پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي : اعلام شكست روسيه در جنگ اوكراين
سه شنبه، 31 خرداد 1401 - 06:45 کد خبر:49050

پيام نفت:
با صد و چهاردهمين روز حمله روسيه به اوكراين
صد و چهاردهمين روز از حمله روسيه به اوكراين با دستور ولاديمير پوتين، رئيس جمهور اين كشور مي‌گذرد؛ تهاجمي كه رويداد‌هاي زيادي را به دنبال داشته و منجر به تحريم گسترده روسيه از سوي بلوك غرب شده است و دورنماي مشخصي براي پايان آن نيز وجود ندارد.اعلام شكست روسيه در جنگ اوكراين توسط انگليس/مفقود شدن سه آمريكايي در اوكراين/سازمان ملل: تلفات غيرنظاميان جنگ اوكراين از ۱۰ هزار نفر گذشت

بين الملل تابناك: صد و چهاردهمين روز از حمله روسيه به اوكراين با دستور ولاديمير پوتين، رئيس جمهور اين كشور مي‌گذرد؛ تهاجمي كه رويداد‌هاي زيادي را به دنبال داشته و منجر به تحريم گسترده روسيه از سوي بلوك غرب شده است و دورنماي مشخصي براي پايان آن نيز وجود ندارد.

 

تبليغات
مقام كي‌يف: روزانه حدود هزار سرباز اوكرايني كشته يا زخمي مي‌شوند
۱۴۰۱/۰۳/۲۷ - ۲۱:۲۱
 

در حالي كه پيشتر گفته شده بود تلفات روزانه اوكراين در جنگ با روسيه حدود ۱۰۰ نظامي است، اما اكنون خبر از افزايش چشمگير اين رقم مي‌رسد.

يك مقام ارشد اوكرايني خبر داد كه روزانه بيش از يك هزار سرباز اوكرايني در منطقه دونباس كشته يا زخمي مي‌شوند كه از اين تعداد، حدود نيمي از آنها تلفات است.

«ديويد آراخاميا» كه مذاكرات اوكراين با روسيه را هدايت مي‌كند و يكي از نزديك‌ترين مشاوران «ولوديمر زلنسكي» رئيس جمهور اوكراين است، به وبگاه «آكسيوس» گفت كه طي دو هفته گذشته خسارت جاني ارتش اين كشور به‌طور قابل توجهي افزايش يافته است.

آراخاميا گفت كه اوكراين يك ميليون نفر را در ارتش استخدام كرده است و ظرفيت جذب دو ميليون نفر ديگر را دارد، بنابراين اعداد لازم براي ادامه جنگ در دونباس، جايي كه روسيه به تدريج در حال بدست آوردن قلمرو است، دارد.

پيش از اين، «ولوديمر زلنسكي» رئيس جمهور اوكراين در روز اول ژوئن گفته بود كه روزانه ۶۰ تا ۱۰۰ سرباز اوكرايني با تشديد حملات روسيه به دونباس كشته مي‌شوند.
انتقال گاز روسيه به فرانسه قطع شد
۱۴۰۱/۰۳/۲۷ - ۲۱:۱۹
 

شركت GRTgaz، شركت انتقال گاز فرانسوي امروز گزارش داد، جريان گاز روسيه از آلمان به فرانسه متوقف شده است.

اين شركت توضيح داد كه از روز 15 ژوئن يعني دو روز پيش، هيچ گازي از روسيه از طريق اين خط لوله دريافت نكرده است.

اين شركت با توضيح اينكه فرانسه در تابستان هيچ مشكلي براي تامين گاز نخواهد داشت، اعلام كرد، 56 درصد ظرفيت تاسيسات ذخيره سازي فرانسه پر شده كه 19 درصد از نيمه ماه مارس بيشتر است.

اوايل اين هفته گازپروم روسيه هشدار داد كه ارسال گاز به اروپا را به علت موضوعات فني ناشي از تحريم هاي غرب به شدت كاهش خواهد داد.

