پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي : ساخت اولين نيروگاه خورشيدي در فضا؛ برق آن چگونه به زمين منتقل مي‌شود؟
شنبه، 24 اردیبهشت 1401 - 09:38 کد خبر:48894
پيام نفت:
بريتانيا تصميم دارد تا سال ۲۰۳۵ ميلادي اولين نيروگاه خورشيدي فضايي را بسازد و تاسيسات آن را در مدار مستقر كند. به همين دليل بيش از ۵۰ سازمان فناوري از جمله شركت‌هاي بريتانيايي همكار با شركت صنايع هوافضاي اروپايي ايرباس، شركت SSTL كه در زمينه ساخت ماهواره فعال است و جمعي از دانشمندان دانشگاه كمبريج به اين ابتكار بريتانيايي پيوستند تا روياي ايجاد يك نيروگاه خورشيدي مستقر در فضا را عملي كنند.
 

پايگاه خبري تحليلي انتخاب (Entekhab.ir) :

يورونيوز: بريتانيا تصميم دارد تا سال ۲۰۳۵ ميلادي اولين نيروگاه خورشيدي فضايي را بسازد و تاسيسات آن را در مدار مستقر كند.
 

به همين دليل بيش از ۵۰ سازمان فناوري از جمله شركت‌هاي بريتانيايي همكار با شركت صنايع هوافضاي اروپايي ايرباس، شركت SSTL كه در زمينه ساخت ماهواره فعال است و جمعي از دانشمندان دانشگاه كمبريج به اين ابتكار بريتانيايي پيوستند تا روياي ايجاد يك نيروگاه خورشيدي مستقر در فضا را عملي كنند.

طرفداران اين ايده بر اين باورند كه به كمك اين نيروگاه فضايي، مي‌توان به بريتانيا كمك كرد تا هدف انتشار «صفر» گازهاي گلخانه‌اي تا سال ۲۰۵۰ ميلادي را محقق كند و به يك منبع انرژي بسيار مقرون‌به‌صرفه‌تر از بسياري از فناوري‌هاي موجود دست يابد.


توقف كامل انتشار گاز كربن تا اواسط قرن كنوني، بخشي از تلاش‌هاي جهاني براي مهار تغييرات آب و هوايي است كه دربارۀ آن در جريان نشست نوامبر گذشتۀ سازمان ملل به ميزباني گلاسكو موسوم به «كوپ۲۶» گفتگو شد.

نيروگاه خورشيدي فضايي بريتانيا چگونه ساخته و در فضا مستقر خواهد شد؟
مارتين سولتائو، مدير اين طرح، در جريان كنفرانسي كه در ۲۷ آوريل در لندن برگزار شد اعلام كرد كه تمام فناوري‌هاي مورد نياز براي ساخت و راه اندازي اين نيروگاه فضايي كه «CASSIOPeiA» نام گرفته، هم اكنون وجود دارد و چالش اصلي در اين پروژه، تعيين اندازۀ بزرگيِ آن است.

طرح اوليۀ اين پروژه نيز سال گذشته ميلادي به سفارش دولت بريتانيا توسط چند شركت مطالعات مهندسي آماده شده است و به گفتۀ مارتين سولتائو، بررسي‌هاي كارشناسان اين شركت‌ها نيز تاييد كرده كه از لحاظ فني ايجاد يك نيروگاه «بادوام» با ويژگي‌هاي مد نظر ما در فضا ممكن است و لازم نيست كه مطابق با قوانين فيزيك به تدريج بر اجزاي آن افزوده شود يا فناوري آن كاملتر گردد.

بر اساس پروژه طراحي شده، اين نيروگاه طي ۱۲ سال پيش‌رو ساخته و به فضا پرتاب خواهد شد و سپس پنل غول پيكر و ديگر اجزاي آن به كمك روبات‌ها در مدار مونتاژ مي‌شوند و قادر خواهد بود كه از سال ۲۰۳۵ ميلادي فعاليتش را آغاز كند.


