پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي : فتواي رهبر انقلاب درباره سلاح هسته اي مورد اتفاق مراجع است
دوشنبه، 11 مرداد 1400 - 03:12 کد خبر:47299
پيام نفت:

آيت‌الله علوي گرگاني فتواي مقام معظم رهبري مبني بر حرمت توليد و استفاده از سلاح هسته اي را مورد اجماع مراجع تقليد عنوان كرد و گفت: اين فتوا از ضروريات دين اسلام و مطابق با نص صريح قرآن است.

 
به گزارش رسا، آيت‌الله سيد محمدعلي علوي گرگاني در گفت و گو با شبكه پرس تي وي، در خصوص فتواي مقام معظم رهبري پيرامون استفاده از تسليحات هسته اي و القاي اين شبهه از سوي دشمنان كه اين نظر سياسي است و جايگاه شرعي ندارد، اظهار داشت: مقام رهبري در نظام ما با ساير كشور ها متفاوت است؛ ايشان هم در بعد سياسي و هم در بعد مذهبي صاحب نظر هستند.
 
حرمت توليد و استفاده از بمب اتم جنبه فقهي دارد نه سياسي
 
وي افزود: در ساير كشورها رهبري سياسي جامعه جداي از رهبري ديني و مذهبي است اما در كشور ما مقام معظم رهبري علاوه بر جايگاه سياسي خود يك فقيه جامع الشرايط است؛ حرمت استفاده و توليد بمب اتم از سوي ايشان جنبه فقهي دارد نه سياسي.
 
اين استاد برجسته درس خارج حوزه علميه قم، با تأكيد بر اتفاق علما و مراجع تقليد در خصوص حرام بودن استفاده از سلاح هاي كشتار جمعي و ساخت بمب هسته اي، گفت: اين حكم از ضروريات دين است و در قرآن به حرمت اين عمل تصريح شده است.
 
آيت الله علوي گرگاني با بيان اين‌كه ظلم افزون برجنبه فقهي از نظر همه عقلا و انديشمندان حرام و قبيح است، تصريح كرد: چه ظلمي از اين بالاتر كه كاري انجام شود و عده زيادي از انسان ها و ساير موجودات زنده ازبين بروند؛ اين سلاح افزون بر تأثيرات مخربي كه در عرصه اجتماعي دارد، عالم طبيعت را نيز دچار مشكل مي كند و تا سال‌هاي سال و حتي در نسل هاي بعد آثار مخرب آن مشاهده مي شود.
 
وي با اشاره به يكي از جنگ هاي اميرالمؤمنين(ع)، كه حضرت نگذاشتند لشكريان‌شان آب را بر روي دشمن ببندند، افزود: حتي در شرايط خاص جنگ اسلام اجازه نمي دهد مايه حيات دشمن را از بين ببريم؛ وقتي نظر اسلام در مود آب بستن به روي دشمن چنين است، به صورت مسلم استفاده از سلاح هسته اي در جنگ نيز حرام قطعي است. 
 
اين استاد خارج فقه حوزه علميه قم، استفاده و توليد سلاح هسته‌اي را بر اساس همه اديان الهي حرام عنوان كرد و گفت: انسان‌ها در هر آييني كه باشند مطابق با آن در قيامت بازخواست خواهند شد و طبق وعده خدا در قرآن كريم عذاب دردناكي در انتظار كساني است كه به ديگران ظلم مي كنند.