پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي : آيا تقاضا براي نفت در 2021 افزايش مي‌يابد؟
یکشنبه، 21 دی 1399 - 16:05 کد خبر:46758
آژانس بين المللي انرژي عقيده دارد بهبود تقاضاي نفت در ۲۰۲۱ آهسته‌تر از حد انتظار و برابر با ۵.۷ ميليون بشكه در روز خواهد بود.تحليلگران اس پي گلوبال پلتس سطح تقاضا را ۵.۳ ميليون بشكه در روز پيش‌بيني كرده‌اند.

پيام نفت:
به گزارش ميز نفت ، كاهش شگفت انگيز توليد نفت عربستان و خوش‌بيني نسبت به واكسيناسيون كرونا در سراسر جهان باعث افزايش قيمت نفت شده ولي خبر همه‌گيري نوع جديد ويروس كرونا به دورنماي بهبود تقاضا در اروپا آسيب رسانده است. در حال حاضر بزرگترين سوال براي تحليلگران اين است كه در 2021 چه اتفاقي براي بازارهاي نفت مي‌افتد؟

 آژانس بين المللي انرژي عقيده دارد بهبود تقاضاي نفت در 2021 آهسته‌تر از حد انتظار خواهد بود. اين آژانس پيش بيني خود از تقاضاي نفت را 170 هزار بشكه در روز پايين آورده و 5.7 ميليون بشكه در روز اعلام كرده است. خبر قرنطينه‌هاي جديد در اروپا تقاضا در بخش حمل و نقل را پايين مي‌آورد و وضع محدوديت‌هاي جديد پرواز از طرف انگليس، تقاضا براي سوخت هواپيما را هم تحت فشار بيشتري قرار مي‌دهد. در واقع، طبق گزارش آژانس بين المللي انرژي، 80 درصد از كاهش مصرف سوخت در 2021 نسبت به سطح 2019 مربوط به مصرف پايين سوخت هواپيما خواهد بود. تحليلگران اس پي گلوبال پلتس عقيده دارند تقاضا 2.4 ميليون بشكه در روز كمتر از سطح 2019 و برابر با 5.3 ميليون بشكه در روز خواهد بود.

 تحليلگران همچنين اشاره مي‌كنند ذخاير شناور نفت در درياي شمال و اروپا رو به افزايش است در حالي كه ميزان حمل و نقل نفت هم بالا رفته است.

 اوپك هم در 2021 در مركز توجه قرار دارد. توليد نفت ليبي افزايش يافته و به 1.2 ميليون بشكه در روز رسيده است. گزارشات نشان مي‌دهد اوپك بيشترين توليد را در نوامبر 2020 داشته ولي روسيه و عربستان احتمالاً بيش از پيش توليد خود را پايين مي‌آورند. در اين بين، كشورهاي معاف از قرارداد اوپك پلاس در حال افزايش توليد خود هستند. ليبي، ونزوئلا و ايران 600 هزار بشكه نفت در ماه گذشته به بازارها اضافه كردند. انتظار مي‌رود اين روند در 2021 ادامه داشته باشد.

 چين و سلامت اقتصاد آن در 2021 هم در صدر خبرها خواهد بود. چين تقريباً به تنهايي بازارهاي كالا را طي بحران كرونا نجات داد ولي روند واردات آن كند شده است. روابط بين آمريكا و چين يك عامل حياتي براي عملكرد اقتصاد چين در 2021 خواهد بود.

 توليد نفت شيل آمريكا عامل مهم ديگري براي  بازارهاي نفت در 2021 است. دولت جديد بايدن رابطه چندان دوستانه‌اي با صنعت نفت و گاز ندارد. جديدترين تصميم عربستان براي تمديد كاهش توليد از آغاز 2021 خبر خوبي براي حفاران آمريكايي بود ولي صنعت شيل آمريكا هنوز هم در شرايط سختي قرار دارد چون مشكل همه‌گيري كرونا حل نشده و تقاضاي نفت به‌سرعت افزايش نمي‌يابد.




منبع : تسنيم