پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي : روسيه تاكنون يك ريال هم در نفت و گاز ايران سرمايه گذاري نكرده است
چهارشنبه، 6 مهر 1401 - 04:33 کد خبر:49741
پيام نفت:
يك كارشناس حوزه انرژي اظهار داشت: روسيه يكي از بزرگ‌ترين صادركنندگان نفت و گاز دنيا است و يكي از بازارهاي هدف كه مي‌تواند به توسعه بازار ايران كمك كند اروپاست كه تاكنون به عنوان ناموس روسيه بوده و به هيچ عنوان اجازه نداده كه ايران نگاه چپ به اين بازار داشته باشد.
 
روسيه تاكنون يك ريال هم در نفت و گاز ايران سرمايه گذاري نكرده است

به گزارش پايگاه خبري تحليلي نفت آرا، مرتضي بهروزي‌فر درباره تكميل پروژه ال ان جي ايران توسط روسيه و صادرات و سواپ گاز به جنوب، پاكستان و عمان در قرارداد با گازپروم اظهار داشت: ما هيچگونه تجربه موفقي در حوزه صنعت نفت و گاز با روسيه نداشته‌ايم، حتي قبل از تحريم و جنگ با اوكراين هم اين كشور يك ريال در ايران سرمايه گذاري نكرده است و كاملا بصورت مطلق از تمام تحريم‌هاي امريكا تبعيت كرده و هيچ اقدامي كه باعث شكستن تحريم‌هاي امريكا شود، انجام نداده است. 
وي با بيان اينكه روسيه همواره در حوزه نفت و گاز نه شريك بلكه رقيب ما بوده است، افزود: روسيه يكي از بزرگ‌ترين صادركنندگان نفت و گاز دنيا است و يكي از بازارهاي هدف كه مي‌تواند به توسعه بازار ايران كمك كند اروپاست كه تاكنون به عنوان ناموس روسيه بوده و به هيچ عنوان اجازه نداده كه ايران نگاه چپ به اين بازار داشته باشد.
اين كارشناس حوزه انرژي تصريح كرد؛ مورد ديگر اينكه ما پلنت ال ان جي نداريم، روسيه هم تكنولوژي ان را در اختيار ندارد، تمام واحدهايي كه اكنون در دست بهره برداري است امريكايي و اروپايي است. روسيه تاكنون حتي يك واحد كوچك هم براي خودش نتوانسته راه اندازي كند، بنابراين انتظار نداشته باشيم كه اين كار را براي ما انجام دهد.
وي در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي ايلنا، گفت: براي صادرات گاز به عمان ما دو مسير داريم، يكي آبهاي كم عمق است كه بايد از امارات عبور كند، هم ما و هم روسيه توان احداث آن را داريم اما به دليل مشكلاتي كه با امارات داريم اجازه ساخت و احداث خط لوله را به ما نخواهد داد. در مورد آبهاي عميق هم شركت‌هايي كه توان اجرا دارند از تعداد انگشت‌هاي يك دست هم كمترند و همه اروپايي و امريكايي هستند، حتي شاهديم لوله گذاري خط نورد استريم ۲ را شركت‌هاي اروپايي انجام دادند زيرا روسيه تكنولوژي آن را ندارد. 
بهروزي‌فر درباره صادرات به پاكستان نيز بيان كرد: پاكستان بازار كوچكي است، زماني هم كه قرار بود آي پي آي اجرا شود، هند مخالفت كرد چون تمايلي ندارد به خط لوله عبوري از پاكستاني كه تا پاي جنگ با هم پيش رفته‌اند، وابسته شود. علاوه بر اين بخش عمده صنايع و جمعيت پاكستان در حاشيه شرقي قرار دارد كه با ايران فاصله دارد، خط لوله‌اي كه از ايران كشيده مي‌شود از منطقه‌اي عبور خواهد كرد كه حتي دولت اسلام‌آباد بر آن حاكميت ندارد و در دست عشاير، قبال و تندروهاي سني است كه با ايران مشكل دارند، بنابراين بعيد است اين خط اجرا شود. اگر هم اجرايي شود در حد ۵۰ درصد ظرفيت خواهد بود و در سال چند بار نيز منفجر مي‌شود و بايد هزينه كنيم تا خط بازسازي شود. بعبارت ديگر پاكستان بازاري نيست كه ما بتوانيم با آن مشكلاتمان را حل كنيم.
وي يادآور شد: در هر حال اگر با روسيه به امضاي قرارداد هم برسيم، اجرايي نمي‌شود و نتيجه نخواهد داد فقط وقت گذراني است، چراكه تا زماني كه امريكا به اين كشور اجازه نداد اس۳۰۰ وارد ايران نشد، مسكو‌ به هيچ وجه بنا ندارد با واشنگتن سرشاخ شود بنابراين اگر در بهترين حالت قرارداد هم با اين كشور به امضا برسانيم، ما را بازي مي‌دهد تا فرصت‌هايمان را از دست بدهيم و ما مجبوريم در زمين روس‌ها بازي كنيم تا تنها منافع آنها تامين شود.