي SMDS، تنها شرط سودآوري اين كارخانه­ها بوده است.

در كارخانه‌هاي GTL دنيا، 80% محصول را انواع سوخت‌هاي مايع نظير گازوئيل و نفت سفيد و مابقي را نفت تشكيل مي­دهد كه مادة ارزشمندي براي صنايع پتروشيمي است.

عوامل موثر بر سودآوري پروژه­هاي GTL

علاوه بر هزينه­هاي سرمايه­گذاري اوليه، عوامل ديگري نيز هستند كه مقرون به صرفه­بودن پروژه­هاي GTL را تعيين مي‌كنند. مدير كارخانه فرآورده‌هاي ميان تقطير از شركت SMDS، مهمترين اين عوامل را قيمت گاز در بازار، وضعيت بودجه دولتي در مكان فعاليت كارخانه، هزينه­هاي عملياتي جاري و سرانجام قيمت سوخت‌هاي سنتزي و گازوئيل و نفت مرغوب توليد شده در اين كارخانجات مي­داند. عواملي نظير كيفيت گاز مصرفي و زمان كاركرد نيز بر سودآوري پروژه موثرند. در ذيل به شرح بيشتري از عوامل فوق مي­پردازيم:

1- قيمت گاز طبيعي

چنانچه قيمت گاز مصرفي براي توليد سوخت مايع معادل50 سنت در هر ميليون بي.تي.يو باشد، سهم آن در هزينة تمام شدة هر بشكه سوخت مايع، به 5 دلار مي­رسد. اين يك حساب تقريبي براي پروژه­هاي منطقة خاورميانه است. البته به نظر مي‌رسد كه بيشتر پروژه‌هايي كه در آينده احداث مي­شوند، در مكان‌هايي قرار خواهند گرفت كه به گاز طبيعي با قيمت كمتر دسترسي خواهند داشت. يكي از اينگونه مكان‌ها حوزة گاز شمال قطر است. البته در اغلب موارد، گاز همراه، معمولاً مادة اولية ارزانتر براي صنايع GTL است زيرا توليد آن اجتناب­ ناپذير بوده و در صورتيكه فروخته نشود، توليد كننده براي پرهيز از پرداخت جريمه­هاي زيست­محيطي بابت سوزاندن آن، بايد هزينه­اي حدود 30 سنت در هر ميليون بي.تي.يو را صرف تزريق دوباره آن به چاه كند.

2- بودجه و رژيم مالي دولت‌هاي مالك گاز

قوانين مالياتي در محل استقرار يك پروژة GTL، مي­تواند نقش تعيين‌كننده­اي در سودآوري آن داشته باشد. در قراردادهاي اعطاي امتياز اكتشاف و توليد و يا قراردادهاي مشاركت در توليد كه در گذشته منعقد مي­گرديده، غالباً در خصوص امكان بهره‌برداري تجارتي از گازهاي همراه، يا منابع مستقل گاز از حوزه‌هاي نفتي- گازي، پيش­بيني‌ لازم صورت مي‌گرفت. ضمناً مقرر مي­گرديد كه شركت نفتي طرف قرارداد، هيچگونه حقي در زمينة اكتشاف گاز در كشورهاي ميزبان نداشته باشد و اين حق منحصراً از آن دولت محلي و يا شركت نفتي مربوطه باشد. بنابراين ارزش يك پروژةGTL به اين امر بستگي دارد كه امكان بهره­برداري تجارتي گاز در قراردادهاي نفتي يا گازي بين شركت‌هاي نفتي خارجي و دولت ميزبان پيش­بيني شده باشد.

3- هزينه­هاي عمليات جاري

شركت استات‌اويل و شركت ساسول هزينة عمليات جاري در يك پروژة GTL را ارائه داده­اند (جداول 1 و 2). يكي از مزاياي فرايند GTL، توليد گازوئيل با كيفيت نسبتا بالا است. ليكن براي استفاده از آن در خودروهاي ديزلي بايد تغييراتي در موتور خودرو داده شود. بنابراين براي اينكه اين گازوئيل در بازار به فروش برسد، بهترين راه در كوتاه مدت اين است كه آن را با گازوئيل حاصله از نفت خام مخلوط كرده و از اين طريق با بهبودي كه در نوع سوخت حاصل مي­شود، مي­توان سوخت مزبور را به قيمتي بالاتر( تا 20% گرانتر در ايالات متحده آمريكا) به فروش رساند.

مدير بازاريابي سوخت‌هاي سنتزي شركت ساسول در اين باره معتقد است كه گازوئيل تركيبي فوق الذكر را مي­توان چند دلار در هر بشكه، گرانتر به فروش رساند ( اين چند دلار در شرايط مناسب مي­تواند به 5 دلار هم برسد!).

4- كيفيت گاز

گاز طبيعي ايد­ه‌ال براي مصرف در يك كارخانة GTL ترجيحاً بايد شيرين و عاري از مواد اضافه باشد. در صورتي‌ كه گاز حاوي گوگرد باشد، بايد تمام گوگرد آن را قبل از استفاده جدا ساخت، البته وجود كربن را در گاز مي­توان تا حدودي تحمل كرد. كارشناسان شركت شل معتقدند كه ميزان CO2 موجود در گاز نبايد بيشتر از 5 درصد باشد، همچنين نيتروژن نيز بايد در صورت لزوم از گاز جدا شود كه اين امر بستگي به تكنولوژي به كار رفته در فرايند توليد گاز سنتز دارد. در اغلب فرايندها نيتروژن نقش چنداني ندارد اما در برخي از فرايندها مانند فرايندي كه در شركت سينتروليوم به كار مي­رود به جاي بخار آب و اكسيژن هوا، از مخلوط اكسيژن و نيتروژن استفاده مي­شود. مقرون به‌صرفه بودن اين امر به كيفيت گاز مصرفي بستگي دارد.

