پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي : نماينده مجلس: درصورت عدم توزيع به موقع نهاده‌هاي دامي، تا شب عيد مشكل گراني مرغ ادامه دارد/ برجام امضا نشود، قيمت‌ها قابل كنترل نخواهد بود
یکشنبه، 3 مرداد 1400 - 14:28 کد خبر:47287
پيام نفت:

عضو كميسيون كشاورزي با اشاره به دلايل افزايش قيمت مرغ در روزهاي اخير تاكيد كرد كه اگر تمهيداتي انديشيده نشود، قيمت مرغ تا عيد افزايش پيدا خواهد كرد و اگر دولت آينده تدبير نكند و برجام امضا نشود قيمت‌ها در سال آينده غيرقابل كنترل است.
 
پايگاه خبري تحليلي انتخاب (Entekhab.ir) :

ايلنا: ذبيح‌الله اعظمي ساردويي نماينده مجلس يازدهم، درباره وضعيت آب كشور و اتفاقات خوزستان اظهار داشت: وضعيت خشكسالي و كاهش نزولات آسماني كه اكنون مي‌بينيم در پنجاه سال اخير بي‌سابقه بوده است، به طوري كه سدهاي ما منفي ۴۹ ورودي و منفي ۲۵ ذخيره داشتند پس اوضاع‌مان در ذخيره آب پشت سدها خوب نيست. همچنين متوسط بارندگي در سراسر كشور به ويژه در جنوب استان كرمان كه ۲۰۰ تا ۲۵۰ ميليمتر بارندگي بوده به كمتر از ۵۰ ميليمتر رسيده است، اين فاجعه است؛ استان خوزستان نيز از اين شرايط مستثني نيست. 

وي با بيان اينكه مشكل اين است كه تاكنون در اين حوزه مديريت راهبردي نداشتيم، ادامه داد: چندين جلسه با وزير نيرو، معاونان وي و متخصصان اين حوزه داشته و آن‌ها را به كميسيون كشاورزي دعوت و مسائل را بررسي كرده‌ايم، در برخي قسمت‌ها نتايج خوب بوده و در برخي قسمت‌ها نه؛ به طوري كه معاون وزير نيرو عنوان كردند كه در تابستان در بخش كشاورزي مشكل خواهيم داشت كه اكنون با آن مواجه شده‌ايم. 

نماينده جيرفت و عنبرآباد گفت: اما اظهار داشتند كه براي كشت پاييزه مشكلي نداريم و اميدوارم كه به همين شكل باشد، چراكه كشت جنوب استان كرمان به ويژه جيرفت و عنبرآباد از شهريور ماه شروع مي‌شود تا براي خرداد ماه سال بعد آماده شود. بخش بعدي اين است كه ما بايد يك فكر اساسي داشته باشيم كه البته به وزارت جهاد كشاورزي و وزارت نيرو بازمي‌گردد. 

وي با بيان اينكه چگونه مردم ما در اين كوير و فلات يك كشور متمدن با پيشينه تاريخي بسيار زياد زندگي مي‌كردند، افزود: قنات‌ها هنر مردان ايراني است و با اين وضعيت در شرايط بحراني و خشكسالي زندگي مي‌كردند و آب را از دل زمين بيرون مي‌آوردند؛ اما متاسفانه ما كمتر به آن توجه كرده‌ايم هر چند كه بودجه براي مرمت قنوات تخصيص داده مي‌شود، اما كافي نيست. 

وي اضافه كرد: دوم اينكه همين آبي كه در كشور موجود است در بخش كشاورزي براي استفاده بهينه بايد به سمت استفاده از آبياري‌هاي نوين و پيشرفته برود كه وزارت جهاد كشاورزي ۸۰ درصد يارانه مي‌دهد و ۲۰ درصد ديگر را نيز بايد باغدار بدهد. مشكل اساسي كه وجود دارد اين است كه فرهنگ‌سازي در اين مورد انجام نشده است به طوريكه كشاورز و باغدار ما وقتي از آب قنات و چشمه استفاده و وقتي سيستم آبياري قطره‌اي را نصب مي‌كند مقداري آب اضافه‌تر مي‌آورد بنابراين به جاي اينكه صرفه‌جويي شود و در سفره‌هاي زيرزميني باقي بماند كشاورز سطح زير كشت خودش را افزايش مي‌دهد. 

