پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي : زندگي در سردترين شهرهاي روسيه چگونه است؟
جمعه، 23 مهر 1400 - 12:06 کد خبر:47736
پيام نفت:

1398-07-15

آب و هوا با دماي بسيار سرد

سردترين شهرهاي روسيه

كشور روسيه در شمالي ترين سرزمين‌ هاي قابل سكونت كره زمين قرار دارد و بخش زيادي از آن در فصل زمستان آب و هوايي  بسيار سرد و طاقت فرسا دارد، اما در اين ميان شهرهايي هم وجود دارند كه سرمايشان از آن چه كه فكرش را مي‌ كنيد هم بيشتر مي شود. با اين حال، روس ها به مشكلات زندگي در شرايط آب و هوايي چالش برانگيز و مشكلاتي كه مي تواند از چنين سرماي سخت و استخوان سوزي نشات گيرد، خو گرفته اند. اين مشكلات از مسائل زيربنايي گرفته تا چگونگي دفن مردگان را شامل مي شود. در ادامه با الي گشت همراه شويد تا برخي از سردترين شهرهاي روسيه را به شما معرفي كنيم.

سرد ترين شهرهاي روسيه

اويمياكن | Oymyakon

مطالب مرتبط:۱۰ مقصد فوق العاده براي طبيعت گردي در روسيهراهنماي سفر به روسيهحقايقي كه از خاندان سلطنتي روسيه نمي دانيد

اويمياكن نه تنها اولين مورد از سردترين شهرهاي روسيه بلكه سردترين شهر جهان است. آب و هواي آن بسيار سرد بوده و دماي اين شهر كوچك كه در شرق ياكوتسك و ارتفاع ۷۵۰ متري بالاتر از سطح آب هاي آزاد جهان قرار دارد در فصل زمستان به ۷۲- درجه سانتي گراد مي رسد. البته اين دما به صورت دقيق اندازه گيري نشده و طبق شواهد چنين نتيجه گيري را انجام داده اند. در سال ۱۹۳۳ دماي ۶۸- درجه را اندازه گرفتند كه سردترين دماي به ثبت رسيده براي مناطق مسكوني انسان ها در كره زمين است. ژانويه ۲۰۱۸ گزارش شد كه دماسنج عمومي پس از آن كه دما به ۶۰-درجه سانتيگراد رسيد و يك هفته سردتر از آن بود خراب شد و از كار افتاد.

اين جا سرماي هوا بخشي از زندگيست. باتري هاي خودروها در دماي ۵۰- درجه خالي مي شوند و بايد خودروهايشان همواره در حال استفاده باشد. ۵۰۰ نفر در شهر زندگي مي كنند. در روزهاي زمستان ۲۱ ساعت از شبانه روز هوا تاريك بوده و جالب است بدانيد كه نزديك ترين شهر در فاصله ۸۰۵ كيلومتر قرار دارد. اين جا امكان كشاورزي وجود ندارد و زمستان ها مردم تنها گوشت مي خورند و بسياري از مواقع اين گوشت ها خام هستند. از جمله غذاهاي محلي آن ها مي توان به ماهي يخ زده و خام، خون يخ زده، كبد يخ زده اسب و گوشت گوزن اشاره كرد.

براي فروش گوشت نيازي به داشتن يخچال نيست و تمامي آن ها به صورت يخ زده هستند. مردم بيشتر زمان خود را در خانه مي گذارنند و تنها در مواقع ضروري از آنخارج مي شوند. براي دفن كردن مردگان  بايد آتش بزرگي روشن كنند و منتظر بمانند تا يخ زمين آب شود تا بتوانند زمين را بكنند.

اويمياكن در روسيه

خاباروفسك | Khabarovsk

خاباروفسك را مي توان گرم ترين شهر در فهرست سردترين شهرهاي روسيه دانست و البته دسترسي به آن نيز از ساير موارد آسان تر است. اين جا بعد از سهر ولادي وستكون دومين شهر بزرگ در خاور دور كشور است و تنها ۳۰ كيلومتر با مرز چين فاصله دارد. شهر توقفگاه محبوبي از مسير راه آهن سراسري سيبري است. رودخانه اي كه از كنار خاباروفسك مي گذرد موجب شده تا در تمام طول سال زيبايي منحصر به فردي داشته باشد. دماي هوا در فصل زمستان به ۲۰- درجه سانتي گراد مي رسد.

