پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي : تحولي بزرگ در پتروشيمي غدير
پنجشنبه، 11 آذر 1400 - 04:22 کد خبر:48109
پيام نفت:

ويژگي‌ منحصر به فرد پروژه رفع موانع و گلوگاه هاي توليد ، اجراي برنامه تعميراتي بدون توقف و كاهش توليد بوده كه با حضور تيم‌هاي متخصص عملياتي اين پروژه با حداكثر بهره وري و بدون حادثه انجام شد.

به گزارش خبرگزاري پتروشيمي ايران(ايپنا)؛با اشاره به اجراي يكي از بزرگترين پروژه‌هاي رفع موانع و گلوگاه هاي توليد سال‌هاي اخير پتروشيمي «غدير»، اين پروژه به صورت ضربتي، بدون كاهش و توقف توليد، امكان توليد بالاتر از ظرفيت اسمي در غدير فراهم شده است.

تعويض و نوسازي سه دستگاه مبدل واحد «وي.سي.ام» وينيل كلرايد منومر و بازسازي يك دستگاه مخزن ذخيره سازي كه علاوه بر اين با اجراي برنامه‌اي ۱۰ روزه، عمليات شستشو و تعميرات هفت راكتور واحد «پي.وي.سي» و رفع نشت و شكستگي لاين خروجي راكتورها هم بدون حادثه و با استفاده از توان كارشناسان داخلي پتروشيمي غدير با موفقيت انجام شده است.

با اجراي برنامه شستشو و تميزكاري، افزايش ريت انتقال حرارت در درون راكتورها متوقف و با كاهش زمان انجام واكنش، توليد روزانه در زنجيره «پي.وي.سي» افزايش يافته است و با اجراي اين پروژه رفع موانع توليد، ميزان شارژ خوراك «وي.سي.ام» هم از ۲۴ به بيش از ۲۶ تن افزايش يافته كه اين فرآيند زمينه ساز افزايش توليد «پي.وي.سي» پتروشيمي غدير شده است.

همچنين، صرفه جويي و مصرف بهينه كاتاليست و كاهش به ميزان قابل توجه مصرف آب كولينگ از ديگر دستاوردهاي فني اجراي پروژه رفع موانع توليد به شمار مي رود كه زمينه افزايش سودآوري پتروشيمي غدير خواهد شد.

يكي ديگر از ويژگي‌هاي پروژه رفع موانع و گلوگاه هاي توليد اجراي برنامه تعميراتي بدون توقف و كاهش توليد بوده كه با حضور تيم‌هاي متخصص عملياتي و درايت مديرعامل شركت اين پروژه با حداكثر بهره وري و بدون حادثه انجام شد و با توجه به ظرفيت اسمي توليد «پي.وي.سي» در پتروشيمي غدير كه ۳۶۰ تن در روز بوده هم اكنون با اجراي اين پروژه توليد تا سطح ۴۱۳ تن در روز به پايداري رسيده كه معادل ۱۱۵ درصد نسبت به ظرفيت اسمي اين زنجيره «پي.وي.سي» صنعت پتروشيمي است.

بر اساس اين گزارش، اجراي پروژه رفع موانع توليد، براي نخستين بار در سال ۱۴۰۰ توليد پايدار و مستمر روزانه ۴۱۳ تن به ثبت رسيده كه اميدواريم با ادامه وضع موجود پايداري توليد از نسبت‌هاي فعلي عبور كند.

گفتني است، شركت پتروشيمي غدير از ظرفيت توليد سالانه ۲۷۰ هزار تن محصول شامل ۱۲۰ هزار پلي‌وينيل كلرايد «پي.وي.سي» و ۱۵۰ هزار تن «وي.سي.ام» وينيل كلرايد منومر در منطقه ويژه اقتصادي پتروشيمي «بندرماهشهر» برخوردار است.