پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي : خودروهاي برقي چين به عصر نفت پايان مي دهند
سه شنبه، 31 خرداد 1401 - 06:49 کد خبر:49052
پيام نفت:

مطالعات جديد نشان مي دهد رهبري چين در توليد و استفاده از خودروهاي برقي باعث خواهد شد عصر نفت به پايان برسد.

به گزارش «انرژي امروز» از رويترز، چين به شدت به دنبال توليد خودروهاي برقي است. بر اساس گزارشي كه اتاق فكر كربن تراكر منتشر كرده است، انتظار مي رود با توسعه خودروهاي برقي در چين تا سال ۲۰۳۰ رشد تقاضاي نفت تا ۷۰ درصد كاهش يابد و در نتيجه به پايان «عصر نفت» كمك كند.

به اين ترتيب چين مي تواند در عرض ۱۰ سال بيش از ۸۰ ميليارد دلار در هزينه واردات نفت صرفه‌جويي كند.

حساب و كتاب كربن تراكر بر اساس سناريوي «محافظه‌كارانه» آژانس بين المللي انرژي، IEA، است كه مي‌گويد خودروهاي برقي تا سال ۲۰۳۰  حدود ۴۰ درصد از كل فروش خودروهاي چين و ۲۰ درصد از كل فروش خودروي هند و ديگر بازارهاي نوظهور را از آن خود مي كنند.

هزينه واردات نفت مورد نياز توليد سوخت يك خودروي متوسط بيش از ۱۰ برابر بيشتر از هزينه تجهيزات خورشيدي مورد نياز براي خودروهاي برقي است.

كينگزميل باند، استراتژيست كربن تراكر، مي گويد «اين يك انتخاب است بين دو چيز: وابستگي رو به رشد به محصولات نفتي گران يك كارتل خارجي، يا برق داخلي توليدي از طريق منابع تجديدپذير كه هزينه آن هم مدام در حال كاهش است.

خودروهاي برقي يكي از مهمترين گزينه هاي چين براي مقابله با انتشار گازهاي گلخانه اي و بهبود كيفيت هواي اين كشور هستند و در هند نيز اين خودروها جزو اهداف بلندپروازانه ۲۰۳۰ اين كشور است.

چين هنوز اعلام نكرده است چه زماني قرار است فروش خودروهاي سنتي را ممنوع كند اما يك مقام صنعتي در اين كشور گفته است كه خودروهاي برقي تا سال ۲۰۳۵ حدود ۵۰ درصد از فروش خودروهاي جديد را از آن خود خواهند كرد./منبع : انرژي امروز