هنگامي كه جو سرما ماندگار شد مردم به ساخت مجسمه هاي يخي مشغول مي شوند و آن ها را در ميدان مركزي شهر قرار مي دهند كه البته به خاطر آب و هواي بسيار سرد تا فصل بهار به همان صورت باقي مي مانند. شهر نسب به هم راستايان شمالي خود روزهاي طولاني تري دارند و ميانگين روزهاي آفتابيش نسبت به شهر مسكو بيشتر است. جالب است بدانيد كه فاصله خاباروفسك تا مسكو با راه آهن بيش از ۸٬۵۰۰ كيلومتر است.

خاباروفسك

ياكوتسك | Yakutsk

ياكوتسك يكي ديگر از سردترين شهرهاي روسيه و البته از سردترين شهرهاي جهان است. ميانگين دماي هواي شهر در فصل زمستان ۴۰ درجه زير صفر است و البته ممكن است گاهي به ۵۰- درجه سانتي گراد هم برسد و ساكنان هر سال نبرد ساختي را با هواي طاقت فرسا در پيش دارند. دمايي تا اين اندازه سرد ممكن است باعث يخ زدن زير پوستتان و يا شيشه عينكتان شويد و به همين دليل بيشتر ساكنان زمان زيادي را خارج از خانه هايشان و در فضاي باز سپري نمي كنند.

آن ها هم مجبورند در تمام طول روز خودروي خود را روشن بگذارند تا باتري هايشان تمام نشود و ماشين را در پاركينگ هاي داراي سيستم گرمايشي نگهداري كنند. اين جا هم براي دفن مردگان با مشكل مواجه هستند و براي كندن زمين دست به دامان آتش مي شوند تا آرام آرام يخ ها ذوب شوند و امكان كندن قبر به وجود آيد. از ماه اكتبر تا آوريل زمستان ادامه دارد و مردم بايد لباس هاي بسيار گرم و سنگين (بيشتر اوقات خز) بپوشند، البته خز هم با قواعد حمايت از حيوانات سازگار نيست و هم گران قيمت است.

شهروندان گاهي درآمد چندين ماه خود را براي خريد يك كت بلند هزينه مي كنند، اين امر باعث شده تا بانك ها وام ويژه خريد لباس هاي خز دار در فصل زمستان را ارائه دهند.

جالب است بدانيد كه تا حدود ۲۰۰ سال پيش براي سفر اين مورد از سردترين شهرهاي روسيه به زماني بين ۲ تا ۳ ماه نياز داشتيد كه امروز با احداث دو فرودگاه مشكل تقريبا حل شده است. به ياد داشته باشيد كه بيشتر پروازهاي شهر با تاخير و كنسلي مواجه مي شوند.

دماي بسيار سرد ياكوتسك

نوريلسك | Norilsk

نوريليسك يكي از پرجمعيت ترين هاي فهرست سردترين شهرهاي روسيه است كه در منطقه كراسنويارسك قرار گرفته و دقيق تر بگوييم بالاي مدار شمالگان است. بيش از ۲۰۰ هزار نفر در اين شهر صنعتي زندگي مي كنند و شمالي ترين شهر پرجمعيت دنيا است. آب و هواي آن بسيار سرد است و ميانگين سالانه اش ۱۰- درجه سانتي گراد مي باشد و البته حدود ۱۳۰ روز در سال هم شاهد بارش برف و بوران هستند.

