پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي : سبك زندگي در چين، سيستم هاي گرمايشي(1)
پنجشنبه، 29 مهر 1400 - 04:10 کد خبر:47796
پيام نفت:

سبك زندگي در چين، سيستم هاي گرمايشي(1)

پكن- ايرنا- ايراني ها براي گرم كردن خود در فصل سرما از گاز طبيعي استفاده مي كنند و به گفته مسئولان، مصرف سرانه گاز در ايران چهار برابر متوسط جهاني و حدود 18 برابر كشور ژاپن است اما آيا مي دانيد چيني ها با حدود 20 درصد جمعيت جهان چگونه خود را در فصل زمستان گرم مي كنند.

به گزارش ايرنا سرماي هوا در چين به ويژه در نواحي شمالي و شرقي آن از جمله پكن پايتخت 25 ميليون نفري اين كشور از نيمه هاي مهر شروع مي شود و تا اخر زمستان ادامه دارد هواي اين منطقه چين در فصل هاي پاييز و زمستان بسيار سرد و خشك است و ورود جريان هاي سرد و خشك زمستاني از سيبري و منطقه مغولستان به سمت چين، به شدت سرماي اين كشور افزوده است.
مردم چين از نيمه مهر شروع به پوشيدن لباس گرم مي كنند و تا اواخر زمستان كه هوا كم كم رو به اعتدال و خنكي مي رود هر روز به تعداد لباس هاي گرم خود مي افزايند.
چيني ها كه عمدتا در برج ها و ساختمان هاي چند طبقه زندگي مي كنند فاقد بخاري يا شوفاژهاي اختصاصي براي گرم كردن خانه هستند بلكه آنها از روشي به نام سيستم متمركز گرمايشي محلات استفاده مي كنند به اين شكل كه هر محله يك منبع بزرگ براي آب گرم دارد و آب گرم كه با ذغال سنگ گرم مي شود از اين منبع بزرگ به صورت لوله كشي به منازل انتقال داده مي شود.
مساله گرما و استفاده از دستگاه هاي حرارتي در چين از اولويت هاي مديريت سوخت در چين است و براي كاستن از مصرف انرژي اصولا ساختمان ها به صورت كلي تحت مديريت واحد قرار دارند و كمتر امكان دارد مردم به دلخواه بتوانند وسايل حرارتي اختصاصي مانند بخاري گازي و پكيج را مورد استفاده قرار دهند مگر اينكه از وسايل برقي خريداري شده استفاده كنند كه هزينه سنگيني براي آنها خواهد داشت.
بنابراين منازل چيني فاقد بخاري گازي، پكيچ ديواري و يا سيستم موتورخانه آپارتماني هستند ومردم هر محله به يك صورت و به يك شيوه از آب گرم همان محله استفاده مي كنند.
ذكر اين نكته لازم است كه چيني ها از اين سيستم گرمايشي نه تنها براي گرم كردن خانه بلكه براي شستن ظروف و همچنين حمام هم استفاده مي كنند به همين دليل در ورودي هر واحد آپارتماني نيز يك كنتور براي احتساب ميزان مصرف آب گرم و همچنين مبلغ هزينه آن تعبيه شده است، هزينه استفاده از سيستم گرمايشي براي گرم كردن منازل هم به صورت ثابت از خانوارها اخذ مي شود.
جدا از اين روش، بعضي از آپارتمان ها نيز اقدام به نصب يك منبع بزرگ آب در پشت بام كرده و از طريق انرژي خورشيدي آن را گرم كرده و از طريق لوله كشي به واحدهاي مسكوني ارسال مي كنند.
استفاده از سيستم هاي متمركز نه تنها باعث تكثر تاسيسات مختلف در ساختمان ها و آپارتمان ها ، اشغال فضاها و همچنين سر و صداي ناشي از سيستم هاي موتورخانه اي شده است مصرف انرژي از جمله گاز طبيعي را هم كاهش داده است.
در فصل زمستان بر اساس برنامه اي كه دولت مركزي در اختيار واحدهاي مديريتي ساختمان ها قرار مي دهد دستگاه هاي گرمازايي خانوارها به مدت 4 ماه از روز 15 نوامبر(24 آبان) فعال مي شود و تا 15 مارس (25 اسفند) روشن است و پس از آن حتي اگر سرما برطرف نشده باشد باز هم اين دستورالعمل رعايت خواهد شد و سامانه هاي حرارتي متوقف خواهند شد.
درجه حرارتي كه براي خانوارها در نظر گرفته شده است حدود 25 درجه سانتيگراد براي روزها و 18 درجه براي شب ها است و مديريت هاي ساختماني دما را بر همين اساس تعيين مي كنند.
شب ها كه نور آفتاب وجود ندارد هوا در چين سردتر خواهد شد و طبيعتا بايد دماي سيستم هاي گرمايشي را بالا ببرند اما با توجه به اينكه شب ها زمان استراحت است و هنگام خواب بايد از پتو و لحاف استفاده كرد دماي هواي منازل را از طريق سيستم هاي متمركز به 18 درجه كاهش خواهند داد تا انرژي كمتري مصرف شود.
البته جديدا در برخي از ساختمان هاي نوساز به ويژه در ميان ساختمان هاي مدرن و گرانقيمت، سازندگان هنگام ساخت آپارتمان ها اقدام به راه اندازي سيستم هاي خصوصي گرمايشي مانند شوفاژهاي برقي مي كنند تا زماني كه نياز باشد از آنها استفاده كنند.
با توجه به جمعيت يك ميلياد و 400 ميليون نفري چين، استفاده از چنين سيستم گرمايشي باعث شده است تا سرانه مصرف انرژي در چين بسيار كاهش يابد.
بر اساس آمارهاي رسمي، در كل مصرف انرژي چين براي توليد انرژي هاي گرمايي خانوارها اكنون تقريبا معادل 5 ميليارد تن ذغال سنگ است كه البته با جلوگيري از مصرف بي رويه در سال 2016 ميلادي اين رقم به چهار ميليارد و 300 ميليون تن كاهش يافت.
رعايت چنين سبك زندگي در حوزه سيستم هاي گرمايشي باعث شده است تا مصرف انرژي به ويژه زغال سنگ در اين كشور به حداقل ممكن برسد.
جالب است بدانيد چيني ها از گاز طبيعي بسيار كم و فقط براي پخت و پز استفاده مي كنند هر خانواره نيز فقط داراي يك اجاق گاز دو شعله براي آشپزي است البته در اين ميان از انرژي برق هم براي پخت و پر استفاده مي كنند كه به دليل گران بودن قيمت اصلا به صرفه نيست.
**آساق**1904**مسعود احمدي**انتشاردهنده: 1577**حسن حسين زاده