پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي : ون‌هاي برقي؛ بزرگ‌ترين بازار الكتريكي‌هاي تجاري تا 2030
شنبه، 28 خرداد 1401 - 11:13 کد خبر:49036
پيام نفت:

سردمدار خودروهاي الكتريكي كدام سگمنت خواهد بود؟

ون‌هاي برقي

انتظار مي‌رود افزايش استفاده از وسايل نقليه تجاري الكتريكي براي تحويل كالا از انبارها به كاربران نهايي، بازار خودروهاي تجاري الكتريكي را در آينده نزديك تقويت كند. شركت‌ها درحال بررسي اضافه كردن خودروهاي تجاري برقي، به‌ويژه وانت‌هاي برقي، و وانت‌بارها به ناوگان خود براي كاهش هزينه‌هاي سوخت و كاهش انتشار گازهاي گلخانه‌اي هستند.


به گزارش «اخبار خودرو»،ورود پيشرانه‌هاي الكتريكي به صنعت خودرو باعث شد در سال‌هاي اخير بسياري از توليدكنندگان برنامه‌هاي خود را از توليد مدل‌هاي ديزلي به محصولات برقي تغيير دهند. تغيير قوانين كشورهاي بزرگ و تلاش دولت‌ها براي كاهش آلاينده‌هاي محيط‌زيستي در كنار يكديگر، توليدكنندگان را بر آن داشته است تا در توليد مدل‌هاي الكتريكي به رقابت بپردازند و بازار اين صنعت را با رونق همراه كنند. اين در حالي است كه صنعت خودروهاي تجاري سبك، نيمه‌سنگين و سنگين نيز در اين سال‌ها از استفاده پيشرانه‌هاي الكتريكي استقبال كرده است. همين موضوع نشان از آن دارد در سال‌هاي آينده وضعيت بازار خودروهاي تجاري الكتريكي روبه‌رشد باشد. پيش‌بيني مي‌شود اندازه بازار جهاني خودروهاي تجاري الكتريكي از 353هزار دستگاه در سال 2022 به 3144هزار دستگاه تا سال 2030 افزايش يابد و با نرخ مركب 31.4 درصد همراه باشد.
افزايش تقاضا در انتظار تجاري‌هاي الكتريكي
انتظار مي‌رود افزايش استفاده از وسايل نقليه تجاري الكتريكي براي تحويل كالا از انبارها به كاربران نهايي، بازار خودروهاي تجاري الكتريكي را در آينده نزديك تقويت كند. شركت‌ها درحال بررسي اضافه كردن خودروهاي تجاري برقي، به‌ويژه وانت‌هاي برقي، و وانت‌بارها به ناوگان خود براي كاهش هزينه‌هاي سوخت و كاهش انتشار گازهاي گلخانه‌اي هستند. در همين راستا توليدكنندگان بسياري ازجمله مرسدس‌بنز، فولكس‌واگن، تويوتا و اينترنشنال در اين سال‌ها از محصولات الكتريكي و پاك خود رونمايي كرده‌اند. اين در حالي است كه در مسير توليد مدل‌هاي الكتريكي، خودروسازان و استارت‌آپ‌هاي جديدي ازجمله تسلا و ريويان و نيكولا نيز شكل گرفته كه توانسته‌اند در همكاري با يكديگر يا به‌صورت جداگانه مدل‌هاي خاصي را طراحي و روانه بازار تشنه تجاري‌هاي الكتريكي كنند.
بزرگ‌ترين بازار خودروهاي الكتريكي‌
مطالعات انجام‌شده در صنعت خودروهاي تجاري الكتريكي نشان مي‌دهد احتمالا بخش ون‌هاي الكتريكي بزرگ‌ترين بازار در دوره مورد پيش‌بيني باشد. همچنين انتظار مي‌رود رشد بخش‌هاي لجستيك و تجارت الكترونيك بازار ون‌هاي الكتريكي را براي كاربردهاي مختلف مانند خدمات تحويل و توزيع هدايت كند. ون‌هاي برقي به‌دليل هزينه‌هاي عملياتي پايين‌تر، آلايندگي‌هاي ناچيز و برخورداري از حمايت‌هاي دولتي، شاهد افزايش تقاضا خواهند بود. شايد بتوان تردد راحت در مسيرهاي پرترافيك و كاربرد آن‌ها در توزيع بين‌شهري را در كنار مزاياي پيشرانه‌هاي الكتريكي، از مهم‌ترين علل موفقيت اين مدل‌ها در بازار تجاري‌هاي برقي دانست. رايج‌ترين وسيله نقليه تجاري الكتريكي مورد استفاده در بخش تحويل، ون‌هاي الكتريكي هستند. با تشويق شركت‌ها و دولت‌ها در سراسر جهان به استفاده از وسايل نقليه الكتريكي، انتظار مي‌رود كه صنعت خودروهاي تجاري الكتريكي در دهه آينده با تاثيرپذيري از رشد بازار ون‌هاي الكتريكي، به طور تصاعدي رشد كند. خودروهاي تجاري برقي با آلايندگي كمتر، هزينه‌هاي جاري ارزان‌تر و تعمير و نگهداري مداوم كمتر، نقش مهمي در تحويل كالا خواهند داشت.

