پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي : تورم ژاپن منفي تر شد
یکشنبه، 25 مهر 1400 - 06:23 کد خبر:47768
پيام نفت:

متوسط نرخ تورم ژاپن در ۱۲ ماه منتهي به آگوست با ۰.۱ درصد كاهش نسبت به ماه قبل به منفي ۰.۴ رسيد كه اين رقم، يكي از كمترين تورم هاي ثبت شده در اين كشور طي هشت ماه اخير بوده است.
 
پايگاه خبري تحليلي انتخاب (Entekhab.ir) :

ايسنا: نرخ تورم سومين اقتصاد بزرگ جهان به منفي ۰.۴ درصد رسيد.

به گزارش تريدينگ اكونوميكس، متوسط نرخ تورم ژاپن در ۱۲ ماه منتهي به آگوست با ۰.۱ درصد كاهش نسبت به ماه قبل به منفي ۰.۴ رسيد كه اين رقم، يكي از كمترين تورم هاي ثبت شده در اين كشور طي هشت ماه اخير بوده است.

در بين بخش‌هاي مختلف، آب و برق با تورم منفي ۶.۶ درصدي بيشترين تاثير را در نزولي شدن نرخ تورم داشته است و پس از اين بخش نيز مراقبت هاي درماني با تورم مفي ۰.۱ درصدي و ارتباطات با تورم ۰.۷ درصد قرار دارند. از سوي ديگر نيز بيشترين تورم مربوط به لوازم منزل با ۲.۹ درصد بوده است و پس از اين بخش، آب و برق با ۲.۵ درصد قرار دارند.

بانك مركزي ژاپن با توجه به نرخ تورم پايين و كمبود نيروي كار در دوراهي سختي براي تعيين مسير آينده سياست‌هاي پولي خود قرار گرفته است. سياست‌هاي انبساطي بانك مركزي ژاپن در حال حاضر بزرگ‌ترين بسته محرك در بين كشورهاي جهان محسوب مي‌شود و اكنون برخي از اقتصاددانان با انتقاد از اين سياست خواستار تغيير رويه كنوني اين كشور شده‌اند.

هم‌چنين هسته تورمي كه تغييرات قيمت گروه مواد غذايي و انرژي را به دليل نوسانات بالاي آن‌ها در نظر نمي‌گيرد در ۱۲ ماه منتهي به آگوست با ۰.۲ درصد كاهش نسبت به ماه قبل به منفي ۰.۳ درصد رسيده كه يكي از پايين ترين سطوح ثبت شده در طول پنج ماه اخير بوده است. متوسط نرخ تورم ژاپن در بازه زماني ۱۹۵۸ تا ۲۰۲۱ معادل ۲.۴۷ درصد بوده است كه بالاترين تورم ثبت شده مربوط به فوريه ۱۹۷۴ با ۲۴.۹ درصد و كمترين تورم ثبت شده مربوط به اكتبر ۲۰۰۹ با منفي ۲.۵ درصد بوده است.

بر مبناي ماهانه نيز نرخ تورم اين ماه با ۰.۳ درصد كاهش نسبت به ماه قبل به منفي ۰.۲ درصد رسيده است.

بانك مركزي ژاپن دستيابي به تورم دو درصدي را هدف‌گذاري كرده كه در از تحقق چنين هدفي در طول سه سال اخير ناكام مانده است.