پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي : پول‌پاشي ۱۲ هزار ميلياردي براي پردرآمدها!
دوشنبه، 24 آبان 1400 - 10:12 کد خبر:48041

پيام نفت:

پول‌پاشي ۱۲ هزار ميلياردي براي پردرآمدها!

عدم حذف دهك هاي پردرآمد از جمع يارانه بگيران تا جاي پيش رفته كه در سال گذشته بيش از ۲۳ ميليون نفر در سه دهك بالا درآمدي شناسايي هم شده‌اند اما اقدامي جهت حذف آنها صورت نگرفته است،‌ در اين شرايط حداقل هزينه پرداخت يارانه به آنها در سال گذشته ۱۲ هزار ميليارد تومان بوده است.

به گزارش ايسنا، جمعيت ۷۸ ميليون نفري يارانه بگيران كه حدود ۹۵ درصد جمعيت كل كشور را تشكيل مي‌دهد، در حالي حدود ۱۰ سال است يارانه نقدي دريافت مي‌كنند كه با وجود تكليف چندباره در قوانين بودجه سنواتي براي حذف دهك هاي پردرآمد هيچ گاه اقدام جدي درباره آن صورت نگرفته است.

دولت گذشته به دفعات در قانون بودجه مكلف به حذف سه دهك بالاي درآمدي از ليست يارانه‌بگيران بود، اما هر بار به بهانه‌هاي متفاوت از جمله نبود بانك‌هاي اطلاعاتي دقيق يا در ادامه نگراني از خطا در شناسايي و حذف افراد كم درآمد نسبت به اين مهم اقدام‌ نكرد و سالانه حداقل ۴۲ هزار ميليارد تومان بابت يارانه نقدي پرداخت كرده است.

اين در حالي است كه گزارش تفريغ بودجه ۹۹ از اين حكايت دارد در سال گذشته با توجه به تكليف قانون بودجه براي حذف سه دهك بالاي درآمدي، بيش از ۲۳ ميليون نفر از سه دهك بالا شناسايي شدند اما اقدامي از سوي دولت جهت قطع يارانه آنها انجام نشده است.

اين حجم از افراد پردرآمد در حالي يارانه ۴۵ و ۵۰۰ توماني دريافت مي‌كند كه مجموع هزينه پرداختي در سال به آنها به حدود ۱۲ هزار و ۵۷۶ ميليارد تومان مي‌رسد كه رقم قابل توجهي است اما دولت ترجيح داده نسبت به حذف آنها عقب‌نشيني كند.

در حال حاضر ۷۸ ميليون يارانه ۴۵ و ۵۰۰ توماني دريافت مي‌كنند و در كنار  آن جمعيت ۶۰ ميليون نفر يارانه‌بگير معيشتي قرار دارند كه هزينه پرداخت يارانه نقدي به اين دو گروه در سال به بيش از ۷۰ هزار ميليارد تومان مي‌رسد.