پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي : هدر رفت 80 درصدي توليد نيروگاه‌هاي حرارتي
جمعه، 6 خرداد 1401 - 06:39 کد خبر:48929

پيام نفت:
در گفتگوي اختصاصي مطرح شد؛
 
هدر رفت 80 درصدي توليد نيروگاه‌هاي حرارتي

خبرگزاري آريا- رئيس انجمن علمي انرژي بادي: راندمان نيروگاه‌هاي حرارتي در دنيا 62 درصد و در ايران 38 درصد­، كه نشان مي‌دهد 80 درصد توليد اين نيروگاه‌ها دود و حرارت است.
به گزارش خبرگزاري آريا به نقل از خبرگزاري صداوسيما، هاشم اورعي افزود: اين نيروگاه ها را به واقع مي توان كارخانه توليد دود و حرارت ناميد زيرا تنها 20 درصد از انرژي مصرفي را به برق و 80 درصد ديگر را به دود و حرارت تبديل مي كنند.
وي اضافه كرد:­ حتي در اين بحران آبي براي خنك كردن اين نيروگاه ها از آب استفاده مي كنند در حالي كه اگر از نيروگاه هاي CHP­ بهره برداري مي شد حرارت توليد شده هم قابل استفاده بود.
اورعي با بيان اينكه نيروگاه هاي حرارتي راندمان بسيار بالايي دارد گفت: در مقابل اين نيروگاه ها، انرژي هاي تجديدپذير به ويژه انرژي هاي بادي وجود دارد كه در سال هاي اخير استفاده آن در دنيا رشد قابل توجهي داشته تاجايي كه براساس برنامه جامع اروپا تا سال 2030 حدود 32 درصد از كل برق مصرفي در اين قاره از نيروگاه هاي بادي تامين خواهد شد اين درحالي است كه ضريب ظرفيت باد به طور متوسط در دنيا 22 درصد و در ايران بيش از 50 درصد است.
وي افزود: به دليل اينكه اقتصاد برق درست و مناسب تنظيم نشده است از ظرفيت هاي انرژي بادي در ايران درست استفاده نمي شود و سعي و تلاشي براي گذر از سوخت فسيلي و ورود به صنعت انرژي تجديدپذير در كشور اتفاق نيافتاده است.
رئيس انجمن علمي انرژي بادي با بيان اينكه فرمول محاسبه قيمت تمام شده در توليد انرژي از نيروگاه هاي حرارتي و نيروگاه هاي تجديدپذير غلط است گفت: مي گويند قيمت تمام شده انرژي تجديدپذير 4 برابر برق حرارتي است در حالي كه اين مقايسه غلط است زيرا براي برق حرارتي ، گاز را تقريبا با قيمت صفر به نيروگاه ها تحويل مي دهند، اما از نظر اقتصادي بايد شرايط رقابتي سالم شود ، تنها در اين صورت است كه انرژي بادي ارزان تر­ از انرژي حرارتي مي شود.
اورعي با­ بيان اينكه 20 درصد از آلايندگي در كشور تنها ناشي از نيروگاه هاي حرارتي است گفت: علاوه بر اين مشكل، سالانه­ 220 ميليارد ليتر آب براي خنك كردن اين نيروگاه هاي حرارتي مصرف مي شود.
اعضاي انجمن علمي انرژي بادي ايران در نشست خبري بر استفاده از ظرفيت انرژي هاي تجديدپذير به ويژه انرژي بادي در تامين برق مصرفي كشور تاكيد كردند.
همچنين هاشم اورعي در اين نشست با انتقاد از وجود تعدد مجوزهاي احداث نيروگاه انرژي هاي تجيدپذير ، گفت: با وجود نياز كشور به اين انرژي ها، مجوزهاي حتي متناقض يكديگر وجود دارد كه كار را براي فعالان اين عرصه سخت كرده است يعني در بدو امر، شركت آب و فاضلاب از متقاضي تعهد مي گيرد كه براي نيروگاه تجديدپذير، آب درخواست نكند اما سازمان حفاظت محيط زيست از متقاضي تعهد مي گيرد كه 10 درصد از زمين نيروگاه را به فضاي سبز اختصاص دهد كه در تناقض با يكديگر است.
وي افزود: در توسعه استفاده از انرژي هاي تجديدپذير به ويژه انرژي بادي، تقريبا هيچ دستگاهي تسهيل كننده و همراه نيست.
بهزاد آسائي عضو هيئت مديره انجمن علمي انرژي بادي ايران هم در اين نشست با بيان اينكه در حاليكه در كشوري مانند چين در يكسال اخير بيش از 110 هزار مگاوات نيروگاه بادي احداث شده در ايران به علت محدوديت هاي بودجه اي اين رقم از 500 مگاوات سالانه هم عبور نمي كند.
در اين نشست خبري همچنين فعالان حوزه انرژي هاي بادي، دغدغه ها و مشكلات توسعه اين صنعت را در كشور بيان كردند.