پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي : تداوم توسعه صنعت پتروشيمي دردوران سخت
پنجشنبه، 6 آذر 1399 - 13:42 کد خبر:45871
مديرعامل شركت صنايع پتروشيمي خليج فارس به نقش اثرگذار توليد و صادرات صنعت پتروشيمي در دوران سخت كرونا و تحريم تأكيد كرد و گفت: افزون‌بر اين، صنعت پتروشيمي در اين دوران از توسعه نيز غافل نبوده است

پيام نفت:
به گزارش آژانس رويدادهاي مهم نفت و انرژي"نفت ما "،    جعفر ربيعي صبح امروز (پنجشنبه، ششم آذرماه) در آيين بهره‌برداري رسمي پتروشيمي لردگان اظهار كرد: صنعت پتروشيمي كشور افتخار دارد كه در كنار توليد و صادرات ده‌ها ميليون تن محصول پتروشيمي در دوران سخت كرونا و تحريم، از توسعه در اين صنعت غافل نبوده است و امروز شاهد بهره‌برداري از يك واحد بزرگ در استان چهارمحال و بختياري هستيم.
وي با اشاره به اينكه هلدينگ خليج فارس به عنوان بزرگترين شركت بازار سرمايه كشور، حدود ۴۰ درصد سهم توليد و صادرات صنعت پتروشيمي را داراست، افزود: اين هلدينگ براي ريل‌گذاري آينده صنعت پتروشيمي و در جهش دوم و سوم صنعت پتروشيمي، حدود ۲۵ طرح بزرگ و كوچك را با حجم سرمايه‌گذاري حدود ۱۴ ميليون يورو در حال اجرا دارد.
مديرعامل هلدينگ خليج فارس با بيان اينكه اين شركت امسال بهره‌برداري از چهار طرح را در جهش دوم صنعت پتروشيمي در برنامه دارد و پتروشيمي لردگان نخستين آن است، ادامه داد: لردگان يك واحد بزرگ توليد اوره و آمونياك با ظرفيت توليد حدود يك ميليون و ۸۰۰ هزار تن است كه مي‌تواند حدود يك ميليون و ۷۵ هزار تن اوره و ۸۰ هزار تن آمونياك مازاد را به بازار عرضه كند.

صادرات ۸۰ درصد محصولات
به گفته ربيعي، براساس برنامه ريزي انجام شده است، پس از پوشش نياز داخل، ۸۰ درصد محصولات توليدي پتروشيمي لردگان صادر مي‌شود كه بخشي از آن از طريق سوآپ با پتروشيمي پرديس در عسلويه است كه حمل و نقل محصول اوره در كشور را مقداري تسهيل مي‌كند.
وي با اشاره به اينكه خوراك اين طرح گاز طبيعي است و با خط لوله سراسري گاز به مقدار سالانه ۷۵۰ ميليون مترمكب تأمين مي‌شود، تصريح كرد: رقم سرمايه‌گذاري اين طرح با در نظر گرفتن هزينه‌هاي تأمين مالي حدود ۸۷۵ ميليون يوروست كه از طريق سرمايه‌گذاري‌هاي اوليه شركت ملي صنايع پتروشيمي، تسهيلات ريالي بانك سپه، آورده نقدي سهامداران، اوراق مشاركت و فاينانس خارجي با عامليت بانك سپه تأمين شده، فاينانس خارجي اين پروژه ۵۰۴ ميليون يورو بوده كه هم‌اكنون بازپرداخت اين اقساط آغاز شده است.
راه‌اندازي لردگان به دست متخصصان داخلي
مديرعامل هلدينگ خليج فارس، درآمد پتروشيمي لردگان را در ظرفيت كامل سالانه ۲۴۰ ميليون دلار پيش‌بيني و اظهار كرد: اين مجتمع زمينه اشتغال حدود ۲۸۰۰ نفر در زمان ساخت و ۷۰۰ نفر به‌طور مستقيم و ۱۵۰۰ نفر غيرمستقيم را در زمان بهره‌برداري ايجاد كرده است.
ربيعي با بيان اينكه عمليات نصب، پيش‌راه‌اندازي و راه‌اندازي پتروشيمي لردگان به‌دليل مشكلات تحريم در غيبت فروشندگان دانش فني (لايسنس) و بدون نظارت آن‌ها و به دست متخصصان داخلي انجام شده است، گفت: اين موضوع از اين نظر اقدامي بي‌سابقه  به شمار مي‌آيد.

۸۰ درصد كاركنان شاغل؛ بومي منطقه
وي به ۲۸ ميليون نفر كار بدون حادثه در زمان ساخت پروژه اشاره و تصريح كرد: بيش از ۸۰ درصد كاركنان شاغل در زمان ساخت و بهره‌برداري اين پروژه بومي استان چهارمحال و بختياري هستند كه در نوع خود بسيار قابل توجه است.
مديرعامل پتروشيمي هلدينگ خليج فارس ادامه داد: اين طرحپيش از اينكه به بهره‌برداري برسد در بورس تهران ثبت شد و سهام آن هم‌اكنون در فرابورس قابل معامله است.
ربيعي با اشاره به اينكه هلدينگ خليج فارس و شركت گروه پتروشيمي سرمايه گذاران ايرانيان (پترول) همسو با سياست‌هاي وزارت نفت به عنوان سهامدار عمده اين طرح با هدف توسعه صنايع پايين‌دستي و فعال‌سازي بخش خصوصي يك طرح كريستال ملامين به ظرفيت ۴۰ هزار تن را تعريف كرده است كه هم‌اكنون ۲۵ درصد پيشرفت دارد، افزود: با مشاركت بخش خصوصي، دو پارك صنعتي كريستال ملامين و اوره رزيني در پايين‌دست پروژه تعريف شده است كه ۲۴۰۰ ميليارد تومان در آن هزينه مي‌شود.
وي با تأكيد بر اينكه با راه‌اندازي پتروشيمي لردگان، حجم توليد سالانه اوره و آمونياك كشور از ۵.۶ به ۶.۷ ميليون تن مي‌رسد، گفت: اين موضوع مصداق بازر جهش توليد است و ايران را به يكي از بزرگ‌ترين توليدكنندگان اوره و آمونياك در جهان تبديل مي‌كند.

منبع: شانا