پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي : طرح تغذيه پالايشگاه گاز بيدبلند 2 نيمه دوم سال 91 راه اندازي مي‌شود
شنبه، 1 مرداد 1390 - 11:29 کد خبر:6768
دكتر قلاوند:

مديرعامل شركت ملي مناطق نفت خيز جنوب گفت: طرح تغذيه پالايشگاه گاز بيدبلند 2 از نيمه دوم سال 91 وارد مدار و به تدريج راه اندازي مي شود.
دكتر هرمز قلاوند در گفت و گو با خبرنگار شانا در مناطق نفت خيز جنوب افزود: براساس برنامه ريزي، اين طرح تا خرداد 92 به ظرفيت كامل بهره برداري خواهد رسيد.
وي با اشاره به اين كه طرح طبق برنامه در دست اجراست، يادآوري كرد: اين طرح شامل پنج پروژه احداث واحدهاي جديد تراكم و تزريق گاز است كه در مناطق عملياتي پازنان، گچساران و بي بي حكيمه مراحل ساخت را پشت سر مي گذارد.
قلاوند با بيان اين كه تامين خوراك پالايشگاه در دست ساخت بيدبلند2 به عهده اين شركت است، توضيح داد: با اجراي اين طرح، روزانه يك ميليارد و 800  ميليون فوت مكعب گاز از ميدان هاي پازنان، بي بي حكيمه و گچساران جمع آوري و به اين پالايشگاه ارسال مي شود.
 مديرعامل شركت ملي مناطق نفت خيز جنوب گفت: در اجراي اين طرح، سه ايستگاه تراكم گاز در كارخانه هاي گاز و گاز مايع شماره 900 و 1000 و كارخانه بازگرداني گاز پازنان، همچنين در بي بي حكيمه و گچساران براي جبران تزريق در ميدان هاي نفتي احداث مي شود.
وي افزود: با توجه به اينكه گازهاي در نظر گرفته شده براي پالايشگاه گاز بيدبلند2 به طور عمده ترش است كه هم اكنون به مخازن تزريق مي شود، براي جبران گازهاي تزريقي به همان ميزان از خط سراسري پنجم، گاز دريافت خواهد شد.
قلاوند اضافه كرد: اعتبار اين طرح 3 هزار و 600 ميليارد ريال است و پنج پروژه آن به روش EPC در قالب پنج قرارداد جداگانه به پيمانكاران داخلي واگذار شده است.
پالايشگاه بيدبلند2 با ظرفيت پالايش روزانه نزديك به 57 ميليون مترمكعب گاز، در 14 كيلومتري غرب شهرستان بهبهان در استان خوزستان و در زميني به مساحت تقريبي 200 هكتار در دست ساخت است.