پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي : عربستان بزرگترين صادركننده نفت به چين شد
شنبه، 1 بهمن 1401 - 03:47 کد خبر:50488
پيام نفت:
عربستان سعودي در سال ۲۰۲۲، بزرگترين صادركنندگان نفت به چين ماند و روسيه كه با قيمت پايين، موفق شد پالايشگاههاي چيني را مشتري خود كند، در رتبه دوم قرار گرفت.
 

پايگاه خبري تحليلي انتخاب (Entekhab.ir) :

ايسنا: عربستان سعودي در سال ۲۰۲۲، بزرگترين صادركنندگان نفت به چين ماند و روسيه كه با قيمت پايين، موفق شد پالايشگاههاي چيني را مشتري خود كند، در رتبه دوم قرار گرفت.

اداره كل گمرك چين اعلام كرد واردات نفت چين از روسيه در سال ۲۰۲۲، نسبت به سال پيش از آن، به ميزان هشت درصد افزايش يافت و به ۸۶.۲۵ ميليون تن معادل ۱.۷۲ ميليون بشكه در روز رسيد.

نفت روسيه در پي تحريم هاي غربي كه بر سر حمله مسكو به اوكراين وضع شدند، با تخفيف بسيار بالايي نسبت به قيمت پايه بازار جهاني عرضه مي شود.

چين حاضر نشده است حمله روسيه به اوكراين را محكوم كند و به تحريم‌هايي كه كشورهاي غربي از پنجم دسامبر عليه صادرات نفت دريابرد روسيه به اجرا گذاشته اند، اعتنايي نكرده است.

اين كشور در دسامبر، ۶.۴۷ ميليون تن معادل ۱.۵۲ ميليون بشكه در روز نفت از روسيه خريداري كرد كه با واردات ۱.۷ ميليون بشكه در روز در مدت مشابه سال ۲۰۲۱، قابل مقايسه است.

پالايشگاه‌هاي دولتي چين، خريد نفت روسيه را از نوامبر كاهش دادند اما پالايشگاه‌هاي خصوصي به خريد نفت از معامله گران واسطه اي كه كشتي و بيمه را براي محموله هاي نفتي فراهم كرده و آنها را از ريسك تحريم‌هاي ثانويه در امان نگه مي دارند، ادامه داده اند.

عربستان سعودي در سال ۲۰۲۲، مجموعا ۸۷.۴۹ ميليون تن معادل ۱.۷۵ ميليون بشكه در روز نفت به چين صادر كرد كه مشابه سطح صادراتش در سال ۲۰۲۱ بود.

پالايشگاه‌هاي نفت دولتي چين با وجود ركود تقاضاي داخلي، تا حدود زيادي به قراردادهاي خريدي كه با عربستان سعودي در سال ۲۰۲۲ داشتند، عمل كردند. پس از سفري كه شين جين پينگ، رئيس جمهور چين در دسامبر به رياض داشت و طي آن به سران كشورهاي منطقه اعلام كرد كه چين تلاش مي كند به جاي دلار آمريكا، براي خريد نفت از يوان استفاده كند، انتظار مي رود عربستان سعودي همچنان در ميان بزرگترين صادركنندگان نفت به چين باقي بماند.

طبق آمار گمركي، واردات نفت چين از مالزي در سال ۲۰۲۲، تقريبا دو برابر شد و به ۳۵.۶۸ ميليون تن رسيد.

گفته مي شود اين كشور جنوب آسيا، محل مبادله محموله هاي نفت كشورهاي تحت تحريم است.

هيچ واردات نفتي از ونزوئلا توسط گمرك چين در سال ۲۰۲۲ ثبت نشد اما مجموع واردات از ايران به چين در سال ميلادي گذشته، ۷۸۰ هزار و ۳۹۲ تن اعلام شد.

چين، بزرگترين مشتري نفت ايران است. طبق آمار شركت ورتكسا، واردات نفت چين از ايران در دسامبر، به ركورد ۱.۲ ميليون بشكه در روز رسيد كه نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۱، رشد ۱۳۰ درصدي داشته است.

بر اساس گزارش رويترز، واردات نفت چين از آمريكا در سال ۲۰۲۲، به ۷.۸۹ ميليون تن رسيد كه بر مبناي سالانه، ۳۱ درصد كاهش داشت.