پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي: سخنگوي ناجا: سن اعتياد زنان به ۲۶سال رسيد
سه شنبه، 21 آذر 1396 - 12:07     کد خبر: 44039

پيام نفت:

سخنگوي ناجا گفت: ميانگين سن اعتياد در مردان در حال حاضر در كشور ما ۲۴ سال و زنان ۲۶ سال است، اما شروع انحراف به ۱۵ سالگي رسيده است.

سردار منتظرالمهدي در نشست خبري با خبرنگاران درباره افزايش جريمه‌هاي راهنمايي و رانندگي اظهار كرد: هيچ‌گونه افزايشي در حوزه جرائم راهنمايي و رانندگي نداشتيم و خبر منتشر شده در رسانه‌ها مبني بر افزايش اين جريمه‌ها صحت ندارد.

او با تاكيد بر اهميت و ضرورت پيشگيري و مبارزه با مواد مخدر گفت: در حال حاضر خطر جدي‌اي كه همه خانواده‌ها را تهديد مي‌كند موضوع مواد مخدر است و در اين زمينه خانواده‌ها ايستگاه‌هاي پيشگيري قبل از پليس هستند كه بايد وظايف خود را به خوبي انجام دهند. متاسفانه درآمد حاصل از فروش مواد مخدر به قدري زياد است كه افراد به راحتي از آن نمي گذرند.

معاون اجتماعي ناجا با بيان اينكه در ۹ ماهه گذشته ۱۳ درصد كشف مواد مخدر نسبت به سال گذشته افزايش داشته است، گفت: از ابتداي سال جاري تاكنون ۵۲۵ هزار كيلوگرم مواد مخدر كشف شده است كه بخش اعظم آن ترياك است. متاسفانه از هر يك كيلو ترياك ۱۰ كيلو مرفين و از هر يك كيلو مرفين ۱۰ كيلو هروئين توليد مي‌شود. بنابراين از هر يك كيلو ترياك ۱۰۰ كيلو هروئين به دست مي‌آيد.

افزايش ۹۰ درصدي توليد مواد مخدر در افغانستان

او ادامه داد: در افغانستان نيز زمين زير كشت اين ماده مخدر ۶۰ درصد افزايش داشته است و كشت ترياك در اين كشور به ۳۲۱ هزار هكتار رسيده است و محصول آن نيز در سال ميلادي جاري نسبت به سال گذشته آن افزايش ۹۰ درصدي داشته و با توجه به اينكه سال گذشته توليد اين ماده مخدر در كشور افغانستان ۴۶۰ تن بوده است در سال جاري به ۹ ميليون كيلو ترياك رسيده است.

سخنگوي ناجا خاطرنشان كرد: در طي ۱۰ سال اخير بالاترين كشفيات در زمينه مواد مخدر را در ماه‌هاي گذشته داشته‌ايم و نزديك به ۸هزار و ۷۰۰ كيلو مواد مخدر در هرمزگان در ماه‌هاي اخير كشف و ضبط شده است البته ۸۰ درصد كشفيات مواد مخدر در طي ۹ ماه گذشته در مبادي ورودي شرق كشور و حواشي آن بوده است و به سطوح داخلي كشور نرسيده است.

سردار منتظرالمهدي با بيان اينكه در ۹ ماهه سال جاري افزايش ۷ درصدي دستگيري توزيع‌كنندگان مواد مخدر را داشتيم، گفت: نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد جمع‌آوري معتادان متجاهر بيشتر شده و ما معتقديم كه به هر اندازه زيرساخت‌ها براي بازپروري معتادان ايجاد شود مهيا باشد پليس مي‌تواند در كمترين زمان آنها را جمع‌آوري كند.

۲۵۵ ميليون معتاد در جهان وجود دارد

سخنگوي ناجا با تاكيد بر اينكه بايد ميزان حساسيت جامعه نسبت به مصرف مواد مخدر بالا برود، گفت: ۲۵۵ ميليون نفر معتاد در جهان وجود دارد كه ۷۰۰ نوع مواد مخدر توهم‌زا را مصرف مي‌كنند. بنابراين بايد مراقبت بيشتري در اين زمينه صورت گيرد و سازمان‌هايي مانند وزارت ارشاد، وزارت ورزش و جوانان، مساجد، خانواده، مدرسه، صداو سيما و... نقش پررنگ‌تري در پيشگيري از مصرف مواد مخدر داشته باشند.

وي تاكيد كرد: ميانگين سن اعتياد در مردان در حال حاضر در كشور ما ۲۴ سال و زنان ۲۶ سال است، اما شروع انحراف به ۱۵سالگي رسيده است و دروازه ورودي مواد مخدر نيز سيگار و قليان است.

منتظرالمهدي با بيان اينكه در حوزه پيشگيري از مصرف مواد مخدر اقدامات خوبي از سوي ناجا صورت گرفته است، گفت: افزايش ۱۶ درصدي مراكز مشاوره در حوزه پيشگيري از مواد مخدر را در سال جاري داشتيم. همچنين حدود ۶۵۰ دايره مشاوره و مددكاري در كلانتري فعال شده و تلاش مي‌كنيم حضور پليس را در مجامع آموزشي تقويت كنيم.

سخنگوي ناجا در خصوص شايعاتي مبني بر وجود ماده مخدر دستمال‌هاي اعتيادزا در كشور گفت: هيچ‌گونه گزارشي از وجود دستمال‌هاي مرطوب اعتيادزا و روانگردان به پليس نشده و ما ثبت نكرده‌ايم

منبع: مهر

 


پیامک - فیس بوک - تویتر
نسخه اصلی - برگشت به خبرها