اين عضو كميسيون كشاورزي با بيان اينكه مصرف آب در كشور بي‌رويه است، با يادآوري طرح‌هاي قبل از انقلاب خاطرنشان كرد: در دشت‌هايي مثل دشت رفسنجان و اطراف جنوب استان كرمان حفر چاه ممنوع بوده است؛ اما در يكي از دولت‌ها گفتند كه اجازه بدهيد كه مردم چاه حفر كرده و كشاورزي كنند و نان بخورند و اين فاجعه كه در حال حاضر مي‌توانيم بگوييم كه چاه‌هاي غير مجاز بيش از چاه‌هاي مجاز در كشور هستند، رخ داد كه البته آمار دقيقي از آن‌ها وجود ندارد. 

وي ادامه داد: يكي از عوامل اصلي فرونشست دشت‌ها همين موضوع است كه به جرات مي‌توانم بگويم در دشت رفسنجان و جهرم سطح آب‌هاي زيرزميني به عمق بيش از ۵۰۰ متر رسيده است. 

اين نمايده مجلس در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود به يكي ديگر از دغدغه‌هاي كميسيون كشاورزي اشاره كرد و درباره گران شدن قيمت مرغ بيان داشت: براي مرغ و تخم‌مرغ بايد از سال قبل براي سال آينده برنامه‌ريزي كنيم تا نتيجه آن را ببينيم؛ اما از اواخر سال ۹۸ با برنامه‌ريزي غلط، كمبود نهاده‌ها و خوراك دام و طيور و رسيدن به مرحله جوجه‌كشي و جوجه‌سوزي، به تبع آن افزايش نرخ ارز و كاهش ذرت و جو كه همچنان ادامه دارد و همچنين مافياهايي كه پشت وارد كردن نهاده.ها با ارز دولتي، احتكار كردن و عدم توزيع به موقع آن‌ها هستند، وضعيت به اينجا كشيده شده است. 

وي ادامه داد: در جلسه كميسيون در يكشنبه هفته گذشته گفته شد كه بيش از ۳ ميليون تن نهاده دامي در بندرهاي بوشهر و ماهشهر و ۶ ميليون تن در كل كشور وجود دارد اما عامل اصلي و مشكل اصلي، نقل و انتقال آن‌ها است؛ يعني روزانه بايد حدود ۲۵۰۰ كاميون اين بار را جابجا كند كه متاسفانه كمتر از دو هزار كاميون وجود دارد؛ همچنين بايد حدود ۱۵۰ واگن در روز بار جابجا كند كه به حد نصاب نرسيده است؛ همين مسئله باعث شده است كه قيمت مرغ و تخم مرغ افزايش پيدا كند. 

اعظمي تصريح كرد: اميدوارم برنامه‌ريزي انجام شود كه دولت بعدي با اين چالش روبرو نشود اما مي‌توانم بگويم اين وضعيت ادامه دارد. وزارت جهاد كشاورزي به جاي اينكه سال قبل وضعيت بارندگي را نگاه كند از بهمن ماه در اين مورد برنامه‌ريزي كرده است. مطمئن باشيد اگر دولت آقاي رئيسي تمهيداتي انجام ندهد، به ويژه تامين و توزيع به موقع نهاده‌هاي دامي، تا شب عيد ما مشكل گراني مرغ را خواهيم داشت. مي‌توانم بگويم امضاي برجام در اين قسمت خيلي تاثير دارد و در غير اين صورت در مرحله بعد كه ارز ترجيحي را حذف كنيم و قطعاً در بودجه سال ۱۴۰۱ حذف خواهد شد، قيمت‌ها ديگر قابل كنترل نخواهد بود.