پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي : عواقب بحران تغييرات اقليمي؛ بخش بزرگي از كويت غيرقابل سكونت مي‌شود
سه شنبه، 28 دی 1400 - 03:26 کد خبر:48450
پيام نفت:
مطالعات جديد نشان مي‌دهد كه سرعت گرمايش زمين در كويت به شدت شتاب گرفته است و با ادامه وضعيت كنوني، بخش‌هاي بزرگي از اين كشور ثروتمند حاشيه خليج فارس تا چند دهه آينده غيرقابل سكونت خواهد شد. بر اساس گزارش اداره عمومي محيط زيست، بخش‌هايي از كويت از سال ۲۰۷۱ تا ۲۱۰۰ در مقايسه با ميانگين تاريخي، ۴.۵ درجه سانتي‌گراد گرم‌تر مي‌شود و مناطق وسيعي از كشور را غيرقابل سكونت مي‌كند.

پايگاه خبري تحليلي انتخاب (Entekhab.ir) :

بحران تغييرات اقليمي؛ بخش بزرگي از كويت غيرقابل سكونت مي‌شود

بلومبرگ نوشت، پژوهش هاي جديد نشان مي دهد كه بخش بزرگي از كويت تا چندين دهه ديگر عملا غيرقابل سكونت مي شود.
پيشنهاد امروز
Yektanet: Vaccine

به گزارش «انتخاب»؛ گرمايش جهاني ركوردها در حوزه دما را در سراسر جهان شكسته است، اما كويت - يكي از گرم ترين كشورهاي روي كره زمين - به سرعت در حال غيرقابل زندگي شدن است.

در سال 2016، دما به 54 درجه سانتيگراد رسيد كه بالاترين ميزان در 76 سال گذشته روي زمين بود. سال گذشته، براي اولين بار، دما در ژوئن از 50 درجه سانتيگراد (122 فارنهايت) عبور كرد.

بر اساس گزارش اداره عمومي محيط زيست، بخش‌هايي از كويت از سال 2071 تا 2100 در مقايسه با ميانگين تاريخي، 4.5 درجه سانتي‌گراد گرم‌تر مي‌شود و مناطق وسيعي از كشور را غيرقابل سكونت مي‌كند.

براي حيات وحش تقريباً همينطور است. پرندگان نااميد در ماه هاي تابستان روي پشت بام ها ظاهر مي شوند و نمي توانند سايه يا آب پيدا كنند. دامپزشكان با گربه‌هاي ولگردي مواجه شده اند كه توسط افرادي كه آنها را در اثر گرمازدگي و كم‌آبي نزديك به مرگ پيدا كرده‌اند، آورده شده اند.

بر خلاف كشورهايي از جمله بنگلادش و برزيل كه در تلاش براي ايجاد تعادل بين چالش‌هاي زيست‌محيطي با جمعيت زياد و فقر گسترده هستند، كويت كه چهارمين صادركننده نفت در اوپك است و ثروت زيادي در اختيار دارند، دست به اقدامات محيط زيستي نمي زند. اين البته ناشي كمبود منابع براي كاهش گازهاي گلخانه اي و سازگاري با سياره گرمتر نيست، بلكه انفعال سياسي است.

خبرگزاري بلومبرگ روز يكشنبه ۲۶ دي‌ با انتشار اين گزارش نوشت كويت در سال ۲۰۱۶ با ثبت دماي ۵۴ درجه سانتيگراد، ركورد گرم‌ترين نقطه زمين طي ۷۶ سال گذشته را شكست و پارسال نيز براي اولين بار در ماه ژوئن و هفته‌ها قبل از آغاز زمان معمول پيك گرما در اين كشور، دماي هوا به ۵۰ درجه سانتي‌گراد رسيد.