اين شركت تصريح كرد، شركت آلماني زيمنس انرژي، اپراتور تجهيزات نتوانسته واحدهاي پمپاژ گاز تعمير شده خط لوله «نورد استريم» را از يك مركز تعمير و نگهداري در كانادا به دليل تحريم روسيه به اين كشور بازگرداند.

فرانسه نزديك به 17 درصد گاز مورد نياز خود را از طريق شبكه متصل به آلمان تامين مي كند كه به شدت به عرضه انرژي روسيه وابسته است.

واردكنندگان اروپايي گاز روسيه اين اقدام گازپروم را «سياسي» خوانده و محكوم كردند.

آنها مي گويند، كرملين از انرژي براي مجازات كشورهاي عضو اتحاديه اروپا به دليل حمايت از اوكراين استفاده مي كند.

عرضه گاز روسيه به اروپا از طريق خط لوله نورد استريم در هفته جاري 60 درصد كاهش يافته است و سبب شد تا قيمت گاز در اروپا به شدت افزايش يابد.
ماكرون: تصميم‌گيري براي اعطاي امتياز ارضي به روسيه، بر عهده اوكراين است
۱۴۰۱/۰۳/۲۷ - ۱۵:۲۱
 

رئيس‌جمهوري فرانسه طي مصاحبه‌اي در جريان سفر به كي‌يف گفت، اوكراين بايد به تنهايي درباره اعطا يا عدم اعطاي امتيازاتي به روسيه براي پايان جنگ تصميم‌گيري كند.

امانوئل ماكرون، رئيس‌جمهوري فرانسه در مصاحبه با شبكه ‌"TF۱" در پاسخ به سوالي درباره امتيازات احتمالي اوكراين به روسيه از جمله امتيازات ارضي گفت: اين به خود اوكراين بستگي دارد. فكر مي‌كنم وظيفه ما اين است كه از ارزش‌هاي خود، قوانين بين‌المللي و در نتيجه از اوكراين حمايت كنيم.

رهبران آلمان فرانسه و ايتاليا كه پيش از اين همگي به اتهام محتاط بودن در حمايت از اوكراين مورد انتقاد قرار گرفته بودند، روز پنجشنبه به كي‌يف سفر كردند. آنها در اين سفر، به اين كشور كه خواستار دريافت تسليحات براي دفع حمله روسيه است اميد عضويت در اتحاديه اروپا را دادند.

اظهارات ماكرون در حالي مطرح شد كه پيش از اين، رئيس‌جمهوري اوكراين مكرراً اعطاي امتياز ارضي به روسيه را رد كرده بود.

امانوئل ماكرون همچنين پس از بازگشت به فرانسه گفت سفر به روسيه غير ممكن نيست اما ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهوري اين كشور بايد شرايط خاصي را فراهم كند.

او گفت: اين به معناي پيشفرض است، يعني نشانه‌هايي از سوي پوتين.

ماكرون افزود: من پشت سر ولوديمير زلنسكي، رئيس جمهور اوكراين با پوتين هيچ ارتباطي برقرار نمي‌كنم.

وي اما سفر به روسيه را رد نمي‌كند، اما بايد شرايط لازم براي اين امر فراهم شود.

رئيس جمهور فرانسه عنوان داشت: براي رفتن به روسيه بايد پيش شرط‌هايي تعيين كرد. اما من در كل سفر به روسيه را رد نمي‌كنم.

ماكرون پيش از اين گفته بود كه قصد ندارد با ولاديمير پوتين، رئيس جمهور روسيه گفت و گوي تلفني داشته باشد، اما چنين احتمالي را در آينده رد نمي‌كند.
شولتس: تحريم‌ها عليه روسيه بدون توافق با اوكراين لغو نمي‌شود
۱۴۰۱/۰۳/۲۷ - ۱۵:۱۹
 

صدراعظم آلمان تاكيد كرد، تحريم‌ها عليه روسيه بدون توافق با اوكراين لغو نخواهند شد.