5- مدت زمان كاركرد سيستم

اين امر در واقع به معني ضريب بهر­ه‌برداري از ظرفيت موجود است. شركت‌هايي كه در حال حاضر از تجربه عملي نسبتاً طولاني در زمينة تكنولوژي GTL برخوردار هستند، اين عامل را در سودآوري بسيار موثر مي‌دانند. با استانداردهاي موجود، چنانچه يك مجتمع توليد سوخت مايع از گاز، با ظرفيت 90درصد به فعاليت خود ادامه دهد، مي­توان عملكرد آن را از اين نقطه نظر مقرون به صرفه دانست.

برخي پروژه‌هاي مطالعاتي در جهت كاهش هزينه‌هايGTL
بدون شك توسعة تكنولوژي، نقش اساسي در كاهش هزينه‌هاي GTL دارد ولذا طرحهاي مطالعاتي مختلفي در دنيا در اين زمينه در حال انجام است. به برخي از آنها در زير اشاره شده است:

1- اصلاح فرايندي

در ژوئن 1998، نتايج يك پروژة تحقيقاتي به رهبري شركت ملي گاز بريتانيا (BG) كه با حمايت مالي اتحادية اروپا ظرف مدت دو سال و نيم به انجام رسيده بود، منتشر شد. در اين تحقيق بر روي فرايند، اصلاحاتي انجام شد كه در زمينة پالايش گاز طبيعي و كاهش هزينة عمليات در راكتورهاي FT و فرايندهاي تبديل گاز به مايع سنتز شده، كاربرد دارد.

2- تكنولوژي استفاده از غشاء سراميكي

اين پروژه در ايالات متحدة امريكا با كمك مالي وزارت انرژي اين كشور و با هزينه­اي بالغ بر 84 ميليون دلار و ظرف مدت 8سال سرانجام سال گذشته به نتيجه رسيد. اين پروژة تحقيقاتي كه سرپرستي آن را شركت Air Products بر عهده داشت، مطالعه­اي مفصل و دامنه­دار پيرامون كاربرد تكنولوژي انتقال يوني غشاء سراميكي انجام داده بود كه هدف از آن، كاهش هزينة عمليات در مرحله تبديل گاز طبيعي به گاز سنتز مي‌با‌شد. تعداد زيادي از دانشگاه‌هاي آمريكايي و شركت‌هاي معروفي نظير آركو، شورون، نورسك هيدرو، مك درموت و غيره در اين پروژه مشاركت داشتند.

اين پروژه به موازات پروژة ديگري، تحت سرپرستي شركت بي‌پي انجام شد كه پيرامون همين موضوع به اجرا درآمده است. در پروژة تحقيقاتي مزبور تلاش شده است تا با آزمون مواد مختلف در فرايند توليد گاز سنتز، جنبه­هاي مهندسي و حتي فرايند ارزيابي شود.

به طور كلي، تحقيقات در زمينه غشاهاي سراميكي بسيار پر هزينه و وقت‌گير است و چندين سال طول مي­كشد تا از نظر تجاري قابل بهره­برداري باشد. اما به نظر مي­رسد كه رمز كاهش هزينه توليد سوخت‌هاي سنتزي در همين پژوهش­ها نهفته باشد. وزارت انرژي ايالات متحده كه حمايت مالي مؤثري از اين گونه پژوهش­ها به عمل آورده­ است، در صدد است تا نتيجه اين پژوهش­ها، هزينة تبديل گاز طبيعي به گاز سنتز(پر هزينه ترين بخش از فرايند GTL) را حدود 25% كاهش دهد. آنچه در اين پژوهش­ها مدنظر است، پايين آوردن هزينة تامين اكسيژن خالص براي افزودن متان در فرايند تهية گاز سنتز است.

شركت Air Products مدعي است با تركيب عمليات واحد سازي هواي كرايوژنيك و واحد توليد گاز پرحرارت گاز سنتز مي­توان هزينة سرمايه­گذاري اوليه براي پروژه­هاي GTL را بين 25 تا 50 درصد كاهش داد.

3- تبديل مستقيم

با پيشرفت تحقيقات در زمينه تكنولوژي­هاي مختلف كه با GTL ارتباط دارند، در آينده امكان تبديل مستقيم گاز متان به فراورده‌هاي مايع، در يك مرحله فراهم خواهد شد. برخي از كارشناسان معتقدند با دستيابي به اين تكنولوژي مي­توان آن را جايگزين راكتورهاي FT ساخته و هزينة تبديل را تا 50 درصد كاهش داد. شركت‌ آمريكايي كاتاليستا‌، در حال حاضر در اين زمينه پيشرو است و بخشي از هزينه­هاي تحقيقات اين شركت را كمپاني­هاي ميتسوبيشي و پتروكانادا بر عهده دارند و شركت سينتروليوم به شرط برخورداري از حق انحصار فروش و بازاريابي اين تكنولوژي، حاضر به ارائه كمك مالي به اين تحقيقات شده است.

منبع: مجلة اقتصاد انرژي شمارة 5، با عنوان “GTL، راهكار‌ها و محدوديت‌ها”