اين گزارش مي‌افزايد تغييرات اقليمي و گرمايش به خطري جدي براي حيات وحش كويت تبديل شده است: «در روزهاي گرم تابستان لاشه پرندگاني كه موفق به پيدا كردن سايه يا آب نشده‌اند، در پشت‌بام‌ها ديده مي‌شود. دامپزشكي‌ها پر از گربه‌هاي خياباني است كه شهروندان آن‌ها را نيمه‌جان پيدا كرده و سعي در نجات جان‌شان داشته‌اند و حتي روباه‌هاي وحشي نيز بيابان‌هاي خشك را رها كرده و براي يافتن محل كوچكي در شهر كه هنوز سرسبز است، به محل زندگي انسان‌ها پناه آورده‌اند».

تمارا قبازرد، دامپزشك و فعال حيات وحش، به بلومبرگ گفته است اكنون حيات وحش در كويت كمتر و كمتر به چشم مي‌خورد، چرا كه بسياري از حيوانات تاب روزهاي بسيار گرم تابستان را ندارند.

او گفته است در چهار روز آخر ژوئيه هوا به قدري در كويت گرم و مرطوب بود كه حتي انسان‌ها نيز در خروج از منزل مشكل داشتند و بسياري از حيوانات با مشكلات تنفسي مواجه شدند.

اين گزارش مي‌افزايد برخلاف كشورهايي نظير برزيل يا بنگلادش كه با محروميت‌ها و فقر مواجه هستند، كويت با ۴.۵ ميليون نفر جمعيت، چهارمين صادركننده بزرگ نفت در اوپك است و از لحاظ ذخاير مالي صندوق دولتي، سومين كشور ثروتمند جهان است.

بر اساس اين گزارش، عدم اقدامات كافي توسط دولت براي كاهش گازهاي گلخانه‌اي كه مهمترين عامل گرمايش زمين است، مربوط به بي‌عملي دولت است نه كمبود منابع مالي.

بلومبرگ به كشورهاي همسايه كويت مانند عربستان اشاره كرده كه برنامه به صفر رساندن انتشار گازهاي گلخانه‌اي تا سال ۲۰۶۰ را هدف‌گذاري كرده‌اند و حتي امارات ۱۰ سال زودتر از عربستان مي‌خواهد به اين هدف برسد.

اين كشورها كه سرشار از ذخاير سوخت‌هاي فسيلي هستند، برنامه‌هاي زيادي براي تنوع‌بخشي به انرژي مصرفي كشور و استفاده از انرژي‌هاي پاك و تجديدپذير دارند، اما كويت حتي در اجلاس ماه نوامبر مبارزه با تغييرات اقليمي پاريس تنها متعهد شد كه تا سال ۲۰۳۵ توليد گازهاي گلخانه‌اي را ۷.۴ درصد كاهش دهد، در حالي كه براي محدود كردن رشد گرمايش زمين به ۱.۵ درجه سانتي‌گراد نياز است كه ۴۵ درصد از انتشار گازهاي گلخانه‌اي تا پايان دهه جاري كاسته شود.

صندوق ذخيره دولتي كويت ۷۰۰ ميليارد دلار منابع دارد، اما اولويت اين كشور سرمايه‌گذاري و توسعه حوزه نفت است تا مسائل زيست‌محيطي و مقابله با تغييرات اقليمي.

منال شهابي از دانشگاه آكسفورد كه وضعيت كشورهاي حوزه خليج فارس را مطالعه كرده است مي‌گويد كويت در مقايسه با ديگر كشورهاي منطقه، در زمينه اقدامات زيست‌محيطي و مقابله با تغييرات اقليمي، با تاخير حركت مي‌كند.

بر اساس برآورد بانك جهاني، اين كشور بعد از قطر بيشترين سرانه انتشار گازهاي گلخانه‌اي را در جهان دارد. در رده‌هاي بعدي امارات و بحرين قرار دارند كه همه اين كشورها در خليج فارس واقع شده‌اند. آمارهاي پروژه جهاني كربن نشان مي‌دهد كه كويت سالانه ۸۹ ميليون تن گازهاي گلخانه‌اي راهي جو مي‌كند.

ايران با ۷۴۵ ميليون تن، ششمين منتشر كننده بزرگ گازهاي گلخانه‌اي در جهان است. هر دو كشور ايران و كويت، توليد گازهاي گلخانه‌‌اي را طي دو دهه گذشته دو برابر كرده‌اند