پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي : توليد 245 ميليون دستگاه خودروي برقي تا 2030
شنبه، 18 تیر 1401 - 08:27 کد خبر:49215
پيام نفت:

بر اساس پيش بيني آژانس بين المللي انرژي تا سال 2030 ميلادي بيش از 245 ميليون دستگاه خودروي برقي در جهان استفاده خواهد شد كه تمامي آن ها نياز به باتري دارند. در همين راستا محققان سخت در حال تلاش براي توليد انبوه نسل بعدي باتريها هستند كه از نوع جامد بوده و به الكتروليت نيازي نداره و در مواري با صرفه جويي 99 درصدي در وزن و هزينه، مي توانند انرژي بخش خودروهاي برقي آينده باشند.
 
بسته باتري ليتيوم يوني
 

در نتيجه فعاليت‌هاي تحقيق و توسعه باتري به سرعت و قدرت در جريان است. كار بر روي بهبود فناوري باتري‌هاي ليتيوم يوني موجود يعني باتري حالت جامد كه با حذف الكتروليت مايع عملكرد آن را افزايش مي‌دهد در جريان است.

گرچه  محققين به دنبال مواد جديد براي توسعه باتري‌هاي بهتر هستند.
 
 
Lithium-ion battery pack for 2014 Chevrolet Spark EV electric car
 

در حال حاضر انگيزه و پشتوانه مالي بسيار قوي براي بهبود و توليد باتري‌هاي جديد وجود دارد.

از جديدترين فناوري‌ها مي‌توان به سلول‌هاي ليتيومي جديد اشاره كرد كه به نوعي بين سلول‌هاي معمولي و پيل سوختي هيدروژني قرار دارند.
 
 

پروفسور پيتر بروس شيمي داني است كه نمونه اوليه اين سلول را در يك پروژه تحقيقاتي بين سال‌هاي 2007 تا 2011 در دانشگاه سنت اندروز ساخت.
بسته باتري تسلا مدل S
 

سلول‌هاي هوا ليتيومي از اكسيژن هوا به عنوان بخشي از واكنش شيميايي استفاده مي‌كنند كه در طول شارژ و دشارژ باتري اتفاق مي‌افتد. در نتيجه ديگر نياز به حمل مواد شيميايي به درون باتري وجود ندارد.

حال محققين موسسه ملي علوم مواد ژاپن ادعا كردند كه يك باتري‌هواي ليتيومي با چگالي انرژي 500 Wh بر كيلوگرم ساخته‌اند كه تقريبا دو برابر چگالي انرژي بيشتري دارد.
بسته باتري لوسيد
 

اين رقم در حدود دو برابر بيشتر از سلول‌هاي ليتيومي فعلي است. گرچه در اين تحقيق هيچ اشاره‌اي به چرخه شارژ و دشارژ بسته باتري نشده است.

يكي از نقاط ضعف اين دست از سلول‌ها عناصر موجود در هوا مانند كربن، نيتروژن و آب است كه با ليتيوم واكنش نشان مي‌دهد و يك لايه آلوده روي آن ايجاد مي‌كند. اين لايه مانع از رسيدن اكسيژن به بخش مثبت الكترود مي‌شود.

در نتيجه الكتروليت بايد جوري ساخته شود كه از جذب هرگونه ناخالصي جلوگيري كند.
بسته باتري
 

شركت theion نيز يك الكترود (كاتد) ساخته شده از سولفور ليتيوم توليد كرده است كه ادعا مي‌كند كه محدوده سلول‌هاي ليتيوم يوني معمولي را تا سه برابر افزايش مي‌دهد.

گوگرد عنصر فراواني است و مي‌تواند جايگزين نيكل و كبالت شود.

استفاده از كبالت در باتري‌ها به دليل اثرات زيست محيطي هميشه بحث بر انگيز بوده است.

اين فناوري در حدود 99 درصد ارزان‌تر از سلول‌هاي فعلي است و تا ميزان 99 درصد نيز انرژي كمتري مصرف مي‌كند.

اين شركت بيش از 16 پتنت در رابطه با ساخت اين كاتد‌ها به ثبت رسانده است.

اين شركت در ابتدا قصد دارد تا باتري صنايع هوافضا را توليد كند و پس از آن به سراغ صنايع خودروسازي خواهد رفت.

در هر صورت به نظر مي‌رسد كه آينده حمل و نقل در گرو نسل جديد باتري‌ها و شيمي‌دان هايي است كه با استفاده از مواد و تركيب‌هاي جديد آينده حمل و نقل را تغيير خواهند داد.
white

ب