پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي : اوجي: مشتركين پرمصرف گاز مشمول جريمه مي‌شوند
دوشنبه، 24 آبان 1400 - 03:22 کد خبر:48025
پيام نفت:

اوجي: مشتركين پرمصرف گاز مشمول جريمه مي‌شوند

وزير نفت با تأكيد بر اينكه هيچ برنامه‌اي براي افزايش قيمت گاز مطرح نيست، گفت: ۲۵ درصد مشتركين پرمصرف و بدمصرف گاز كه نزديك ۵۰ درصد گاز خانگي را مصرف مي‌كنند، مشمول جريمه خواهند شد.

به گزارش ايسنا، جواد اوجي امروز در حاشيه بازديد از مديريت ديسپچينگ شركت ملي گاز ايران اظهار كرد: حدود ۷۰ تا ۷۵ درصد مشتركين گاز كه در محدوده سقف الگوي مصرف، گاز مصرف مي‌كنند، مطابق سال گذشته هزينه گاز را پرداخت مي‌كنند، اما مشتركيني كه الگوي مصرف را رعايت نمي‌كنند، قطعا جريمه خواهند شد.

وي با بيان اينكه ۲۵ درصد مشتركين پرمصرف گاز هم اكنون نزديك به ۵۰ درصد مصرف گاز خانگي را به خود اختصاص داده‌اند، تأكيد كرد: امسال هيچگونه افزايش قيمت گاز را نخواهيم داشت، اما قطعا مشتركين پرمصرف جريمه خواهند شد.

وزير نفت ميزان دماي رفاه در محل كار و خانه را حداكثر ۲۲ درجه بيان كرد و با تأكيد بر لزوم فرهنگ‌سازي و برنامه‌ريزي در مصرف گاز تصريح كرد: لازم است هموطنان با خاموش كردن وسايل گرمايشي به هنگام خروج از خانه و در ساعات حضور در محل كار و نيز استفاده از لباس گرم، نسبت به صرفه‌جويي در مصرف اقدام كنند.

اوجي با اشاره به وضع توليد گاز از ميدان‌هاي مستقل و مشترك گازي در دريا و خشكي، خطوط لوله و فرآورش گاز در پالايشگاه‌ها و مقدار مصرف اظهار كرد: همكاران ما با زحمات شبانه‌روزي حداكثر توليد گاز را رقم زدند، اما امسال زمستان زودرسي داريم و دما در روزهاي آتي نيز كاهش خواهد يافت؛ بنابراين نيازمند مديريت مصرف هستيم.

افزايش ۱۴۰ ميليون متر مكعبي مصرف گاز 

وي رقم كنوني مصرف گاز كشور در بخش خانگي و تجاري و غير عمده را ۴۹۰ ميليون مترمكعب اعلام كرد و گفت: اين مقدار نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۴۰ ميليون متر مكعب افزايش يافته كه رقم بسيار بالايي است.

وزير نفت با بيان اينكه متأسفانه در دو تا سه سال گذشته در بخش سرمايه‌گذاري در توليد گاز، اتفاقي نيفتاده و به همين دليل توليد گاز ما مشابه پارسال است، افزود: اين در شرايطي است كه مصرف گاز حدود ۱۰ تا ۱۲ درصد افزايش يافته است.

ضرورت توسعه ميدان‌هاي گازي

اوجي با تأكيد بر لزوم سرمايه‌گذاري در صنعت گاز كشور گفت: طي دو تا سه ماه گذشته، نشست‌هاي مختلفي در وزارت نفت و دولت براي افزايش توليد گاز برگزار و برنامه‌ريزي خوبي انجام شده است. عمليات اجرايي را در برخي ميدان‌ها آغاز كرديم كه از آن جمله توسعه ميدان گازي پارس شمالي، تكميل ميدان گازي كيش و همچنين تكميل فازهاي پارس جنوبي است، اما اين سرمايه‌گذاري‌ها بي‌شك چند سال زمان خواهد برد تا به افزايش توليد گاز منجر شود.

وي با دعوت از مردم براي مصرف بهينه گاز تصريح كرد: از همه هموطنان به ويژه ۲۵ درصد از مشتركان پرمصرف كه نزديك به ۵۰ درصد مصرف گاز خانگي را به خود اختصاص داده‌اند، تقاضا داريم در بحث مصرف گاز نهايت دقت را داشته باشند و دماي رفاه ۱۸ تا ۱۹ درجه را رعايت كنند.