پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي : خطر حذف قير ايران از بازار 200 ميليون دلاري تركيه و گرجستان/قير عراق با گازوئيل يارانه‌اي ايران صادر مي‌شود
یکشنبه، 21 دی 1399 - 16:26 کد خبر:46780
عضو هيئت مديره انجمن قير آذربايجان شرقي گفت: از سال گذشته شاهد از دست رفتن بازار200 ميليون دلاري صادرات قير ايران به تركيه و گرجستان هستيم، درحالي كه قير عراق با گازوئيل يارانه‌اي ايران، از مرز ايران به تركيه صادر مي‌شود.

پيام نفت:

ميرجلال سيدجلالي، عضو هيئت مديره انجمن قير آذربايجان شرقي در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس با اشاره به وضعيت نامطلوب صادرات قير ايران گفت: كشور تركيه از اسفند ماه سال 98 و چند روز قبل از اينكه مرزها به علت شيوع كرونا بسته شود با صدور بخشنامه‌اي حمل و نقل مواد نفتي را كه شامل قير هم مي‌شود، به وسيله كاميون و ترن چه به صورت ترانزيت و چه براي مصرف در داخل تركيه ممنوع كرد.

وي در ادامه اظهار داشت: عليرغم پيگيري‌هاي زياد، تركيه تاكنون از دادن اجازه خريد قير از ايران به خريداران به جز در مقطعي كوتاه و به صورت جزئي سر باز زده است و اين ممنوعيت كماكان ادامه داشته و بنابر اخبار واصله كشور تركيه قير خود را از عراق تهيه مي‌كند.

*از دست رفتن بازار صادرات 500 هزار تني قير ايران در سايه غفلت دستگاه ديپلماسي

سيدجلالي گفت: سالانه حدود 500 هزار تن قير به تركيه و گرجستان از سوي واحدهاي قيرسازي كه عمدتا در شمال غرب ايران واقع هستند صادر مي‌شود كه اين موضوع از اسفندماه سال گذشته متوقف شده است. با توجه به اينكه صادرات قير به گرجستان نيز از طريق تركيه صورت مي‌گيرد، ما درحال از دست دادن بازار صادراتي گرجستان نيز هستيم.

عضو هيئت مديره انجمن قير آذربايجان شرقي تاكيد كرد: متاسفانه بعد از پيگيري‌ها و مكاتبات فراوان دستيار وزارت امور خارجه و مديركل اوراسيا به ما اعلام كردند اين ممنوعيت شامل همه كشورها بوده و مختص ايران نيست، در حالي كه به نظر مي‌رسد اين گزاره درست نباشد و بايد دستگاه ديپلماسي كشور به جد پيگير اين موضوع باشد.

وي افزود: مدتي است قير بي‌كيفيت عراقي از اين كشور بارگيري مي‌شود و پس از ورود به خاك ايران و طي كردن مسير با گازوئيل سوبسيدار از طريق مرز بازرگان به تركيه حمل مي‌شود كه باعث تحميل دردي مضاعف به توليدكنندگان قير شمال غرب كشور شده است.

*قير عراق با استفاده از گازوئيل سوبسيددار ايران از مرز ايران به تركيه صادر مي‌شود

سيدجلالي اظهار داشت: نكته اصلي اينكه عراقي‌ها از گازوئيل سوبسيددار ايران استفاده مي‌كنند تا توليدكننده ايراني را از بازار تركيه حذف كنند. در نتيجه به نظر مي‌رسد كه اين ممنوعيت صادرات تنها شامل توليدكنندگان قير ايراني است و نبايد اجازه داد گازوئيل سوبسيددار ايران در خدمت عراقي‌ها قرار گيرد.

عضو هيئت مديره انجمن قير آذربايجان شرقي گفت: امسال فروش قير صادراتي توليدكنندگان قير شمال غرب حتي معادل 2 درصد پارسال نيز نبوده است. نكته جالب توجه اينكه كشورهايي كه سالانه صدها ميليارد دلار صادرات دارند، به خاطر رقم‌هاي بسيار پايين صادراتي با همسايگان و كشورهاي طرف قرارداد وارد گفتگو شده و نسبت به رفع موانع اقدام مي‌كنند ولي در كشور ما اين موضوع پيگيري نمي‌شود.

وي تاكيد كرد: براي قيرسازان منطقه شمال غرب غيرقابل باور است كه صادراتي كه سالانه حدود 224 ميليون دلار در اين بحبوحه تحريم‌ها براي كشور ارزآوري دارد به حال خود رها شود.پيگيري‌هاي قيرسازان براي حل اين معضل و ورود دستگاه‌هاي دولتي تاكنون به جايي نرسيده است.

*احتمال ورشكستگي كارخانجات قير شمال غرب كشور و بيكاري كارگران

سيدجلالي گفت: با توجه به عدم صادرات قير در ده ماه گذشته به كشورهاي تركيه و گرجستان كه تقريباً  100 درصد بازار صادراتي كارخانجات قير شمال غرب كشور را تشكيل مي‌دهند و عدم وجود دورنماي روشن در اين زمينه و ركود داخلي از اين به بعد تعطيلي كارخانجات قير و بيكاري كارگرانشان در منطقه شمال غرب و حتي استان تهران بسيار محتمل خواهد بود.

عضو هيئت مديره انجمن قير آذربايجان شرقي گفت: بنده از مسئولين دولتي و به خصوص آقاي جهانگيري معاون اول رئيس جمهور و آقاي زنگنه وزير نفت تقاضا دارم كه پيگيري مشكل صادرات توليدكنندگان قير را در دستور كار قرار دهند. در شرايط محدوديت‌هاي ارزي كشور شايسته نيست كه ايران به راحتي از بازار قير تركيه و گرجستان حذف شود.

وي در پايان خاطرنشان كرد: از طرفي عراقي‌ها نيز با گازوئيل سوبسيدار كشور در حال صادرات قير به تركيه از طريق مرزهاي ايران هستند. حداقل كاري كه مي‌توان انجام داد اين است كه جلوي واردات قير از عراق به ايران گرفته شود و اميدوارم واقعا عزمي براي پيگيري مشكلات توليدكنندگان قير وجود داشته باشد تا بتوانيم بازار تركيه و گرجستان را حفظ كنيم و مانع بيكاري هموطنان خود شويم.