پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي : آماري از صادركنندگان نفت به چين
چهارشنبه، 1 بهمن 1399 - 19:11 کد خبر:46936
عربستان سعودي كه بزرگترين صادركننده نفت جهان است، در سال ۲۰۲۰ موفق شد روسيه را كنار زده و جايگاه بزرگترين صادركننده نفت به چين را حفظ كند.

پيام نفت:
به گزارش ميز نفت ، تقاضاي چين براي نفت سال ميلادي گذشته با وجود شيوع ويروس كرونا كه تقاضا براي سوخت را در نقاط ديگر كاهش داده بود، قوي ماند. چين كه بزرگترين واردكننده نفت جهان است، در سال ۲۰۲۰ ركورد ۵۴۲.۴ ميليون تن معادل ۱۰.۸۵ ميليون بشكه در روز نفت خريداري كرد كه ۷.۳ درصد در مقايسه با سال ۲۰۱۹ رشد داشت.

طبق آمار اداره كل گمرك چين، صادرات نفت عربستان سعودي به چين در سال ۲۰۲۰ به ۸۴.۹۲ ميليون تن معادل ۱.۶۹ ميليون بشكه در روز رسيد كه ۱.۹ درصد رشد سالانه داشت.

روسيه با فاصله اندكي در جايگاه دوم ايستاد و صادراتش به چين به ۸۳.۵۷ ميليون تن معادل ۱.۶۷ ميليون بشكه در روز رسيد كه ۷.۶ درصد در مقايسه با سال ۲۰۱۹ افزايش داشت.

عربستان در دسامبر ۶.۹۴ ميليون تن نفت به چين عرضه كرده بود كه نسبت به دسامبر سال گذشته ۰.۸ درصد كاهش داشت در حالي كه حجم صادرات روسيه ۶.۲ ميليون تن بود كه ۱۵.۷ درصد در مقايسه با مدت مشابه سال ۲۰۱۹ كاهش داشت.

واردات نفت چين از آمريكا سال گذشته در مقايسه با سال ۲۰۱۹ بيش از سه برابر افزايش يافت زيرا شركتها خريدشان را تحت توافق تجاري ميان پكن و واشنگتن افزايش دادند. مجموع واردات نفت آمريكا به چين در سال ۲۰۲۰ به ۱۹.۷۶ ميليون تن معادل ۳۹۴ هزار بشكه در روز رسيد و آمريكا در رتبه هفتم صادركنندگان بزرگ به چين ايستاد. صادرات اين كشور در دسامبر ۳.۶ ميليون تن بود.

عربستان سعودي از نوامبر با كاهش چشمگير قيمت فروش براي جلب مشتريان، از روسيه كه در طول سال ۲۰۲۰ از شرايط لجستيكي مطلوب و نزديكي جغرافيايي به چين سود برده است، در صادرات نفت به چين پيش افتاد.

تشديد تحريمهاي آمريكا عليه صادرات نفت ايران و ونزوئلا كمك كرد عراق به سومين صادركننده بزرگ نفت به چين تبديل شود. صادرات اين كشور به چين در سال ۲۰۲۰ به ميزان ۱۶.۱ درصد در مقايسه با سال ۲۰۱۹ رشد كرد و به ۶۰.۱۲ ميليون تن رسيد.

برزيل هم با عرضه قيمتهاي كمتر و بازاريابي گسترده نزد پالايشگاههاي مستقل چين، صادرات نفت به اين كشور را افزايش داد و با سبقت از آنگولا، چهارمين صادركننده بزرگ نفت به چين شد. صادرات نفت اين كشور در سال گذشته با ۵.۱ درصد رشد، به ۴۲.۱۹ ميليون تن رسيد.

آنگولا با صادرات ۴۱.۷۸ ميليون تن به چين در سال ۲۰۲۰ كه كاهش ۱۱.۷ درصدي سالانه داشت، در رتبه پنجم ايستاد. عمان با صادرات ۳۷.۸۳ ميليون تن (رشد سالانه ۱۱.۷ درصد) در رتبه ششم و مالزي با صادرات ۱۲.۵۲ ميليون تن (۴.۱ درصد رشد سالانه) در رتبه هشتم ايستاد.

بر اساس گزارش رويترز، ايران در دسامبر ۵۱۸ هزار و ۷۵۸ تن نفت به چين صادر كرد كه ۲۸.۲ درصد رشد در مقايسه با دسامبر سال ۲۰۱۹ داشت. صادرات نفت ايران به چين در سال ۲۰۲۰ به ۳.۹۱ ميليون تن رسيد كه ۷۳.۵ درصد كاهش در مقايسه با سال ۲۰۱۹ داشت و ايران را در جايگاه نهمين صادركننده بزرگ نفت به چين قرار داد.




منبع : ايسنا