به گزارش خبرگزاري تاس، اولاف شولتس، صدراعظم آلمان در مصاحبه‌اي با شبكه اي آر دي گفت: تا زماني كه مسكو با كي‌يف به يك توافق صلح قابل قبول از نظر هر دو طرف نرسد، تحريم‌هاي اتحاديه اروپا عليه روسيه لغو نخواهند شد.

وي افزود: اينكه از نظر اوكراين چه توافقي عادلانه خواهد بود توسط اين كشور مشخص مي‌شود.

شولتس گفت: "هيچ كس در اروپا نمي‌تواند و قصد ندارد به اوكرايني‌ها دستور بدهد كه تسليم شوند."

وي خاطرنشان كرد كه «هيچ صلح تحميلي در اوكراين وجود ندارد... من بارها به ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه گفته‌ام كه ديدگاه مسكو از چنين جهاني يك توهم است».

شولتس، امانوئل ماكرون، رئيس جمهور فرانسه، ماريو دراگي، نخست وزير ايتاليا و كلاوس يوهانيس، رئيس جمهور روماني روز پنجشنبه وارد كي‌يف شدند.
سازمان ملل: تلفات غيرنظاميان جنگ اوكراين از ۱۰ هزار نفر گذشت
۱۴۰۱/۰۳/۲۷ - ۱۵:۱۶
 

سازمان ملل متحد اعلام كرد كه بيش از ۱۰ هزار تلفات غيرنظامي در طول سه و نيم ماه جنگ در اوكراين را به ثبت رسانده است.

دفتر كميسارياي عالي حقوق بشر سازمان ملل روز پنجشنبه به وقت محلي اعلام كرد كه از زمان آغاز جنگ در اوكراين ۴ هزار و ۴۸۱ غير نظامي در اين كشور كشته و ۵ هزار و ۵۵۶ نفر ديگر زخمي شده اند و به اين ترتيب مجموع تلفات غير نظامي در اوكراين به ۱۰ هزار و ۴۶ نفر رسيده است.

بر اساس اين گزارش، در ميان كشته شدگان نزديك به ۳۰۰ كودك وجود دارند درحالي كه بيش از ۴۵۰ كودك اوكرايني نيز مجروح شده اند.

دفتر كميسارياي عالي حقوق بشر سازمان ملل گفت: بيشتر تلفات غيرنظاميان ثبت شده به دليل استفاده از سلاح هاي انفجاري با حوزه تاثير گسترده، از جمله گلوله باران با استفاده از توپخانه سنگين و سيستم هاي چندگانه پرتاب راكت پرتاب و حملات موشكي و هوايي بوده است.
زلنسكي: حمله روسيه به اوكراين حمله به تمام اروپاست
۱۴۰۱/۰۳/۲۷ - ۱۵:۱۴
 

ولوديمير زلنسكي، رئيس‌جمهور اوكراين با بيان اينكه حمله روسيه به كشورش به منزله "حمله به تمام اروپا" است، گفت، هرچه اوكراين سلاح‌هاي بيشتري از غرب به دست آورد، بيشتر مي‌تواند به نبرد عليه روسيه ادامه دهد.

به گزارش العربيه، وي در يك كنفرانس مطبوعاتي گفت كه در جريان مذاكراتش با رهبران فرانسه، آلمان، ايتاليا و روماني درجريان سفرشان به كي‌يف، درباره امكان اعمال تحريم‌هاي بيشتر عليه روسيه و بازسازي اوكراين پس از جنگ صحبت كرده است.

او افزود كه اوكراين به خاطر كمك تسليحاتي به كشورش در مقابله با حمله روسيه، سپاسگزار است اما انتظار دارد سامانه‌هاي دفاع موشكي و توپخانه‌اي مدرن به دست آورد.

وي گفت: "تأخير يا به تعويق انداختن هر روزه تصميمات، فرصتي براي ارتش روسيه است تا اوكرايني ها را بكشد يا شهرهاي ما را ويران كند. يك رابطه مستقيم وجود دارد؛ هر چه سلاح‌هاي قدرتمندتر دريافت كنيم، سريعتر مردم و سرزمين خود را آزاد خواهيم كرد."