شهر پر از معدن است و يكي از بزرگ ترين ذخاير مس، پالاديوم و نيكل در زمين را داراست. سال ها پيش و در زمان گولاگ (اداره كل اردوگاه ‌هاي كار و اصلاح) كه داراي اردوگاه هاي كار اجباري در شهرها و مناطق دور افتاده اتحاد جماهير شوروي بود، يعني بين سال هاي ۱۹۳۵ تا ۱۹۵۶ بيش از ۶۵۰٬۰۰۰ زنداني در شهر محبوس بودند.  درجه حرارت مي تواند به ۵۵- درجه سانتيگراد برسد، كودكان بايد در زمين بازي هاي داخل سالن بازي كنند. بلوك هاي آپارتماني با استفاده از پاستل رنگ مي شوند زيرا اگر از هر ماده ديگري استفاده شود پس از گذشت ده ماه زمستان پر بارش ديگري اثري از رنگ ها نخواهد بود.

در زمان گولاگ كارگران معادن زندانيان بودند كه البته در شرايط بسيار نامناسبي كار مي كردند، ۵۰۰ هزار نفر در زندان ها كشته شدند و گفته مي شود تا به حال بيش از ۱۸ هزار نفر به خاطر سرماي شديد شهر مرده اند. علاوه بر تمام مشكلاتي كه سرما براي شهر ايجاد كرده، آلودگي هواي هم مشكل بسيار جدي ساكنان منطقه است. گاهي برف شهر زرد رنگ مي شود. اين دلايل باعث شده تا نوريلسك يكي از افسرده ترين شهرهاي جهان شود.

نوريلسك آب و هوا

 ورخويانسك | Verkhoyansk

در شمال ياكوتسك دهكده اي كوچك قرار دارد كه يكي ديگر از سردترين شهرهاي روسيه محسوب مي شود (البته در ميان سردترين شهرهاي جهان هم جاي مي گيرد).  از ماه ستپامبر تا ماه مه زندگي خارج از خانه براي ۲۰۰۰ شهروند ورخويانسك بسيار دشوار است. حتي سابقه ثبت دماي ۶۰- درجه سانتي گراد هم در اين منطقه وجود دارد. اين جا روزگاري حلقه مرگ استالين نام داشت و زندانين براي كار اجباري به شهر فرستاده مي شدند، بسياري از ساكنان فعلي نوادگان همان زنداني ها هستند.

شهر بر روي لايه اي از زمين هاي يخ زده كه در قسمت هاي عمق يخ هاي آن به بيش از ۱۵۰ متر مي رسد، ساخته شده است. ساختمان ها در اينجا (مانند ياكوتسك و اويمياكن) بر روي پايه هاي بتني و فولادي ساخته مي شوند، به طوري كه وقتي كه ماه هاي گرم تر از سال و فصل تابستان فرا مي رسد در صورت آب شدن يخ هاي زمين خانه ها دچار مشكل نشوند.

در طول تابستان كوتاه و آب و هواي معتدل، محلي ها به شكار مي پردازند و شكارشان را در زيرزمين خانه ها ذخيره مي كنند، اين زير زمين ها مانند فريزر طبيعي عمل كرده و مانع خراب شدن گوشت مي شوند. جالب است بدانيد كه تا وقتي دماي هوا به ۵۵- درجه نرسد مدارس به كار خود ادامه مي دهند. در تابستان دماي هوا به ۳۰ درجه سانتي گراد هم مي رسد و ميتوان گفت كه ساكنان آن بايد خود را براي حدود ۱۰۰ درجه سانتي گراد اختلاف دما آماده سازند.

عجيب است كه هيچ جاده اي شما را به ورخويانسك نمي رساند. در فصل زمستان كه رودخانه يخ زده است مي تواند با خودروهاي آفرود از روي رودخانه و باتلاق ها عبور كرد تا به يكي از سردترين شهرهاي روسيه رسيد. اما با گرم تر شدن هوا و فرا رسيدن روزهاي آفتابي كم كم يخ ها آب مي شوند و ديگر هيچ راه ارتباطي به جز استفاده از هليكوپتر براي رسيدن به منطقه در دسترس نخواهد بود.

