پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي : ۹۰ درصد مصرف گاز طبيعي كردستان مربوط به بخش خانگي است
دوشنبه، 24 آبان 1400 - 03:42 کد خبر:48034
پيام نفت:

۹۰ درصد مصرف گاز طبيعي كردستان مربوط به بخش خانگي است

سنندج - ايرنا - مدير روابط عمومي شركت گاز كردستان گفت: در حال حاضر و به دليل محدوديت در تامين گاز طبيعي نيروگاه سنندج، ۹۰ درصد مصرف اين سوخت مربوط به بخش‌هاي خانگي و تجاري استان است.

هوشنگ اولي‌زاده روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: هم اكنون به طور متوسط روزانه ۱۲ ميليون و ۵۰۰ هزار مترمكعب گاز طبيعي در كردستان مصرف مي‌شود كه سهم نيروگاه سنندج از اين رقم، فقط ۴۰۰ هزار مترمكعب است.

وي با بيان اينكه نيروگاه سيكل تركيبي سنندج در روزهاي عادي سال، بين سه تا سه و نيم ميليون مترمكعب گاز مصرف مي‌كند، اضافه كرد: به دليل افزايش مصرف گاز طبيعي در بخش خانگي، به ناچار سوخت مورد نياز نيروگاه سنندج از نفتگاز تامين مي‌شود.

مدير روابط عمومي شركت گاز كردستان بر لزوم تغيير فرهنگ مصرف انرژي توسط مشتركان به ويژه در بخش خانگي تاكيد كرد و افزود: از ابتداي امسال تاكنون حدود ۲ ميليارد و ۵۶۰ ميليون مترمكعب گاز در استان مصرف شده كه در مقايسه با مدت مشابه پارسال حدود هفت درصد رشد دارد.

اولي‌زاده با بيان اينكه ۷۰ درصد سبد انرژي خانوارها از گاز تامين مي‌شود، يادآور شد: اگرچه كشورمان داراي منابع بزرگ گازي است اما استخراج آن براي استفاده در بخش‌هاي مختلف به صورت سوخت، زمان‌بر و هزينه‌بردار است، بنابراين مردم بايد آن را بهينه مصرف كنند.

وي به ابلاغ دستورالعمل معاون اول رييس جمهور مبني بر كاهش ۱۰ درصدي مصرف گاز ادارات اشاره كرد و گفت: در صورتيكه ادارات استان اين دستورالعمل را رعايت نكنند، اقدام به قطع گاز آنان خواهيم كرد، همچنانكه در اين راستا گاز ۷۰ اداره قطع شده است.

۱۰۰ درصد جمعيت شهري و ۹۳ درصد جمعيت روستايي در كردستان از گاز طبيعي بهره‌مند بوده و در حال حاضر ۵۵۵ هزار مشترك در بخش‌هاي مختلف خانگي، عمومي، تجاري، اداري و صنعتي از خدمات شركت گاز برخوردار هستند.