پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي : بكارگيري انواع لوله و اتصالات پليمري در صنعت ساختمان
دوشنبه، 19 مهر 1400 - 07:33 کد خبر:47696
پيام نفت:

بكارگيري انواع لوله و اتصالات پليمري در صنعت ساختمان

لوله‌ها و اتصالات پليمري داراي دامنه گسترده‌اي درتمامي صنايع خصوصا ساختمان، آب و فاضلاب دارند،از اينرو در قالبهاي متعددي مانند لوله اتصالات شيرآلات و لوله‌هاي پلي اتيني توليد و عرضه مي‌شوند.

به گزارش بازرگاني خبرگزاري مهر، لوله‌هاي پلي مري در سه بخش عمده و به صورت كلي در سايزهاي مختلف در تمامي صنايع به صورت جزئي و كلي مورد استفاده قرار مي‌گيرند كه عبارتند از انواع لوله از نوع لوله پلي اتيلن، انواع لوله‌هاي پي وي سي (لوله پليكا) و لوله‌هاي پلي پروپيلن كه بخش اعظمي از سيستم‌هاي پايپينگ تاسيسات ساختماني را عهده دار هستند.

لوله‌هاي پلي اتيلن در سه بخش و به صورت عمده مورد استفاده قرار مي‌گيرند كه عبارتند از لوله پلي اتيلن آبرساني، گاز و فاضلاب  كه در اين سه مقوله آبرساني و فاضلاب بيشترين نوع مصرف را دارا هستند.


لوله‌هاي پلي اتيلن آبرساني در بخش كشاورزي و انتقال آب بيشترين مورد مصرف را دارا هستند و در بخش فاضلاب در خصوص فاضلاب‌هاي خانگي در مقاطع ۵۰ ميليمتر الي ۱۶۰ ميليمتر مورد استفاده واقع مي‌شوند اما در بخش فاضلاب‌هاي شهري و روستايي و در مقوله فاضلاب‌هاي صنعتي اين نوع از مصرف مختص لوله‌هاي پلي اتيلن تكجداره نمي‌شود و لوله‌هاي جايگزيني با مواد پايه پلي اتيلن با نام لوله‌هاي كاروگيت يا لوله‌هاي پلي اتيلن دوجداره جايگزين مناسبي براي اين خطوط هستند.

لوله‌هاي كاروگيت در مقايسه با انواع لوله هاي تك جداره از مقاومت بالايي در زير زمين برخوردارند و قيمت نسبتا مناسب‌تري نسبت به همتايشان يعني لوله هاي پلي اتيلن تكجداره دارند.


قيمت لوله كاروگيت با توجه به وضعيت ظاهري لوله هاي تكجداره به مراتب پايين‌تر و مناسب‌تر است. به صورت كلي لوله هاي پليمري در چند دهه اخير از بازخورد خوبي در پروژه‌هاي مختلف برخوردار بوده و كارايي و دوام لازم را با توجه به نوع پروژه‌ها كه عمدتا در عمق زمين است دارا هستند، از اينرو و با توجه به جايگزيني اين لوله‌ها با لوله‌هاي بتني و فولادي مي‌توان اين لوله‌ها را پايه و اساس اصلي در اكثر پروژه‌هاي صنعتي و ساختماني دانست.