پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي : نظر صريح امام در مورد دخالت سپاه و ارتش در مسائل سياسي چيست؟
دوشنبه، 19 مهر 1400 - 11:15 کد خبر:47701
همه دنيا كه دنبال اين هستند كه ارتششان از امور سياسي كنار باشد آنها يك چيزي مي فهمند كه مي گويند اين را؛ ما كه مي خواهيم كه سپاه و ارتش جند الله باشند و دسته بندي نداشته باشند و جهات سياسي را كنار بگذارند براي اينكه اگر جهات سياسي و مناقشات سياسي در سپاه رفت و در ارتش رفت، بايد فاتحه اين سپاه و ارتش را ما بخوانيم.

پيام نفت:
حضرت امام همواره نسبت به دخالت نيروهاي نظامي و انتظامي در امور سياسي هشدار داده اند كه منحصر به انتخابات دوره خاصي نبوده است. بلكه به عنوان يك اصل تخطي ناپذير و دستور العمل و وصيت هميشگي مطرح است. اما همواره نسبت به خطر هاي عظيم ورود قواي مسلح به مسائل انتخاباتي و مسائل سياسي جناحي هشدار داده و گروه گرايي نيروهاي مسلح و ورود آنها را به احزاب و دستجات سياسي بر خلاف رسالت آنان كه پاسداري از تماميت ارضي، منافع ملي و كيان كشور است، مي داند و معتقد است كه با ورود نيروهاي مسلح به احزاب، منافع ملي تحت شعاع منافع گروهي و جناحي دسته جات و احزاب قرار مي گيرد كه جهت تبيين اين موضوع سخنان و مواضع امام خميني را دراين باره كه در مقاطع مختلف بيان شده است، مرور مي كنيم:
1. من عرض مي كنم به همه اين قوا و به فرماندهان اين قوا كه اين افراد در هيچ يك از احزاب سياسي، در هيچ يك از گروه ها وارد نشوند. اگر ارتش يا سپاه پاسدار يا ساير قواي مسلحه در حزب وارد بشود، آن روز بايد فاتحه، آن ارتش را خواند، در حزب وارد نشويد، در گروهها وارد نشويد، اصلا تكليف الهي– شرعي همه شما اين است كه يا برويد حزب يا بياييد ارتش باشيد، مختاريد از ارتش كناره گيري كنيد برويد در حزب، ميل خودتان، اما هم ارتش و هم حزب معنايش اين است كه ارتشي بايد از ارتش اش دست بردارد، بازيهاي سياسي بايد توي ارتش هم وارد بشود، در هر گروهي كه وارد هستيد، بايد از آن گروه جدا بشويد. ولو يك گروهي است كه بسيار مردم خوبي هم هستند، ولو يك حزبي است كه بسيار حزب خوبي هست. لكن اصل وارد شدن در حزب براي ارتش، براي سپاه پاسداران براي قواي نظامي و انتظامي وارد شدنش جايز نيست، به فساد مي كشد اينها را و من عرض مي كنم كه كساني كه در راس ارتش هستند و كساني كه در راس سپاه پاسدارن هستند، موظف هستند كه ارتش را و سپاه را و ساير قواي مسلح را از احزاب كنار بزنند و اگر كسي در حزب هست، بايد او را از ارتش بگيريد يا در آنجا يا در اينجا و همين طور سپاه پاسدارن و همين طور ساير قواي مسلح بايد وارد در جهات سياسي نشوند تا انسجام پيدا بشود. اگر وارد بشود بالاخره به هم خواهيد زد خودتان را و بالاخره در مقابل هم خواهيد ايستاد و نظام را به هم خواهيد زد و اسلام را تضعيف خواهيد كرد، تكليف همه شما اين است كه با هم باشيد بدون اينكه در يك حزب يا در گروهي وارد شده باشيد، هر گروهي مي خواهد باشد، بايد شما مستقل بدون اينكه پيوند به يك گروهي داشته باشيد مستقل باشيد و از حزب الله تعالي شانه. (صحيفه امام، جلد 16، ص 110 و 111 )
2. همه دنيا كه دنبال اين هستند كه ارتششان از امور سياسي كنار باشد آنها يك چيزي مي فهمند كه مي گويند اين را؛ ما كه مي خواهيم كه سپاه و ارتش جند الله باشند و دسته بندي نداشته باشند و جهات سياسي را كنار بگذارند براي اينكه اگر جهات سياسي و مناقشات سياسي در سپاه رفت و در ارتش رفت، بايد فاتحه اين سپاه و ارتش را ما بخوانيم. (صحفه امام، ج 19، ص 11)
3. براي سپاهي ها جايز نيست كه وارد بشوند به دسته بندي و آن طرفدار آن يكي، آن يكي طرفدار آن يكي، به شما چه ربط دارد كه در مجلس چه مي گذرد؟ در امر انتخابات باز هم به من اطلاع دادند كه بين سپاهي ها باز صحبت هست، خوب انتخابات در محل خودش دارد مي شود، جرياني دارد، به سپاه چه كار دارد كه آنها هم اختلاف پيدا بكنند، براي سپاه جايز نيست اين، براي ارتش جايز نيست اين. سپاهي را از آن تعهدي كه دارد، از آن مطلبي كه به عهده اوست باز مي دارد و همين طور ارتش را. (صحفيه امام، جلد 19، ص 12)
4. بايد سعي كنيد جهات سياسي در سپاه وارد نشود،كه اگر افكار سياسي وارد سپاه شود، جهات نظامي آن از بين مي رود، هميشه به سپاه سفارش كنيد كه آنان خودشان را يك جنگنده خدمتگزار مردم بدانند. (صحيفه امام، جلد 18، ص 45)
5. از امور مهمي كه بايد تمام نيروهاي مسلح از آن پيروي كنند و اغماض از آن به هيچ وجه نمي توان كرد و باز هم تذكر داده ام، آن است كه هيچ يك از افراد نيروهاي مسلح، چه رده هاي بالا يا پايين در حزب و گروهي با هر اسم و عنوان نبايد وارد شوند، هر چند آن حزب و گروه صد در صد و به جمهوري اسلامي وفادار باشند و هر كس در يك حزب و گروه وارد شد بايد از ارتش و سپاه و ساير قواي انتظامي و نظامي و قواي مسلح خارج شود. و فرماندهان و مسئولان موظف هستند كه هر كس در يكي از احزاب يا گروه هاي سياسي يا ديني وارد شد به او تذكر دهند كه از حزب و يا گروهها و يا سازمان خارج شود. و اگر تخلف كرد او را از ارتش يا ديگر قواي مسحل اخراج كنند، و همه افراد موظفند چنين اشخاصي را به فرماندهان معرفي نمايند. و بايد توجه داشته باشند كه ورود قواي مسلح در احزاب وگروهها و سازمانها، پايه قواي مسلح را متزلزل خواهد كرد و غفلت از اين امر موجب پيگرد خواهد بود. (صح...