زلنسكي ادامه داد:"حمله روسيه به اوكراين حمله به تمام اروپا و عليه تمام اروپاي متحد، عليه هر يك از ما و عليه ارزش‌هاي ما است."

اين اظهارات رئيس جمهور اوكراين درحالي ايراد شده كه رهبران اروپايي روز پنجشنبه اعلام كردند موضع تقريباً رسمي شركاي ناتو اين است كه به اوكراين كمك شود تا از خود دفاع كند، اما وارد جنگ با روسيه نخواهند شد.

اين مقامات گفتند؛ توافق شده كه تسليحات ويژه‌اي مانند هواپيماهاي جنگي يا تانك‌ها عرضه نشود.

روز چهارشنبه، ولوديمير زلنسكي پس از تماس تلفني با جو بايدن، همتاي آمريكايي خود، "قدرداني" خود را از بسته كمك نظامي اضافي ايالات متحده به كي‌يف ابراز كرد.
كاخ سفيد: در حال گفتگو با اوكراين درباره مذاكره با روسيه هستيم
۱۴۰۱/۰۳/۲۷ - ۱۵:۱۳
 

جيك ساليوان مشاور امنيت ملي كاخ سفيد با بيان اينكه در حال گفتگو و مشورت با اوكراين براي مذاكره با روسيه هستيم، اعلام كرد كه كي‌يف را براي امتياز دادن به روسيه تحت فشار قرار نمي‌دهيم.

مشاور امنيت ملي بايدن روز پنجشنبه به وقت محلي در گفت‌وگو با مركز امنيت جديد آمريكا گفت كه واشنگتن آگاهانه از مطرح كردن آنچه به عنوان پايان بازي در جنگ اوكراين مي دانيم خودداري كرده و اوكراين را براي دادن امتيازات ارضي به روسيه تحت فشار قرار نخواهد داد.

ساليوان با بيان اينكه واشنگتن به حمايت و مشورت به اوكراين در مذاكره با روسيه ادامه خواهد داد، افزود: در حال حاضر، حمايت از اوكراين به معناي ارائه مداوم تسليحات و اطلاعات به منظور تقويت موضع اين كشور در ميز مذاكره است.

مشاور امنيت ملي آمريكا در خصوص سيستم هاي راكتي ارائه شده به اوكراين و تعدادي كه اوكرايني ها خواستار آن بوده اند گفت: اين بر عهده اوكرايني هاست كه تاجايي كه مي توانند براي دريافت اين سامانه ها درخواست كنند و وظيفه ما اين است كه بر اساس ظرفيت و نيروي آموزش ديده اين تسليحات را ارائه كنيم.

وي اظهار داشت: اينها سيستم هاي تسليحاتي بسيار پيچيده اي هستند كه به آموزش واقعي نياز دارند. ما يك گروه اوليه از اوكرايني ها را براي استفاده از اين تسليحات آموزش داده ايم اما همزمان با افزايش تسليحات، بايد تعداد نيروهاي آموزش ديده نيز افزايش يابد. بنابراين اين روندي است كه در طول هفته ها و ماه هاي آينده مشخص مي شود.
ادعاي غرب درباره حمل غلات اوكراين به سوريه
۱۴۰۱/۰۳/۲۷ - ۱۵:۱۰
 

يك شركت ماهواره اي آمريكايي مدعي شد بر اساس تصاوير دريافتي اش معتقد است روسيه در حال بارگيري غلات اوكراين با هدف رساندن آن به متحد خود، سوريه، است.

به گزارش خبرگزاري رويترز، به گفته شركت آمريكايي Maxar تصاوير ماهواره اي اين شركت نشان مي دهد، كشتي هاي با پرچم روسيه در حال حمل غلات برداشت شده در اوكراين كنند به مقصد سوريه هستند.

اين شركت روز پنجشنبه گفت، تصاوير ماهواره اي دو كشتي فله بر با پرچم روسيه را نشان مي دهد كه در ماه ارديبهشت در بندر كريمه سواستوپل تحت كنترل روسيه پهلو گرفته اند و با غلات بارگيري شده اند.

