پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي : اوج و افول تقاضاي جهاني نفت در سال ۲۰۲۵
چهارشنبه، 15 دی 1400 - 10:23 کد خبر:48411
پيام نفت:

اوج و افول تقاضاي جهاني نفت در سال ۲۰۲۵

تحليلگران مؤسسه پلتس اعلام كردند كه نقشه راه اروپا سبب مي‌شود تقاضاي جهاني نفت در سال ۲۰۲۵ به اوج و افول خود برسد.

به گزارش خبرگزاري پلتس، تحليلگران پلتس اعلام كردند كه اگر جهان براساس نقشه راه هيئت ميان‌دولتي تغييرات آب و هوايي (IPCC) سازمان ملل متحد پيش برود، زمان اوج و افول تقاضاي جهاني نفت خام و ميعانات گازي چهار سال ديگر خواهد بود و در سه دهه پس از آن ۴۰ درصد كاهش مي‌يابد.

بر اساس اين طرح، گرمايش زمين بايد به تا ۱.۵ تا ۲ درجه سانتيگراد محدود شود.

تحليلگران پلتس با اشاره به تازه‌ترين گزارش آي‌پي‌سي‌سي اعلام كردند كه در صورت عملي شدن سناريوي محدود كردن روند گرمايش زمين تا دو درجه سانتيگراد، تقاضاي نفت خام و ميعانات گازي كاهش مي‌يابد و در سال ۲۰۵۰ به ۵۰ ميليون بشكه در روز مي‌رسد. اين رقم بسيار كمتر از برآورد تقاضا در سال ۲۰۲۱ يعني ۹۹ ميليون بشكه در روز است. انتظار مي‌رود تقاضاي جهاني نفت در سال ۲۰۱۵ به اوج خود يعني ۱۰۴ ميليون و ۵۰۰ هزار بشكه در روز برسد.

هيئت ميان دولتي تغييرات آب و هوايي سازمان ملل متحد در نهم ماه اوت (۱۸ مردادماه) هشدار داده بود در صورتي كه به‌سرعت اقدام نشود، دستيابي به هدف محدود كردن گرمايش زمين تا ۱.۵ يا ۲ درجه سانتي‌گراد، به‌زودي غيرممكن مي‌شود.

اين در حالي است كه تحليلگران پلتس معتقدند با سناريوي كنوني، مجموع عرضه و تقاضاي ميعانات در سال ۲۰۴۰ به اوج خود يعني ۱۱۱ ميليون بشكه در روز مي‌رسد و پس از آن به‌تدريج كاهش مي‌يابد و در سال ۲۰۵۰ به ۱۰۸ ميليون بشكه در روز مي‌رسد.