پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي : پاكسازي آلودگي نفتي در گناوه ادامه يابد
چهارشنبه، 1 بهمن 1399 - 19:08 کد خبر:46931
رئيس اداره حفاظت محيط زيست گناوه گفت: اتمام پاكسازي آلودگي نفتي دره بهون در صوت تائيد اداره حفاظت محيط زيست امكان پذير است و تا زماني كه تائيديه نداشته باشد پاكسازي بايد تداوم يابد.

پيام نفت:
به گزارش آژانس رويدادهاي مهم نفت و انرژي"نفت ما "،   كامبيز عبدالهي عصر سه‌شنبه در نشست با خبرنگاران شهرستان گناوه به مناسبت هفته هواي پاك پيرامون اجراي پروژه تكثير لاور ميگو در روستاي چاهك اين شهرستان اظهار داشت: اداره حفاظت محيط زيست با نامه نگاري‌هاي انجام شده در رابطه با اين طرح مخالف اجراي آن شد.
رئيس اداره حفاظت محيط زيست گناوه افزود: اما با توجه به اينكه متقاضي در صورت مخالفت با طرح اجازه اعتراض دارد در اين رابطه نيز جهت بررسي و تصميم گيري براي رد يا پذيرش پروژه، جلسه كميته ماده ۱۱ در استانداري بوشهر متشكل از دستگاه‌هاي مرتبط تشكيل خواهد شد.
وي بيان كرد: تا اين لحظه پروژه تكثير لارو ميگو در روستاي چاهك شهرستان گناوه مجوزي براي فعاليت دريافت نكرده است.
عبدالهي تصريح كرد: هر طرح يا پروژه‌اي در شهرستان در حوزه محيط زيست ارائه شود بر اساس قانون بررسي و تصميم گيري در مورد آن انجام مي‌شود.

مقابله با شكار پرندگان
وي پيرامون مقابله با شكار پرندگان در شهرستان گفت: در فصل كوخه نشيني پايش مناطق مختلف شهرستان به صورت مستمر توسط اين اداره انجام مي‌شود و با متخلفان و شكارچيان برخورد قانوني مي‌شود.
وي با اشاره به دو آلودگي نفتي امسال در شهرستان گناوه اضافه كرد: يكي از آلودگي‌هاي نفتي در مناطق ساحلي شهرستان رخ داد كه علاوه بر پاكسازي، به مراجع قضائي معرفي شده و منتظر رأي دادگاه در اين زمينه هستيم.

آلودگي نفتي در دره فصلي «بهون»
رئيس اداره حفاظت محيط زيست گناوه ادامه داد: آلودگي نفتي ديگر در دره فصلي «بهون» در روستاي چم شهاب شهرستان در هفته‌هاي اخير رخ داده كه به محض اطلاع از اين آلودگي اقدامات لازم براي پاكسازي و شناسايي منشأ آن آغاز شد.
وي خاطرنشان كرد: عمليات پاكسازي و بوم گذاري مواد نفتي اين دره از ۱۷ دي ماه جاري توسط نيروهاي شركت نفت و گاز گچساران در سه نقطه آغاز شده است و هم‌اكنون نيز كارگران شركت از منشأ در حال پاك‌سازي منطقه هستند.
رئيس اداره حفاظت محيط زيست گناوه گفت: اتمام پاكسازي مناطق آلوده نفتي دره فصلي بهون و مسير آن در صوت تائيد اداره حفاظت محيط زيست امكان پذير است و تا زماني كه تائيد محيط زيست نداشته باشد، پاكسازي ها بايد تداوم يابد.
 
وي با اشاره به اينكه در جريان آلودگي نفتي دره بهون، خسارتي به زمين‌هاي كشاورزي و دريا وارد نشده است و آلودگي تنها در بستر رودخانه بود يادآور شد: در صورت بروز آلودگي نفتي اداره حفاظت محيط زيست به عنوان شاكي وارد عمل مي‌شود و مقدار و حجم و وسعت آلودگي را تعيين و به مرجع قضائي اعلام مي‌كند كه قاضي پرونده دستور و رأي صادر خواهد كرد و در مورد اين آلودگي‌ها نيز به همين گونه اقدام شده است.

پرچم‌گذاري شناگاه‌ها
عبدالهي پيرامون تعيين شنا گاه‌هاي آلوده و غير آلوده در گناوه گفت: اعلام وضعيت آلودگي يا سالم بودن شناگاه‌هاي بندر گناوه و نصب پرچم‌هاي هشداردهنده با همكاري شهرداري به زودي انجام خواهد شد.
وي گفت: شناگاه هاي اين بندر هر دو هفته يك بار توسط اين اداره نمونه گيري خواهد شد و اگر تغييري در وضعيت آنها مشاهده شد با تغيير رنگ پرچم‌هاي نصب شده اطلاع رساني خواهد شد.
وي پيرامون دفن پسماند گناوه بيان كرد: در سال جاري تاكنون ۳ كارگروه پسماند در اين شهرستان تشكيل شده است و محل دفن پسماند اين شهرستان توسط كارشناسان اين اداره به صورت مستمر مورد بازديد قرار مي‌گيرد.
رئيس اداره محيط زيست گناوه يادآور شد: بهسازي محل دفن زباله شهر گناوه توسط شهرداري در دست اقدام است و اقدامات از قبيل نصب بنر و اطلاع رساني به مردم بخصوص در حاشيه جاده‌ها انجام شده است.