ورخويانسك سردترين شهرها

دوبينكا | Dudinka

ظاهرا، آب دهان انسان مي تواند قبل از آن كه به زمين برسد يخ بزند. آب و هوا با دماي بسيار سرد و زمستان طولاني منطقه باعث شده تا گاهي شاهد دماي كمتر از ۵۰- درجه سانتيگراد باشيم، اگرچه عموما دما در حدود ۳۰ درجه سانتي گراد زير صفر قرار داد. دماي هوا در تابستان به ندرت دو رقمي مي شود و تنها چند ماه طول مي كشد تا مجددا دماي هوا به كم تر از ۰ درجه سانتي گراد برسد.

شهر دوبينكا بر روي رودخانه Yenisei و در منطقه كراسنويارسك واقع شده است. فستيوال روز گله گوزن شمالي (Day of the Reindeer Herder) متعلق به اين جا است، جشنواره اي كه شركت كنندگان آن لباس هاي محلي مي پوشند و با گوزن ها مسابقه مي دهند. همچنين دومين فرستنده راديويي مرتفع شوروي با ۴۶۲ متر در دوبينكا قرار دارد. فرستنده اي كه در زمان اتحاد جماهير شوروي دومين سازه بلند كشور و بلندتر از هر سازه ساخت شده توسط دست بشر در كل اتحاديه اروپا بود.

دوبينكا در شمالگان

ديكسون | Dikson

شمالي ترين بندر جهان. ديكسون در درياي كارا در شمال كشور روسيه قرار دارد و سختي هاي شرايط آب و هوايي اينجا حتي از نوريلسك نيز طاقت فرساتر هستند. يكي ديگر از سردترين شهرهاي روسيه كه تقريبا زمستاني ابدي دارد، شب هاي سياه قطبي اينجا چندين ماه طول مي كشد. ميانگين دماي هوا منطقه حدود ۲۰ درجه سانتي گراد زير صفر است و البته مرتب به ۴۰- درجه سانتي گراد هم مي رسد. اين شهر داراي برف هاي سهمگيني است كه گاهي منجر به خسارت ها و خرابي هاي زيادي مي شوند. اما اگر بخواهيم از زاويه ديگري ديكسون را مورد بررسي قرار دهيم بايد بگوييم كه سواحل تماشاي وال ها و شفق فطبي منطقه بسيار شگفت انگيز است و هر سال گردشگران زيادي براي ديدن آن ها به منطقه مي روند.

براي ديكسون لقب لبه جهان را انتخاب كرده اند و دماي آن در طول ماه هاي گرم سال به ۵ درجه سانتي گراد مي رسد. به خاطر طولاني بودن شب، ساعت كاري شهروندان از ۴ بامداد آغاز مي شود و حدود ۵ عصر ديگر به ندرت مي توان كسي را در خيابان ديد.

ديكسون شهر

تيكسي | Tiksi

اگر چه تيكسي بر روي خشكي است اما هيچ جاده اي براي رفتن به شهر وجود ندارد و تنها راه رسيدن به آن از طريق فرودگاه نظامي قديمي مي باشد. شهر در سواحل درياي لاپتف كه در حاشيه اقيانوس منجمد شمالي است، قرار دارد. دريايي كم عمق كه در بيشتر روزهاي سال يخ زده است. به طوري كه تنها بين ماه هاي اوت و سپتامبر (مرداد و شهريور) امكان كشتيراني در آن وجود دارد.

حدود ۵٬۰۰۰ نفر در اين مورد از سردترين شهرهاي روسيه زندگي مي كنند. در طول زمستان ممكن است ارتفاع برف تا طبقه سوم خانه ها هم برسد. اين جا در دوران اتحاد جماهير شوروي سابق يك پايگاه نظامي بود و پس از آن سقوط كرد. به همين دليل امروز بسياري از خانه هاي شهر خالي از سكنه مانده اند. حدود ۱۰ ماه از سال زمستان سخت پابرجاست و بيشتر طول شبانه روز هوا تاريك است. در اين دوران ميانگين هواي شهر به ۳۰- درجه سانتي گراد مي رسد.

منبع: theculturetrip