پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي : علي باقري: آمريكا بايد گام نخست را بردارد / از خواسته‌هايمان عقب‌نشيني نمي كنيم
یکشنبه، 14 آذر 1400 - 11:54 کد خبر:48132
پيام نفت:

مذاكره كننده ارشد جمهوري اسلامي ايران در جريان مذاكرات وين بار ديگر بر مواضع صريح تهران مبني بر لغو تحريم‌هاي ظالمانه آمريكا عليه ملت ايران تاكيد و تصريح كرد كه جمهوري اسلامي در اين مسير، از خواسته‌هاي خود عقب نخواهد نشست.
 
پايگاه خبري تحليلي انتخاب (Entekhab.ir) :

ايرنا: مذاكره كننده ارشد جمهوري اسلامي ايران در جريان مذاكرات وين بار ديگر بر مواضع صريح تهران مبني بر لغو تحريم‌هاي ظالمانه آمريكا عليه ملت ايران تاكيد و تصريح كرد كه جمهوري اسلامي در اين مسير، از خواسته‌هاي خود عقب نخواهد نشست.

«علي باقري كني» در گفتگو با خبرگزاري آنسا ايتاليا گفت: جمهوري اسلامي ايران از خواسته‌هاي خود در مسير فعال سازي دوباره قرارداد هسته‌اي سال ۲۰۱۵ و لغو تحريم‌ها عقب نشيني نخواهد كرد.

پيشنهاد امروز
Yektanet: Vaccine

باقري كني گفت: با توجه به اينكه اين آمريكا بود كه در سال ۲۰۱۸ از توافق خارج شد، بنابراين واشنگتن بايد گام نخست را بردارد.

اين ديپلمات ارشد جمهوري اسلامي ايران تصريح كرد كه پيشنهاد‌هاي ارائه شده از جانب تهران به گروه ۱+۴ در روند مذاكرات وين «مستند و منطقي» است و به همين دليل مي‌تواند مبنايي براي مذاكرات باشد.

ايران در اين مذاكرات برنامه‌هاي خود را در قالب دو متن پيشنهادي، يكي با موضوع لغو تحريم‌هاي ظالمانه وغيرقانوني و ديگري با موضوع هسته‌اي به طرف مقابل ارائه كرد. اين پيشنهاد‌ها مبناي براي مذاكره است و طرف مقابل بايد پاسخ مستند به پيشنهاد‌هاي تيم ايران ارائه كند.

مذاكره كننده ارشد ايران پيش از اين در گفتگو با الجزيره هم تاكيد كرد كه پيش نويس پيشنهاد‌هايي كه طرف ايراني با هدف لغو تحريم‌هاي ظالمانه آمريكا به گروه ۱+۴ داده، به گونه‌اي است كه طرف مقابل نمي‌تواند اين پيشنهاد‌ها را رد كند.

به گفته باقري، ايران در صورت پذيرش دو پيشنهاد قبلي كه روز قبل به طرف مذاكره كننده ارائه شده است، پيشنهاد سوم را نيز ارائه خواهد داد.

با ارائه پيشنهادات تهران كه حاكي از ابتكار عمل در وين است اكنون همه‌چيز به رفتار طرف‌هاي مقابل بستگي دارد و اگر طرف‌هاي اروپايي به طور كامل به تعهداتشان عمل كنند و طرف آمريكايي به اين توافق بازگردد، توافق احيا مي‌شود.

با اين حال واكنش غربي‌ها به اين دور از گفتگو‌ها مايوس كننده بوده است و نشان ميدهد كه تصور نداشتند ايران با دست پر در مذاكرات حضور داشته باشد.

دور اول مذاكرات هسته‌اي در دولت سيزدهم در حالي روز جمعه گذشته در وين پايان يافت كه تيم ايران پيشنهاد‌هاي مشخصي به طرف‌هاي توافق اعلام كرده و انتظار مي‌رود ساير طرف‌ها با رويكردي واقع بينانه اين بسته‌ها و پيشنهادات را بررسي كرده و پاسخ منطقي به اين پيشنهادات ارائه كنند