مكسار ادعا كرد كه چند روز بعد، ماهواره‌هايش تصاويري از همان كشتي‌هايي كه در سوريه پهلو گرفته بودند، با دريچه‌هاي باز و كاميون‌هاي آماده براي حمل غلات جمع‌آوري كرده اند.

اين شركت گفت كه تصوير ديگري گرفته شده در ماه خرداد نيز يك كشتي متفاوت را نشان مي دهد كه در سواستوپل با غلات بارگيري شده است.

وزير كشاورزي آمريكا، تام ويلساك، روز پنجشنبه مدعي شد برپايي سيلوهاي موقت در مرز اوكراين مي تواند از سرقت غلات اوكراين توسط روسيه جلوگيري كند و اطمينان حاصل كند كه برداشت زمستاني اين كشور به دليل كمبود انبار از بين نمي رود.

ويلساك در جريان بازديد از سازمان ملل متحد تاكيد كرد كه احياي محموله ها از بنادر درياي سياه اوكراين موثرترين و كارآمدترين راه براي صادرات غلات است و از روسيه خواست تا مذاكرات تحت رهبري سازمان ملل را در مورد اين موضوع "جدي" بگيرد.

وزير كشاورزي آمريكا گفت: "ما از شرايط و موقعيت هايي اطلاع داريم كه اتفاق افتاده است و روس ها غلات را از كشاورزان اوكرايني گرفته اند. بنابراين تا جايي كه بتوانيم اين غلات را از كشور خارج كنيم، يك امتياز مثبت محسوب مي شود كه خطر ضرر را كاهش مي دهد. "

روسيه و اوكراين حدود ۲۹ درصد از صادرات جهاني گندم را تشكيل مي دهند.

 

اعلام شكست روسيه در جنگ اوكراين توسط انگليس 

رئيس نيروهاي مسلح انگليس مدعي شد كه روسيه در جنگ اوكراين «از لحاظ استراتژيك شكست خورده است» و اكنون به يك قدرت ضعيف تبديل شده است.

درياسالار «توني راداكين» در گفت‌وگو با شبكه خبري اسكاي عنوان كرد كه ولاديمير پوتين رئيس جمهوري از ۲۵ درصد ارتش روسيه فقط براي رسيدن به دستاوردهاي "كوچك" استفاده كرده و اگرچه روسيه ممكن است در هفته‌هاي آتي به "موفقيت‌هاي تاكتيكي" دست يابد، اما هر روايتي درباره موفقيت آميز بودن جنگ يك ادعاي "بيهوده" است.

وي با بيان اين ادعا كه نيروها و موشك هاي پيشرفته روسيه رو به كاهش است مدعي شد كه اين كشور هرگز نمي تواند تمام اوكراين را تصرف كند.

بيشتر بخوانيد

رئيس نيروهاي مسلح انگليس اقدام نظامي روسيه در اوكراين را يك اشتباه وحشتناك خواند و ادعا كرد:‌ روسيه از نظر استراتژيك شكست خورده است. قوي‌تر شده و فنلاند و سوئد به دنبال پيوستن به اين ائتلاف نظامي هستند.

او در حالي اظهارات را مطرح كرد كه بن والاس وزير دفاع انگليس نيز ساعاتي پيش به شبكه خبري اسكاي گفته بود كه اين كشور «به احتمال زياد» صدها سرباز ديگر را به نيروي ناتو در استوني كه وظيفه بازدارندگي دربرابر روسيه را ايفا مي‌كنند، ملحق خواهد كرد.

در همين حال ركن اطلاعات وزارت دفاع انگليس در ارزيابي روزانه خود مدعي شد كه جنگ مسير دولت روسيه را به سمت اقتدارگرايي تسريع كرده است و در هفته‌هاي اخير دوما، روندي را آغاز كرده است تا روس‌هايي كه عليه دولت جنگيدند، به ۲۰ سال زندان محكوم شود.

