پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي : دليل اصرار تركيه براي تصرف استان سيونيك ارمنستان چيست؟
چهارشنبه، 6 مهر 1401 - 10:20 کد خبر:49746
پيام نفت:

آمريكا به طور اعم و ناتو به طور اخص با آگاهي از اين امر، با مطرح كردن بحث انحرافي كريدور تركي قصد دارند در چشم كشورهاي عضو پيمان شانگهاي خاك پاشيده و در ميان كشورهاي عضو اين پيمان واگرايي ايجاد كنند.

 
تين نيوز

 كريدور تركي، كريدوري است كه از جانب تركيه مطرح شده و براي ايجاد آن تصرف بخش مهم استان سيونيك ارمنستان مورد نظر است كه اين استان براي كشورهاي مانند ايران، روسيه، ارمنستان و... فوق العاده مهم است و آمريكا به طور اعم و ناتو به طور اخص با آگاهي از اين امر، با مطرح كردن بحث انحرافي كريدور تركي قصد دارند در چشم كشورهاي عضو پيمان شانگهاي خاك پاشيده و در ميان كشورهاي عضو اين پيمان واگرايي ايجاد كنند.

ناتو به سركردگي آمريكا در مرحله اول تلاش دارد با گرفتن اين كريدور، ارتباط كريدور شمال - جنوب اين پيمان كه بار حوزه اقيانوس هند را به روسيه و شمال اروپا منتقل مي كند قطع نمايد و با پيوستن سريع جمهوري آذربايجان در فاز يك به ناتو در مرزهاي ايران و فدراسيون روسيه مستقر شود.

 

در مراحل بعدي نيز، ناتو قصد دارد با پيش انداختن كشور تركيه جهت عضويت كشورهاي قرقيزستان، قزاقستان و ازبكستان در كريدور تركي (كشورهاي عضو اين كريدور تنها وجه مشترك و پيوندشان زبان است كه در جلسات هم به دليل عدم آشنايي و فهم زبان هاي يكديگر صرفا با حضور مترجم مي توانند مقصود و هدف يكديگر را متوجه شوند) به مرزهاي استان سين كيانگ چين كه اويغورهاي ناراضي و جدايي طلب در آن منطقه حضور دارند، برسد.

در واقع تمامي تلاش ناتو جهت تصرف اين مناطق، ابتدا انشقاق و جدايي بين كشورهاي عضو بلوك شرق است و در ادامه با مطرح كردن همكاري ملت‌ هاي ترك، تجزيه چين، روسيه و ايران و بلعيدن كشورر ارمنستان را دنبال مي كند كه دراين راه نيكول پاشينيان؛  ژورناليستي كه به سياست آمده و دقيقا يك مهره آمريكايي است كمك شاياني به اين طرح مي كند و سفر نانسي پلوسي به ارمنستان هم براي حفظ قدرت پاشينيان و بر ضد منافع مردم و كشور ارمنستان صورت گرفته است.

بديهي است پس از اين جداسازي ها، كشور تركيه هم حداقل به سه بخش تقسيم خواهد شد. يكي از اين بخش ها كردستان خواهد بود كه همراه با ساير مناطق كردنشين سه كشور ديگر منطقه يك كشور مستقل تشكيل خواهند داد.

دو بخش ديگر هم  يكي بخش كوهستاني و محصور در خشكي و اورآسيايي آناتولي است كه مقر اوليه تركان بوده و ديگري استامبول است كه زماني پايتخت رم باستان بود و بدان كنستاتنيوپوليس يا بيزانتيوم مي گفتند و پس از تصرف در زمان عثمانيان كه گفته مي شود بر اثر تغيير جهت رودخانه كه بين اين دو تمدن وجود داشت عثمانيان گمان كردند تغيير جهت رودخانه به دليل خواست الهي بوده و براي تصرف شهر و تمدن دريايي بيزانتيوم توسط آنها اين تغيير جهت صورت گرفته است و به همين دليل به اين تمدن حمله مي‌ كنند و پس از تصرف، نام اين شهر را در ابتدا اسلامبول (شهر اسلام) نام نهادند. 

بخش ديگري از تركيه كه بايد مجزا شود؛ بخش دريايي و استامبول مي باشد كه تا كنون تصرف آن توسط عثمانيان موجب آزردگي اروپا بوده است و تركيه را تا هم اكنون به چشم اشغالگر مي‌ بينند و يكي از آزردگي هاي اروپاييان از تركيه براي عدم راهيابي اين كشور به اتحاديه اروپا همين نكته است.

در ادامه نيز جمهوري آذربايجان با جدا سازي تالش ها، لزگي ها و ساير اقوام تقسيم خواهد شد.

اين اقدامات صرفا در جهت منافع آمريكا و انگلستان است زيرا آنها تقسيمات بعد از جنگ جهاني اول را كه توسط سر سايكس انگليسي و پيكو فرانسوي انجام گرفت و سايكس پيكو ناميده مي‌شود، قبول ندارند و معتقدند اين تقسيمات با عجله و غير كارشناسي انجام گرفته است و صرفا يك خط كش روي نقشه گذارده و خط كشيده و براساس آن تقسيمات را انجام داده اند، به همين دليل نياز به اصلاح تقسيمات و در نتيجه انجام  سايكس پيكو دوم است. در حاليكه تقسيمات با دقت بسيار و نقشه از پيش طراحي شده در جهت منافع انگليس انجام و در اين تقسيمات كلاه گشادي هم بر سر فرانسه گذاشتنه شد.

اما تحت هيچ شرايطي حتي با حمله كل كشورهاي ناتو قادر نخواهند بود يك وجب از خاك استان سيونيك ارمنستان را به تصرف در آورند.تركيه، اسرائيل، جمهوري باكو و....كه قابل ذكر هم نيستند.

مضافا اين منطقه، كريدورهايي را در خود دارد كه راه تنفس حياتي براي روسيه و چين است زيرا چين راه آبي تنگه مالاكا در اقيانوس هند دارد كه بسيار كم عرض است و حدودا 80 درصد ترابري خود را از طريق اين تنگه انجام مي دهد و راه آبي ديگري نيز دارد كه در درياي چين جنوبي با عبور از مقابل تايوان الزاما ناگزير است از مقابل كره جنوبي و ژاپن عبور نمايد و در صورت تصرف تايوان هر دو آبراه به راحتي توسط ناتو قطع خواهند شد.

بنابراين راه ابريشم براي چين حياتي است و مضافا در حالي كه راه ها و ارتباطات كشورهاي عضو ناتو كاملا برقرار است ارتباط كشورهاي موثر در پيمان شانگهاي با كريدور تركي قطع خواهند بود.

گرد آورنده: سياوش سليماني