بزرگ‌ترين تقاضاها براي استفاده از ون‌هاي الكتريكي در ناوگان
در سپتامبر 2019، آمازون برنامه‌هاي خود را براي معرفي 100هزار دستگاه ون تحويل الكتريكي تا سال 2030 با مشاركت ريويان اعلام كرد. اين شركت قصد دارد تا سال 2022 اولين 10دستگاه ون الكتريكي خود را در سراسر جهان عرضه كند و قصد دارد تا سال 2025 10000 ون الكتريكي در هند داشته باشد. در مي ‌2022، TerraGo (هند) از ناوگاني متشكل‌از 65 وسيله نقليه باري Mahindra Treo Zor براي تحويل مواد غذايي استفاده كرد. يك شركت بزرگ بين المللي هند نيز در ژانويه 2020، 10هزار دستگاه ون برقي را از Arrival و يك شركت استارت‌آپي EV در بريتانيا سفارش داد كه از آنها براي تحويل كالا در سراسر ايالات متحده، بريتانيا و اروپا تا سال 2024 استفاده خواهد كرد. در آگوست 2020، Flipkart (هند) اعلام كرد قصد دارد تا سال 2030 كل ناوگان خود را به مدل‌هاي الكتريكي تجهيز كند.

بازيگران اصلي در توليد ون‌هاي الكتريكي تا سال 2030
گرچه بسياري از توليدكنندگان دستي بر طراحي و عرضه ون‌هاي الكتريكي دارند اما برخي از آن‌ها در بازار موفقيت بيشتري را تا سال 2030 به دست خواهند آورد كه بعيد به نظر نمي‌رسد برترين توليدكنندگان فعلي، نقش مهمي هم در اين بازار داشته باشند. بنابراين انتظار مي‌رود بازيگران اصلي فعال در بازار جهاني ون برقي شامل رنو (فرانسه)، دايملر AG(آلمان)، نيسان‌موتور (ژاپن)، گروه PSA (فرانسه)، شركت تويوتاموتور (ژاپن)، ايوكو (ايتاليا)، خودرو الكتريكي لندن (بريتانيا)، جنرال‌موتورز (ايالات‌متحده)، شركت فوردموتور (ايالات‌متحده)، AB ولوو (سوئد)، ماهيندرا و ماهيندرا (هند) باشند. به‌عنوان مثال، در ژانويه 2021، پژو (فرانسه) محدوده ون برقي خود را با پژو e-Partner جديد، تازه‌ترين وسيله نقليه تجاري سبك در خط توليد اين برند كه به عنوان يك خودرو تجاري كاملا الكتريكي ارائه مي‌شود، گسترش مي‌دهد.