مفقود شدن سه آمريكايي در اوكراين 

وزارت امور خارجه آمريكا اعلام كرد كه از گزارش‌هاي مربوط به مفقودي سومين آمريكايي كه براي مبارزه با روسيه به اوكراين سفر كرده است، اطلاع دارد.

اين درحالي است كه روز گذشته رسانه هاي آمريكايي از مفقود شدن دو آمريكايي ديگر در نبرد با روسيه در اوكراين خبر داده بودند.

ند پرايس، سخنگوي وزارت امور خارجه آمريكا عصر پنجشنبه به وقت محلي در يك نشست خبري گفت: گزارش هايي از يك آمريكايي ديگر وجود دارد كه مفقود شده است. نمي توانم در مورد جزئيات اين مساله صحبت كنم. متاسفانه، ما جزئيات كامل اين پرونده را نمي دانيم.

اين مقام آمريكايي افزود: ما همچنان از شهروندان آمريكايي مي‌خواهيم به دليل خطرات ناشي از تهاجم مداوم روسيه به اوكراين، از سفر به اوكراين خودداري كنند.

وي همچنين گفت كه آمريكا با روسيه در مورد شهروندان آمريكايي ناپديد شده در تماس نبوده است زيرا هنوز "دلايل معتبري" مبني بر اسير شدن اين افراد توسط نيروهاي روسيه ندارد و همچنين روسيه ادعاي بازداشت اين افراد را نكرده است.

سخنگوي وزارت امور خارجه آمريكا همچنين گفت: ما به استراتژي تحريم‌هاي خود در رابطه با روسيه پايبند هستيم.

كاخ سفيد پس از انتشار گزارش هايي مبني بر اسير شدن دو آمريكايي توسط نيروهاي روسيه از آمريكايي‌ها خواست به اوكراين سفر نكنند.

جان كربي سخنگوي شوراي امنيت ملي آمريكا عصر چهارشنبه به وقت محلي به خبرنگاران گفت كه اگر اين گزارش ها درست باشد، واشنگتن تمام تلاش خود براي آزادي آنها را انجام خواهد داد.

دو آمريكايي كه در كنار نيروهاي اوكرايني مشغول جنگ با نيروهاي روسيه بودند حدود يك هفته است كه مفقود شده‌اند.

پسكوف: روسيه تهديدي براي كشورهاي حوزه بالتيك و فنلاند نيست

سخنگوي كرملين در كنفرانسي خبري تاكيد كرد، روسيه تهديدي براي كشورهاي حوزه بالتيك و فنلاند محسوب نمي‌شود.

به گزارش خبرگزاري اسپوتنيك، ديميتري پسكوف، سخنگوي كرملين به خبرنگاران گفت: عضويت فنلاند و سوئد در ائتلاف ناتو مزاياي بيشتري براي امنيت قاره اروپا در غياب تهديد روسيه به همراه نخواهد داشت بلكه برعكس منجر به تنش هاي بيشتر خواهد شد.

وي افزود: روسيه تهديدي براي فنلاند و سوئده نبوده و نيست اما الحاق اين دو كشور به ناتو تهديدي قطعي براي روسيه خواهد بود.

پسكوف در بخش ديگري از سخنانش گفت: اقتصاد جهاني امروز به قرباني‌اي براي سياست‌هاي جهان تبديل شده است. در حقيقت اقتصاد در محراب سياست‌ها قرباني مي‌شود.

اين سخنگو همچنين گفت: روسيه و بلاروس آماده تامين كودها در بازارهاي جهاني هستند اما آمريكا، اتحاديه اروپا، كانادا و برخي ديگر از كشورها تحريم‌هايي را در اين خصوص اعمال كرده‌اند.

وي تصريح كرد: روسيه و بلاروس بزرگ ترين صادركنندگان كود در جهان هستند و آماده‌اند تا محصولات خود را همچون قبل در بازارهاي حهاني عرضه كنند. اما اين ما نبوديم كه تحريم‌هايي را بر خودمان اعمال كرده باشيم. آمريكا، كانادا، اتحاديه اروپا و تعدادي ديگر از كشورها بودند كه اين تحريم ها را عليه ما اعمال كردند.