به گفتۀ مارتين سولتائو، پنل اين نيروگاه خورشيدي «چندين مايل» عرض دارد و براي ارسال آن به مدار نيز به ۳۰۰ پرتابگر موشك به اندازه پرتابگر فوق‌ سنگين «اسپيس‌اكس استارشيپ» نياز است.
پيشنهاد امروز
Yektanet: Vaccine

اين نيروگاه خورشيدي درنهايت در مداري در فاصلۀ ۲۲۰۰۰ مايلي بالاي سياره ما (۳۶۰۰۰ كيلومتري) قرار مي‌گيرد و حركت آن در اين مدار نيز بگونه‌اي طراحي شده است كه همواره رو به خورشيد باشد.

وظيفۀ اصلي اين سازۀ عظيم فضايي، جمع‌آوري انرژي خورشيدي از طريق آينه‌هاي بزرگ و سبك وزن و متمركز كردن نور روي سلول‌هاي فتوولتائيك است؛ درست مانند كاري كه پنل‌هاي خورشيدي روي زمين انجام مي‌دهند. با اين كار، جريان مستقيمي از الكتريسيته توليد و از طريق تقويت كننده‌هاي فركانس‌هاي راديويي به امواج مايكروويو تبديل و درنهايت به زمين منتقل مي‌شود.

اين نيروگاه عظيم فضايي با يك آنتن غول پيكر به نام rectenna در زمين ارتباط خواهد داشت و به اين ترتيب تشعشعات مايكروويو ارسالي از فضا توسط اين آنتن در زمين دريافت و بار ديگر به جريان الكتريسيته تبديل و منتقل مي‌شود.

به گفته مارتين سولتائو، خود rectenna نيز شبكۀ بزرگي از آنتن‌هاي كوچك دوقطبي است كه اندازه‌اي بين ۷ تا ۱۳ كيلومتر دارند؛ و اگرچه در نگاه اول شبكۀ بسيار بزرگي به نظر مي‌رسد اما در واقع تنها فضايي معادل ۴۰ درصد مساحت يك مزرعۀ خورشيدي كنوني در بريتانيا را اشغال خواهد كرد.

مزيت‌هاي نيروگاه خورشيدي فضايي در مقايسه با نيروگاه‌هاي زميني چيست؟


اين نيروگاه عظيم نه تنها مي‌تواند ۱۳ برابر هر نيروگاه خورشيدي زميني با اندازۀ مشابه برق توليد كند، بلكه هيچكدام از هزينه سازي‌هاي نيروگاه‌هاي خورشيدي زميني را نيز ندارد.

بطور مثال، نيروگاههاي خورشيدي زميني همواره در معرض تابش نور آفتاب قرار ندارند و باد نيز هميشه به اندازه كافي به توربين‌هاي بادي نمي‌وزد؛ همين مساله باعث شده كه در اين نيروگاهها از ژنراتورهاي جايگزين برق يا باتري‌هاي با قدرت ذخيره بالا استفاده شود تا از خاموشي نيروگاهها در زماني كه آب و هواي نامساعدي وجود دارد جلوگيري شود.

اگرچه بريتانيا در حال حاضر مي‌تواند بيش از ۴۰ درصد نياز فعلي خود به برق را با انرژي‌هاي تجديدپذير تامين كند، اما با توجه به سياست جديد دولت در كاهش مصرف سوخت‌هاي فسيلي، تقاضا براي انرژي پاك طي سه دهه آينده سه برابر خواهد شد.

با اين وجود از هم اكنون نگراني‌هايي نيز درباره اين نيروگاه عظيم فضايي مطرح است؛ از جمله اينكه پس از پايان عمر اين سازۀ غول پيكر بايد با آن چه كار كرد و آيا راهي براي بازيافت آن وجود دارد؟

برخي نيز درباره تاثير تشعشعات پرتوهاي اين نيروگاه روي زميني‌ها ابراز نگراني كرده‌اند اما كارشناسان مي‌گويند كه مردم در روي كره زمين احتمالا تشعشعات بيشتري از گوشي موجود در جيبشان دريافت مي‌كنند تا از نيروگاه موجود در فضا.
پيشنهاد امروز
Yektanet: Vaccine

اين طرح هم اكنون به عنوان بخشي از استراتژي ملي فضايي بريتانيا به تاييد رسيده و دولت در اولين گام بودجه‌اي ۳ ميليون پوندي را براي راه اندازي آن تصويب كرده است.