پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي : ايران و روسيه: يك برجام و دو رويا!
دوشنبه، 29 شهریور 1400 - 08:46 کد خبر:47550
پيام نفت:

صابر گلعنبري

ايران و روسيه: يك برجام و دو رويا!

مسكو در كنار اين رايزني‌هاي پشت پرده، پيام‌هاي آشكار و به نوعي هشدارگونه از طريق رسانه‌ها نيز به ايران ارسال مي‌كند كه خود مي‌تواند گواهي بر وجود مشكلات و اختلاف نظرها ميان روسيه و ايران درباره سرنوشت برجام و مذاكرات وين باشد.

هر چند روسيه در كنار ديگر طرف‌هاي باقيمانده در برجام در سه سال اخير به دنبال خروج آمريكا از برجام و بازگشت تحريم‌ها شديدتر از قبل اقدام عملي خاصي براي جبران پيامدهاي اين خروج و بهرمندي ايران از منافع از دست رفته برجام نكرد، اما همواره از موضع سياسي كشور در قبال اين توافق حمايت كرده است. اخيرا هم نقش روسيه در برجام پررنگ شده است و نمود بارز آن را مي‌توان در وساطت ميان ايران و آژانس انرژي اتمي براي سفر رافائيل گروسي و توافق وي با رئيس سازمان انرژي هسته‌اي كشور ملاحظه كرد. نقش روسيه به اينجا منحصر نمي‌شود، بلكه در كنار آن تلاش‌هايي را براي اقناع ايران جهت از سرگيري هر چه سريع‌تر مذاكرات وين انجام مي‌دهد. 

اما مسكو در كنار اين رايزني‌هاي پشت پرده، پيام‌هاي آشكار و به نوعي هشدارگونه از طريق رسانه‌ها نيز به ايران ارسال مي‌كند  كه خود مي‌تواند گواهي بر وجود مشكلات و اختلاف نظرها ميان روسيه و ايران درباره سرنوشت برجام و مذاكرات وين باشد. نمونه اين نوع پيام‌ها را مي‌توان در توئيت امشب ميخائيل اوليانوف نماينده روسيه در مذاكرات وين مشاهده كرد. اوليانوف كه اين توييت را در واكنش به سخنان امروز سخنگوي وزارت خارجه منتشر كرده است، پس از طبيعي دانستن تغيير تركيب تيم مذاكره كننده ايراني با تغيير دولت، تاكيد مي‌كند كه "مذاكرات نه از ابتدا بلكه بايد از نقطه‌اي ازسرگرفته شود كه تا 20 ژوئن به آن رسيده است".

Iran nuclear deal: Tehran, world powers resume 'final round' of talks

موضع روسيه مبني بر ضرورت از سرگيري مذكرات از نقطه‌اي كه متوقف شده است، در حالي است كه در دو ماه اخير جسته و گريخته بارها گفته شده است كه روند مذاكرات انجام شده رضايت بخش حاكميت نبوده است و دولت جديد ايران به دنبال بازنگري جدي در اين روند و ورود به مذاكرات با رويكردي سختگيرانه است. 
از اين رو، توييت اوليانوف نشان از مخالفت جدي روسيه با بازنگري در مذاكرات انجام گرفته است. حال پافشاري احتمالي ايران بر اين مساله و تاخير در از سرگيري مذاكرات وين نه تنها ناخرسندي فزاينده آمريكا، اروپا و روسيه به عنوان طرف‌هاي اين مذاكرات به دنبال دارد، بلكه احتمالا موجب نوعي همدلي و همراهي مسكو با طرف‌هاي غربي و كاهش حمايت سياسي كرملين از مواضع برجامي ايران گردد. 

از اين رو، بايد ديد تهران چگونه اين وضعيت را مديريت خواهد كرد كه هم همراهي سياسي مسكو را حفظ كند و هم پيش شرط‌هاي خود قبل از شروع مجدد مذاكرات، اتخاذ رويكردي ديگر معطوف به بازنگري در روند قبلي را پيگيري كند. اساسا آيا جمع ميان اين دو در وضعيت كنوني و مواضع همسو ديگر طرف‌هاي مذاكرات وين امكان‌پذير است؟