پسكوف ادامه داد: مشكلات كنوني در زمينه امنيت غذا و همچنين تامين غلات و كود نتيجه اشتباهات كشورهاي غربي است. اتفاقي كه براي مواد غذايي افتاده اين است كه قيمت مواد غذايي به خاطر تورم و اشتباهات كشورهاي غربي در چند سال اخير در حال افزايش است.

وي همچنين گفت: اميدوارم رهبران فرانسه، آلمان و ايتاليا در جريان سفر روز پنجشنبه‌شان به كي‌يف نه تنها درباره تامين تسليحاتي صحبت كنند بلكه ولوديمير زلنسكي، رئيس جمهور اوكراين را نيز ترغيب كنند تا ديدي واقع گرايانه به امور كشوري و دولتي اتخاذ كند.

پسكوف افزود: اميدوارم اين رهبران تنها بر حمايت از اوكراين ازطريق ارسال تسليحات به اين كشور تمركز نكنند. اين كار كاملا بي‌فايده و بيهوده خواهد بود و تنها رنج مردم را طولاني‌تر خواهد كرد و خسارت‌هاي جديدي به اين كشور وارد مي‌كند.

اين سخنگو در بخش ديگي از اين كنفرانس خبري گفت: روسيه و آمريكا بايد درباره تمديد پيمان كاهش تسليحات استراتژيك موسوم به "استارت" مذاكره كنند. اين توافق براي امنيت جهاني حياتي است. عمليات نظامي كنوني روسيه در اوكراين دليلي براي اجتناب از مذاكرع درباره اين پيمان نمي‌باشد.

حمايت نخست‌وزير ايتاليا از عضويت اوكراين در اتحاديه اروپا

نخست‌وزير ايتاليا در سفر به كي‌يف تاكيد كرد، ايتاليا مي‌خواهد اوكراين عضو اتحاديه اروپا شود.

به گزارش خبرگزاري آناتولي، ماريو دراگي، نخست‌وزير ايتاليا پس از ديدار با ولوديمير زلنسكي، رئيس جمهوري اوكراين در كي‌يف گفت: مهم‌ترين پيام سفر ما اين است كه ايتاليا مي‌خواهد اوكراين در اتحاديه اروپا عضو شود و در جلسه آتي شوراي اروپا اين موضع را حفظ خواهد كرد.

وي افزود، اوكراين نمي‌تواند با يك قدم به عضويت اتحاديه اروپا درآيد، بلكه بايد يك مسير و روند را طي كند.

در روز پنجشنبه رهبران آلمان، فرانسه، ايتاليا و روماني به اوكراين سفر كردند تا حمايت خود را از كي‌يف در مقابل حمله روسيه اعلام كنند.

دراگي در يك كنفرانس خبري مشترك گفت، اتحاديه اروپا خواستار صلح است اما "كي‌يف بايد بتواند در برابر حمله روسيه از خود دفاع كند".

دراگي كه پيش از ورود به پايتخت اوكراين به شهر ايرپين - كه به شدت تخريب شده است - سفر كرد، گفت: احساس ترس و اميد كردم، اميد براي بازسازي و براي آينده.

نخست‌وزير ايتاليا افزود: مين‌زدايي از بنادر اوكراين و ازسرگيري صادرات غلات و همچنين ايجاد كريدورهاي بشردوستانه دو هفته طول خواهد كشيد و غلات برداشت‌شده در ماه سپتامبر در دسترس خواهد بود.

دراگي تصريح كرد: ما بايد براي اجتناب از يك فاجعه، هرچه سريعتر كريدورهاي امن براي غلات ايجاد كنيم. تنها راهكار، قطعنامه‌اي از سوي سازمان ملل براي وضع مقررات كشتيراني در درياي سياه است، اما روسيه تا اين لحظه مخالفت كرده است.

نخست وزير ايتاليا همچنين اعلام كرد، كشورش از انجام تحقيقات درباره "جنايات جنگي" ادعايي روسيه حمايت مي‌كند.