پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي : صادرات برق ايران به اروپا عملياتي مي‌شود؟
دوشنبه، 7 فروردین 1402 - 09:38 کد خبر:50866
پيام نفت:
يك نماينده سابق مجلس گفت: هدف‌گذاري اين بود كه ايران به شبكه اروپا متصل شود هم به لحاظ اختلاف افقي كه ما با اروپا داريم و هم به لحاظ نحوه استفاده از وسايل سرمايش و گرمايش بازار اروپا براي ما مزيت است.

علي بختيار در گفت‌وگو با ايلنا، با تاكيد بر لزوم اتصال شبكه برق ايران با كشورهاي همسايه از جمله روسيه و كشورهاي آسياي ميانه اظهار داشت: يكي از ظرفيت‌هاي كشور ما اتصال شبكه برق به كشورهاي منطقه از جمله كشورهاي CIS و روسيه است، روسيه يك شبكه برق بزرگي دارد كه سنكرون شبكه برق ايران با روسيه مزاياي فني و هم اقتصادي بالايي براي ما در پي خواهد داشت، و از اين جهت مي‌توانيم با به سمت هاب برقي منطقه پيش برويم.
وي افزود: ظرفيت‌هاي ايران در حوزه انرژي برق و گاز بي‌نظير است، ما فرصت‌هاي زيادي را در حوزه گاز از دست داده‌ايم، عليرغم اينكه با توجه به موقعيت جغرافيايي و ميزان ذخاير؛ مي‌توانستيم بعنوان هاب گازي منطقه معرفي شويم اما غافل شديم و كشورهاي ديگر مثل روسيه و قطر به عنوان رقيب اين امكان را از ما گرفتند، امروز اين فرصت براي ما وجود دارد كه از اين روابط استفاده كنيم.
عضو سابق كميسيون انرژي مجلس تصريح كرد: ما در گذشته تبادل برق فصلي و ساعتي و يا صادرات واردات با كشور ارمنستان و برخي كشورهاي CIS داشته ايم، به تركيه هم صادرات داشتيم و قرارداد تركيه راه را براي ورود به عرصه صادرات براي ما باز كرده و متعاقب آن قراردادهاي ديگري هم منعقد شد. آن زمان هدف‌گذاري اين بود كه ايران به شبكه اروپا متصل شود هم به لحاظ اختلاف افقي كه ما با اروپا داريم و هم به لحاظ نحوه استفاده از وسايل سرمايش و گرمايش بازار اروپا براي ما مزيت است. در رابطه با روسيه هم اين مزيت وجود دارد و منافع فراواني خصوصا در پيك مصرف و تابستان كه ما با كمبود برق مواجهيم، بدنبال خواهد داشت.
وي با اشاره به مزيت‌هاي ايران در حوزه توليد برق تجديدپذير گفت: ما 300 روز آفتابي و پتانسيل بالاي وزش باد را داريم كه امكان توليد 60 هزار مگاوات برق خورشيدي و 40 هزار مگاوات برق بادي را فراهم مي‌كند، يعني بيش از ظرفيت نصب شده پتانسيل توليد انرژي تجديدپذير داريم، اكنون سيستان و بلوچستان كه در فقر بسر مي‌برد منبع بزرگ انرژي تجديدپذير است، بنابراين بايد در اين زمينه سرمايه‌گذاري متناسب با خود در هر يك از مناطق كشور انجام دهيم.
بختيار با اشاره به موانع توليد برق در كشور بيان داشت: ما شكاف قيمتي داريم، مثلا قيمت تمام شده و رقم فروش فاصله زيادي دارد و براي سرمايه‌گذار نمي‌صرفد كه برق را با هزينه بالا توليد كند و براي فروش آن مشكل داشته باشد و با نصف قيمت بفروشد.
وي با اشاره به تسهيلات از محل سوخت صرفه‌جويي شده براي توسعه تجديدپذيرها در كشور گفت: ما در مجلس منابع خوبي از 5 درصد قبوض برق به اين بخش اختصاص داديم كه در زمان خودش بسيار به‌صرفه بود اما با افزايش قيت ارز و افزايش قيمت تمام شده ساخت نيروگاه‌ها اكنون راهكاري نيست كه مسئله را حل كند و سرمايه‌گذاري‌ها را جلو ببرد، اكنون مجلس بايد به فكر اين باشد كه منابع جديدي را از محل صرفه‌جويي گاز و سوخت مايع تعرف كند. باضافه بخشي از تعهداتي كه در قبال كنوانسيون پاريس و كاهش CO2 داريم در اختيار سرمايه‌گذار بخش خصوصي در حوزه تجديدپذير قرار دهد. مهم‌تر اينكه سرمايه‌گذاران بتوانند برق را خودشان صادر كنند، يعني اين امكان فراهم شود كه از زيرساخت‌ها و ظرفيت خالي براي صدور برق استفاه كنند ضمن اينكه مشوق‌هايي در نظر گرفته شود كه سرمايه‌گذار بخش خصوصي در بخش انتقال و توزيع هزينه كنند، بايد رگولاتور غير دولتي شبيه آنچه در مخابرات وجود دارد، در نظر گرفته شود كه علاوه بر اعطاي پروانه و اعمال نظارت تسهيل‌گري نيز داشته باشد. يعني بتواند در زمينه تامين زمين، زيرساخت و وام به سرمايه‌گذار كمك كند و در مقابل به توليد برق پايدار و ورود به جرگه تامين‌كننده امن و مطمئن براي همسايگان نزديك خواهيم شد.